Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarvarmrätt
Läst 14199 ggr
[TrevorS]
0

Vegansk Blodpudding - Recept

Ingredienser:

5 dl tranbärsjuice
2,5 dl öl eller sojamjölk
4 msk veganskt potatismospulver (läs på förpackningen)
4 dl grovt rågmjöl
1 st (ca 50 g)  gul lök (liten)
1 msk mjölkfritt margarin
1-2 tsk salt
1 krm kryddpeppar
1 krm nejlikor
1 krm vitpeppar
1 tsk ingefära
1/2 tsk nejlikor
1 tsk mejram
1/4-1/2 dl sirap
1-2 dl russin (kan uteslutas)

Gör så här:

Blanda tranbärsjuice, öl och potatismospulvret och rör kraftigt eller med elvisp, sikta mjölet lite i taget under kraftig vispning.

Rör ner hackad och lättbrynt lök med kryddorna och sirapen. Man kan också ha i russin om man gillar dessa. Gör ett stekprov och smaka av om det behövs mer rågmjöl.

Fyll smeten i en smord mjölad ungssäker form. 1-1,5 liter. Täck med dubbelvikt aluminiumfolie och grädda i vattenbad i ugn 175°C i cirka 1,5 timme.

Låt den kallna. Skär den sedan i skivor och fräs den i lite matfett. Överbliven smet kan användas genom att stekas till blodplättar.

(Kan fungera i mikrovågsugn, koka smeten i ett kärl för mikrovågsugn på högsta effekt 10-12 minuter. Dock aldrig testat detta)

• Redigerat 2025-05-15 14:30 av Niklas
Lorita
2

varför efterlikna blodpudding, ge maten tavligar namn tack

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[TrevorS]
1

Varför skulle man inte få efterlikna något? Skrattande Namnet tycker jag det inte är något fel på. Skrattande

Lorita
1

det är väll inte det mest aptitliga vi rovdjur äter men tycker du det låter gott så är det ok för mig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[TrevorS]
2

Vi alla tycker olika. Jag tål som exempel inte proteinet som finns i kött. Då har jag valt att hitta alternativ.Flört

kelfwing
0

Tror att du möjligen har svarat på detta i en annan tråd, TrevorS,

På senare tid har du gjort några glutenfria alternativ till dina klassiska recept, har du gjort någon glutenfri blodpuddingvariant?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1

Absolut, Jag körde på ett recept med mer potatismospulver (veganskt), blutsaft (vegetabiliskt "blod") men fungerar med tranbär också (vilket är betydligt billigare), istället för rågmjöl hade jag i bovetemjöl (vilket är helt vetefritt) men fick tillsätta stärkelse, har för mig jag använde potatismjöl men fungerar säkerligen lika bra med majsstärkelse.

Fungerar inte bra med mjölmixer som är glutenfria, får en bismak som inte går att beskriva med ord. Testat 2 glutenfria mjölmixer.

kelfwing
1

Tack, så myckt TrevorS!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.