Skämde bort mig med ett besök på MAX, tål inte vete men beställde en hamburgare vilket jag får skylla mig själv, men var så sugen på något. Blev en "Greenmål" fast utan ost och dressing och valde att få salsa på. De var riktigt noga med att kolla upp alla produkterna i en perm de hade bakom disken och var riktigt trevliga. Mycket bättre än Mc Donnalds och deras otrevliga bemötande man fått de fåtal gånger man vågat sig dit.
Greenhamburgaren är gjord av kikärtor, gröna ärtor och majs och är väldigt god, hamburgaren smakar precis som hemmabakt och var väldigt god.
Så massor av "+" till max. 
Så Max har inte glutenfritt hamburgarebröd som McDonalds?
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#2. Jo de har ett glutenfritt bröd, men tål inte vetet alls så det spelar ju ingen roll för min del. Måste ha ett vetefritt eller naturligt glutenfritt.
jo deras bröd är vetefritt, men burgaren har vete i sig.
Hur är det med deras fritösar som dom friterar stripsen i? Kan ju vara så att det friteras ostgrejer med flera icke veganska frityrsaker i samma.
Vet att det på vissa restauranger finns glutenfria fritöser som det enbart får friteras strips i inga fish and chips, mo9zzarellasticks med mera. Men icke veganska/ vegetariska.
#6. Lite osäker på det där faktiskt. Men vart inte sjuk mer än lite magont men det var på grund av vetet.
Funderat på det många gånger faktiskt syrran är ju Vegetarian och för henne är det totalkrav på att det inte får nudda kött med mera. Handlar mest om respekt för andras livsval tycker jag men är ju inte säkert att alla tänker så.
#8. De ska ha separat vad jag förstod, ska fråga nästa gång jag äter där, blev inte dålig mer än magont som efter vetet.
Matat ankor, solat, köpt frön och jord samt ett till minidrivhus. Vet inte riktigt hur jag ska få plats när allt börjar växa till sig och det är dags att plantera om, men det löser sig nog.
#10. Jag har också stora planer på att odla. Får se hur det blir med allt, planterat chiliplantor och de brukar växa rätt bra för mig. 
#11 Har du någrabra odlingstips? Mina chiliplantor fick ohyra och tvärdog i höstas 
/Désirée
Jag tycker chili kan få en egen tråd, så jag gör en…
Idag har jag åkt Vasaloppet 
/Désirée
#18. Va spännande hur långt är det? (har noll koll)
# 18 Wow Jag är imponerad! Vilken tid?
Idag har jag äntligen orkat ta mig an datorn och internet igen, det går ganska bra. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Fniss jag låg i sängen och käkade frukost, samtidigt som jag kollade på Vasaloppet
Av nån underlig anledning är just vasaloppsdagen den dag som jag alltid käkar frukost i sängen och har en slappardag
Lagom att käka frukost i sängen en morgon per år 
/Désirée
Idag har jag gjort linfrökex och spenathummus. Sjukt gott!
Dessan! Haha!
Jag tycker också att det är mysigt att kolla vasaloppet. Det ger sinnesfrid på något vis. I dag var jag dock inte hemma..
Virrevojj, det låter sjukt gott också! 
//Ida
Jo just det, i helgen var jag medbjuden på firma-jubileumsfest med maken som hans jobb fixade. De ordnade värsta finaste (jag vet, grammatikfel men det passar bra här) Veganmiddagen, och hade koll på allt. Detsamma gällde frukostbuffen, jag kunde välja på massor med bröd, pålägg, yoghurt, flingor, både havre, och soyamjölk osv.. Så otroligt lyxigt. '
Kom hem, och mådde piss… Diabetesen spårade ur fullständigt och den dagen tog jag 92 enheter insulin, en normal dag tar jag mellan 25 och 35.. Fattade inte vad jag fått i mig för animalie, då det bara är det jag reagerar så mot. Kom efter mycekt letande på att becel, det mjölkfria margarinet inte är veganskt. D-vitamin från ullfett.. Om jag bara hade vetat. Margarin är ju ingen nödvndighet direkt. speciellt inte när det finns tartex och sånt att välja på.
jaja, om några dagar är jag mig själv igen.. 
//Ida
Idag blev det falafel på gula ärtor.
Var riktigt tveksam till om det skulle bli gott men jag älskar dem. 
Gula ärter-falafel kanske är något för en annan, som aldrrig riktitgt förstått vitsenmed kikärter…
#26. Ja varför inte, jag gillar kikärtor, men har 2 kg gula ärtor hemma och ville testa på något annat.
De är riktigt goda så jag tycker du ska testa dem. 
Idag har jag skrotat runt, och sen tagit mig ut i våreftermiddagen ett par timmar. Skönt med luften på landet. Hälsade på en häst.
Nu ska jag sova, är hur trött som helst och imorgon är det ganska tidigt som gäller.
//Ida
Anterrabae-> Ja, det blev riktigt smarrigt =)
Och schysst att dom var så duktiga på att fixa bra veganmat till dig på firmafesten även om de missade med D-vitaminen, men sådant får man räkna med att det kan hända eftersom det är lite svårare att veta. Och vad synd att du mådde dåligt av det, hoppas att du mår bättre nu!
Trevor-> Ser sjukt gott ut! Min kära mor lärde mig en enkel gröna ärt-hummus som passar vädigt bra till sjöinspirerad mat. Det är otroligt vilka kul variationer man kan göra på olika rätter genom att bara byta ut baljväxten. :)
Har ni också haft snö? Typiskt när man hoppades på lite mer vårvärme, såg precis att några grejer jag planterade ut inte klarade av detta. Vilken tur att jag har massor av flera frön! 
Ida, va kul med landet, hade gärna haft en häst, är dock lite rädd för dem, eller egentligen inte för hästen men att de skulle trampa på mig, de är rätt tunga. 
VirreVojj, jag har gjort falafel på gröna ärtor också. Det är ingen direkt skillnad på gula och gröna ärtor, det är bara att de gröna är plockade tidigare och de gula när de har mognat. Gröna/gula ärtor är perfekta att använda istället för kikärtor som ett alternativ. Har dock aldrig testat hummus så det ska jag ge mig in på, men det måste nästan vara färskplockade eller torkade som kokats innan? Ja visst kan man göra stor skillnad genom att bara byta ut en liten ingrediens. 
Idag blev det falafel igen, hade till potatismos och hemmagjord citronsås, den var riktigt god, bara smälte lite margarin, hade på lite majsstärkelse, 1/2 grönsaksbuljong, 1 tsk citronsaft, 1 paket havregrädde, salt och peppar, kokade upp tills den började tjockna och klart. 
Inte lätt med d-vitaminen, inte ens jag hade ju koll
och ja, landet är underbart! Det är skönt att bo på landet, och ha hav och natur och djur så nära.
Falaffel är så gott, måste göra det snart igen.
Idag har vi en lugn lördag, trots fint väder. Jag var hos osteopaten igår och fixade min rygg, och har fäljaktligen ont i hela baksidan idag. Inkl huvudvärk. Men det är så det brukar vara.
Dottern är snorig och hostig och serveras därför film, Lotta på Bråkmakargatan. Snart Lunch.
//Ida
TrevorS
Det är inte så farligt att bli trampad på av en häst. De är intelligenta och försöker undvika det Men jag var dumdristig/tankspridd när i ungdomen. På ett hästlager glömde jag att ha på mig vettiga skor (som idetta fall är hårda skor som typ ridstövlar eller träskor) och hade bara på mig ett slags sandaler och var i praktiken barfota. Jag ryktade (borstade) hästen utomhus. Hästen blev skrämd av något och hoppade på min fot.Det enda men jag hade av detta var chocken, ont i foten ett tag och numera att stortånageln på den fot ibland är lite ovanlig blå/lila. 
Hade jag vettig på fötterna, så hade jag inte haft några men alls. Allt handlar om sunt förnuft , som sagt hästar är tunga….
#30 det är stor skillnad mellan gula och gröna ärtor smaksmässigt.
Det är t. ex stor skillnad i smak på creme ninon (soppa gjord på gröna ärter) och svensk ärtsoppa (gjord på gula ärter).
eller är de torkade och djupfrysta gröna ärtorna olika sorters ärter (har hört det någon gång men kommer inte ihåg om det var myt eller sanning?
Tråkigt med sjukdommar men härligt med solen som kikar fram.
Sedan angående häst, jag är nog rätt medveten om det egentligen, har dock stått bredvid en häst, så länge man inte visar att man är rädd så är det lugnt. Men har blivit sparkad av en häst som inte var med meningen, han såg inte mig så han fattade att han gjorde fel, men därav jag tänkte hur det skulle vara att få en tramp på foten. Men klart man går kanske inte i sandaler och står bredvid en häst kanske.
Angående gröna och gula ärtor, visst är det stor skillnad smakmässigt, det är samma sak en nyplockad tomat smakar inte likadant som en tomat som har fått växa till sig lite längre på samma planta. Grön är egentligen omogen medans gul är klar, dock är den gula hårdare än vad den gröna är när de är nyplockade. Sedan är det lite olika sätt när de fryser in, de färgas ju oftast gröna, sedan är det även skillnad på de i burk också då de kan kokas eller ångas och det ger olika konsistenser. Sedan är konserverade liggande i vätska och ändrar konsistens något när de ligger där i under längre period de "lagras" kan man väl säga det, medans frysningen ändrar också konsistensen på de som är frysta. Men ska vara samma sort, sedan finns det lite olika arter i för sig, den vanligast är arten "p. sativum", står lite om dem här: FAKTA OM GRÖNA/GULA ÄRTOR
Idag är jag förkyld, ordentligt också. Har ont i bihålorna och febervärk i kroppen. Inte kul. Därtill är jag ensam hemma med en pigg glad och solig snart fyraårig dotter som behöver sysselsättas och jag orkar inte… *självömkar och misströstar lite* 
Jag försöker orka lite, men det går inge bra.
//Ida
Oj Ida krya på dig!
/Désirée
skickar också krya- på dig-hälsningar till ida.
Tack snälla ni! 
Det kom fort och slog hårt, så förhoppningsvis går det över fort också.
//Ida
Håller med de andra, krya på dig Ida. 
Tack snälla, nu kom maken hem.. Dax för mig att sova middag!
//Ida
Idag har jag blivit valpsjuk
Vi var och tittade på en kull ursöta sjuveckors dvärgpudelvalpar. Två svarta och två vita i kullen. Det är ju så man kan dö. 
//Ida
God morgon!
Dotter och husdjur är utfodrade, modern påväg lika så.
Alfons till lillan och iFokus till mig. Brasan sprakar och kaffe och hembakt surdegsbröd förtärs.
Idag ska jag så mina fröer som jag tänkt gör hur länge som helst. och sen återta kontakten med en gammal vän. Jag fick tillbaka min tvärflöjt som varit utlånad och bortglömd. Vill ta upp spelandet igen både på den och på blockflöjterna. Men nu får det bli på gehör.. för jag ser inte noterna längre.
//Ida
Vad är det för växter du ska plantera Ida? Jag köpte fyra paket med rabattfrön för 10 kr som täcker 5x5m² paket på lidl. Är inte superförtjust i lidl, mer än att de har finast frukt och grönt här i Vänersborg och dessa frön som de brukar sälja, funderar på att köpa massor men glömmer jämt bort att jag har frön så de brukar ligga i en burk i några år. Sedan vill de gärna inte gro mer.
Jag tänkte förså lite luktärt, tomat, chili, förgätmigej, sen kan resten direktsås. Sallad, persilja, dill, Ska lägga fram potatis till groddning också. Vill köpa sättlök av vit- och silverlök.
Får se vad jag får till och vad som tar sig.
//Ida
Idag har jag köpt en sån här: Philips Aqua Trio
Fick den på Pang-erbjudande! Känns som en bra grej när man har husdjur!
//Ida
Ida det ska bli spännande att höra vad du tycker om den! 
Idag har jag köpt 6 stycken kryddväxtplantor och putsat 3 fönster 
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är jättenöjd! Vi fick dammsugaren levererad idag på förmiddagen, ocn den funkar kanonbra. Inga blöta golv efter den inte. De blir betydligt blötare när man moppar manuellt.
Kan varmt rekommendera, den är smidig, och färenklar verkligen.
Idg har vi även hämtat hem vår lilla Titus, åtta veckor. Han gick igenom besiktningen, och chipet i nacken kliar lite. Nu ligger han i sin låda och sover. En riktig buse. 
//Ida
Vill ge tips till potatis, skulle jag också behöva, använd en ägg gammal äggkartong, lägg i potatisen, då groddar de betydligt snabbare och kommer igång och växer mycket snabbare så man får större och finare potatis!
Såg hunden, riktigt söt, vill också ha. 
De står i sin obligatoriska äggkartong (vilket inte är självklart att äga när man har en hel familj med äggallergiker
)
han är en underbar liten krabat, lekfull och nyfiken. Sover nästan halva dygnet. men ändå hela natten. Och många lurar på dagen!
Här kommer en till, nu har vi dock friserat honom runt övonen så de syns ordentligt.
//Ida
Sicken sötnos Ida! 
Idag är det bakdag åt surdegsprojektet. Så inte mycket tid att vara vid datorn. Jag har bakat rågrutor i långpanna, vitt bröd, knäckebröd (alla med surdeg) och nu håller jag på med Polsk surdegssoppa och våfflor till efterrätt. Efter maten bakar jag kanelbullar med vetesurdeg och skrädmjölsdrömmar (utan surdeg) 
/Désirée
Högproducerande hör jag!
Spännende!
//Ida
Idag har jag gjort följande auberginesill-inläggningar:
vitlöksaubergine
skärgårdsauberigine
senapsaubergine
chiliaubergine
dillauberinge.
Jag har även strömmingsmarinerad aubergine som på lördag ska bli veganska kräftströmming och vegansk kaviarsrömming.
Det låter verkligen jttegott, Kelfwing!
Jag håller på att försöka hitta sätt att ta mig upp till stockholm, det verkar vara i svåraste laget. Alla resor är slutsålda eller svindyra. Har inte riktigt råd att betala 1000-1500 för en enkelresa.. Speciellt inte när jag vet att jag kan få den för betydligt mindre i normala fall.
Annars går dagarna åt till att uppfostra och busa och gosa med ett litet troll till pudel som råkar vara övertygad om att han är flockens alfahanne, MINST! Stackarn när han upptäcker verkligheten
Men kul är det.
//Ida
"sådäna där fina ägg som bara tuppar värper" 
Skämt å sido, de ser jättegoda ut. vad gör du dem på?
Jag är uppe hos mina föräldrar för tillfället. Assisterar i sjuk familj. Känner mig ganska trött, och matt och har dessutom valpträning. Men det går bra. Man får ta en sak i taget.
//Ida
#56. Det som är lite läskigt är att konsistensen är så lik vanligt ägg samt smaken.
Receptet finns här "Veganskt ägg", har hållt hårt i receptet men på grund av att det blivit så populärt och man har tagit fram en konstgjort "äggula" (tydligen) så tycker jag det är bättre att jag delar med mig av receptet. Har inte sett något liknande tidigare. Från början gjorde jag med agar-agar man kokar, men det tar så lång tid. Detta är på fiberhusk och ingredienserna finns i en vanlig matvarubutik så det blir billigare och lättare att göra. 
Man kan även göra dessa i äggform, som hjärta exempelvis. 
Har ett till recept på äggula man klickar på när ägget är färdigstekt, nackdelen är att ägget måste bli svalt innan man klickar på:
Rinnig "äggula"
1 msk majonnäs
1 tsk morotsjuice (pressad från finriven morot)
1 msk mjölkfritt margarin
1 1/4 tsk majsstärkelse
lite gurkmeja
ska kokas upp på låg temperatur under ständig omrörning tills den börjar bli tjock, ska gå att köra i micro.
Finns det här receptet på "kokt veganskt ägg", dock behöver man agar-agar i, men eftersom det är svårt att få tag på försöker jag undvika det.
Funderat på receptet ovan, man kan alltså koka äggulan tills den blir tjock och ta upp och forma till bollar, man kanske skulle kunna använda någon form att ha den i för att koka. Finns ju "poached egg" som folk kokar i plastpåse eller i en sådan specialskål för att få olika former. Hade varit kul i för sig.
I dag har jag gjort en god röra. Den är jätte lätt att göra!
Jag brukar även göra den ibland om jag ska ha matsäck med mig någonstans eller picknick.
Ingredienser:
En hel förpakning av alpro soya yoghurt natural
Hela stjälken på en purjolök
ca 1 halv dl majs
ca 1 dl pasta i snäckform
Örtsalt
Socker
Senap
vitpettar
Gör såhär:
Skär purjolöken i strimlor och stek den mjuk med olja och salt
Koka passtan med salt
Gör själva "såsen" som är i röran genom att tillsätta alla kryddor i yoghurt efter smak!
Häll i majsen och purjolöken i yoghurten
Häll sedan i pastan, men tänk på att inte hälla i för mycket eftersom att den suger åt sig när den får stå i kylen sedan.
Det är godast att äta den efter att den stått i kylen ett tag :)
Ser jättegott ut Petra! 
oh vilken god Pizza TrevorS!
Petra, kan du lägga receptet i en egen tråd? det blir lättare att hitta igen det då. Nu ska jag i ärlighetens namns säga att jag inte kollat om du redan gjort så, förlåt mig i så fall. Det lät jättegott, och jag vill gärna göra det! 
Idag har jag förberätt för att baka surdegsbröd, kokat kikärtssoppa på hemkokt buljong och försöker komma mig för att få röjt och rensat lite. Är fortfarande mör efter magsjuka i familjen och känner mig lite kvälm.
Vi får se vad jag får till ikväll.
Måste göra de där äggen! Kan ju inte annat än passa superbt i vårens nässelsoppa, och kommande grönkålssoppor
jag saknar kokt ägg i soppa.
//Ida
#64. Man kan koka dem, finns en så kallad "punched egg form" så man får den precis som vanligt kokt ägg, då klickar man bara i äggulan när den börjar att cuagulera. Eller så kokar man äggulan rätt tjock och formar till en boll, sedan lägger man ner den i själva "äggvitan" och kokar i en påse som de här, men frågan är vilken påse som går att koka och inte, man kan ju förstöra kastrull om man väljer fel.
Måste den koka för att koagulera? Eller räcker det med nästan-sjud-varmt, som för vanliga ägg?
jag ska fördjupa mig på egen hand också, just nu är jag och magen inte bästisar, så inspirationen är inte riktigt på topp.
//Ida
"Äggvitan" reagerar precis som vanlig äggvita. Så den ska inte stormkokas när den kokas. 
För vanlig äggvita koagulerar ju redan vid dryga 60 grader, (tvättar håret med ägg ibland och då får man inte ducha för varmt när det ska sköljas ur
) Äggula vid 85 grader.
//Ida
Kan nog stämma, dock är äggulan inte riktigt samma sak, dock lyckats få hela äggulan att hålla ihop sig i flera timmar utan att vispa den. Ska försöka ta fram ett lite mer universalt recept. Äggvitan är i alla fall bra, den går dock inte bra att göra på annan alternativmjölk eftersom man vill ha konsistensen som man endast får av sojamjölk och vinägern. Testat med annan mjölk men konsistensen blir endast så med sojamjölk, fungerar med köpt rismjölk också (men inte hemmagjord) men då får man inte smaken man är ute efter.
sen känns det ju mer motiverat med soyamjölken, eftersom ägg är proteinmat, och det är soya också. Det känns lite snett annars.
//Ida
#70. Absolut! Det är ju som att göra tofu lite, fast ändå inte, avskyr egentligen tofu och tycker inte konsistensen är tillräckligt lik, den här är väldigt lik. Tror jag är ensam om att komma på receptet, då jag inte sett någon annan, laburerade redan första gången jag köpte hem fiberhusk på grund av konsistensen när jag bakade vetefritt bröd. Det måste väl vara nästan 2 år sedan nu tror jag, eller har det bara gått 1 år? Folk har bett om receptet och jag har hållt hårt i det, men nu när de uppfunnit "äggula på påse", tänkte jag passa på att släppa mitt recept då det är betydligt billigare att göra.
Hittat recept där de använt klorid i för att få till ett veganskt ägg, vilket inte känns så hälsosamt. Sedan har vi inte tillgång till agar-agar här, och tycker inte de äggen blir goda med agar-agar så jag kommer fortsätta med det här receptet. 
klorid i ägg? Nä det känns inte bra.
det ärnog bara ett år drygt, jag har inte varit med här så mycket längra i alla fall.. och det var väl vi som snackade husk i början?
Jag är grymt imponerad av din uppfinningsrikedom! Och tackar och bockar för att du delar med dig.
//Ida
Idag har jag gjort hommos, bakat två sortes surdegsbröd och pärlat med dottern, både pärlplattor och halsband.
Sen har jag även lyckats välta ett vinglas, med vin i, över makens datorn så att det rann över tangentbordet. Glaset krashade i golvet och gick i massa småbitar. Min underbare make rensade i röran. (han som ser)
Jag gick in i badrummet för att borsta tänderna, efter att ha varit lite behjälplig med oredan jag ställde till. Tappar där mitt ena hårspänne i toan, innan jag hann spola *urk*
Konstaterar att även om dagen varit bra så är inte kvällen min.. 
//Ida
Idag har jag och familjen varit på den första lektionen i valpkursen. Vi har även inhandlat present till ett Nalle Puh-kalas som skall upplevas om en vecka.
Sen till kvällsmat gjorde jag vegansk Zurek - polsk surdegssoppa. DesKs variant som jag gjort om är inte vegansk, men det är min
JÄTTEGOTT!
//Ida
Igår var vi på plantskolan, Nu har jag fixat i kryddgården. Köpte timjan, salvia, rosmarin, dill och persilja, lavendel och min ögonsten. En lager! Nu har jag färska lagerblad 
Idag har jag gjort piroger, som jag kryddade med min färksa timjan och färska lagerblad bla,
//Ida
Oj, piroger, va gott, vad har du i dem? 
I dessa har jag spenat, tomat, lök, vitlök, soltorkade tomater, oliver och majs. Fräste ihop allt i olja och kryddade med salt, svartpeppar, färska lagerblad och färsk timjan. (gjorde en annan typ också, kyckling-fajita, men det är inte riktigt aktuellt här) Båda sorterna är helt vetefria.
//Ida
Idag har jag varit på Astrid och aporna, och köpt olika glasssorter och testat, fått en idé om hur man kan göra vegansk prinskorv (= Trevors polentakorv plus prinskorvskryddor)
Idag har jag gjort en variant av Flygande Jakob. Hade i ärtor och majs och använde solrosfrön istället för cashew och det blev riktigt gott. 
#80 Ska man inte ha jordnötter i Flygande Jakob? Fast det låter gott med solrosfrön 
Idag jobbar jag i trädgården och tvättar, vi har helt underbart väder här 
/Désirée
Menade såklart jordnötter, tänkte nog inte när jag skrev. 
Jo det var riktigt gott. 
Visst är det härligt väder, jag tänkte skaffa vindlina eller vad det kallas för som man hänger upp tvätt på, blir så mysigare när det torkar utomhus.
Idag var jag lyssnade på Lundastudenterna på trappan i Lundagård live. Härlig upplevelse :)
Idag har jag migrän..
Men igår var jag på stan hela dagen. Först hos övonläkaren och fick veta att operationerna funkar bra och att allt verkar sköta sig bra. Tog även upp parasitfrångan och hon var berädd att möta mig och göra en utredning.
Sen lunchade jag med en vän jag inte träffat på flera månader och vi fikade i grönsaksparken i göteborg.
//Ida
Det ser gott ut TrevorS!
Här har jag förstökt att städa och göra fint hemma, Mamma kommer imorrn, men allt går så segt. Jag kämpar och kämpar och inget händer. Fast jag i stort sätt gör saker hela tiden. 
//Ida