Recept - "fläsk"pannkaka
Oscar's veganska "fläsk"pannkaka
Ingredienser
Sojaprotein i strimlor
6 dl sojamjölk
4,75 dl vetemjöl
4 msk flytande mjölkfritt margarin/olja
1 msk socker
4 tsk bakpulver
olja
Gör så här:
Blötlätt/koka sojaproteinet enligt förpackningen med grönsaksbuljong. Stek tills de fått en fin färg i dina egna favoritkryddor. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda vetemjöl, socker och bakpulver och rör runt, tillsätt sojamjölken och margarinet och rör runt ordentligt till en fin jämn smet. Smörj en ungsform med lite olja alternativ mjölkfritt flytande margarin. Häll på smeten så den fylls hälften upp till kanten. Häll över de stekta sojaproteinsbitarna och in i ugnen i ca 20 minuter tills den fått fin färg.
- Redigerat 2025-05-15 11:44 av Niklas
Jo det är klart att det fungerar lika bra. =) Allt veganskt kött fungerar, bara man steker det innan. =)

En fråga bara, varför socker? Det har man ju aldrig i vanlig fläskpannkaka, behövs det för att den ska jäsa kanske?
Sajtvärd för mitt eget liv
#3. Jag tycker den där lilla matskeden gör mycket i smeten, jag tycker personligen att det blir lite godare när jag "fläsk"pannkaka. Men gillar man det inte behöver man inte ha i.
Jag brukar ha i 1 msk socker i soppor ibland också för att få lite sötma. Men det är mest personligen detta är ett utav mina favoritrecept som jag brukade göra själv förr (förätit mig på det här tyvärr).
Nackdelen med receptet är egentligen bakpulvret eftersom det är så mycket i det, men annars blir det inte så bra den blir gummiaktig annars, men det här receptet är mest lik vanlig fläskpannkaka. =)

Ok tack för svaret 
Sajtvärd för mitt eget liv
Det var så lite så, alltid glad att svara på matfrågor. 
Puttar upp den här.
Har fått dille på att ta bort gluten från recepten i mina receptsamlingar.
Men för att inte uppfinna hjulet två gånge, undrar jag om du möjligtvis lyckas göra en glutenfri variant av detta recept?
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ovasntående inlägg, nr 9 hamnade i fel tråd. Flytta den gärna till OTESTAT-RECEPT
Apropå glutenfritt ugnspannkaka hittade jag detta recept http://kjerstismatochprat.blogspot.se/2011/08/gluten-och-mjolkfri-majsugnspannkaka.html glutenfria och mjölkfria recept på ugnspannkaka, dock innehåller det ägg, vad passar bäst att ersätta ägget med i detta recept?
2 dl majsmjöl 5 dl valfri vegetabilisk mjölk 4 ägg 1 tsk salt 1 tsk fiberhusk ½ tsk bakpulver 1- 2 paket vegetariskt 2 fasta, aromatiska äpplen 1 tsk kanel 1 tsk ingefära 1 tsk rårörsocker Blanda majsmjöl, husk, bakpulver och salt, och vispa ned hälften av mjölken. Vispa också i äggen, och vispa ordentligt så inga klumpar bildas. Vispa slutligen i den resterande mjölken. Låt stå och svälla i rumstemperatur ca en timme. Dela baconet och klipp i strimlor. Fräs det lite "halvknaprigt" i het stekpanna, och låt det rinna av på hushållspapper. Skala och klyfta äpplena. Blanda kanel, ingefära och rårörsocker i en plastpåse, och skaka runt äpplena i blandningen. Häll pannkakssmeten i en smord mindre långpanna, och fördela baconfräs och kryddäpplen jämnt över. Sätt in i ugnen på drygt 200 grader, och grädda ca 25 minuter tills pannkakan är gyllenbrun och "puffat upp sig" lite. Skär i bitar och servera genast med valda tillbehör.
Vetemjölet kan annars ersättas med mjölmix, dock viktigt att man vispar i 5 minuter med elvisp.
Ok, tack TrevorS. Då har jag två svar på fråga 1.
Men jag om nu vill göra majsugnspannkakan äggfri, hur gör jag då, vad ersätter jag äggen med? (ursäkta min okunnighet, men jag förstod inte vad som fyller äggens funktion i ditt recept, TrevorS) Men nu vad det äggen jag undrade över, vad ska jag ersätta dem med i detta fa
#12. Använda sojamjölk för smaken och proteinet och basmjöl för bindning.
Jag hade nog gått med receptet ovan och tillsatt äpple, kanel, ingefära utöver. Dock kan nog 1 tsk fiberhusk blandas med vatten och stå och svälla i 10 minuter först innan man blandar i de torra ingredienser. Det är ungefärlig samma mängd i receptet du postat. Ersätta 1,5 dl av basmjölet med 2 dl majsmjöl.
3 dl basmjöl
6 dl sojamjölk
4 tsk bakpulver
1 krm salt
1 msk olja
0,5-1 dl potatismjöl eller majsstärkelse
Blanda ingredienser och vispa i 5 minuter med elvisp, grädda i 225°C i 20-25 minuter.
Kan tänkas att detta kan fungera, testa att halvera och steka en vanlig pannkaka först.
2 dl basmjöl
2 dl majsmjöl
4 tsk bakpulver
6 dl sojamjölk
0,5-1 dl potatismjöl eller majsstärkelse
1 krm salt
1 msk olja
2 äpplen
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk socker
Blanda ihop ingefära, kanel, socker och äpplen och rör runt så de blandas med varrandra. Blanda ingredienser och vispa i 5 minuter med elvisp, häll smeten i en långpanna och fördela äpplebitarna i smeten. grädda i 225°C i 20-25 minuter.
Kan vara bra att ha i några droppar citron också det gör att sojamjölken siktar sig och själva "massan" som man egentligen gör tofu av, binder kakan riktigt fint och ger liknande effekt som ägg.
tack så mycket för din utförliga hjälp, TrevorS
Lugnt. Blir smeten för tjock tillsätt lite mer vätska, blir den för tunn tillsätt mer basmjöl.