OTESTAT - RECEPT
Hej!
I denna tråd är det tänkt att man publicerar sitt intressanta recept man hAr i byrålådan men aldrig har hunnit testa, så andra kan testa receptet. I denna tråd kan vi diskutera modiferingar och det uppskattas att de som testar recepten och funnit en lyckad variation publicerar det i en vanlig recepttråd.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Först ut här kommer mandelfisk. Själva "fisken" är ett recept av TrevorS och den delen är testad av både av TrevorS och av mig själv (gott! är mitt omdömme. Hoppas det är OK, TrevorS (annars får du ta bort detta inlägg)
Vegetarisk mandelfisk 4 port
”Fisk” :
1 aubergine
2- 3 vita sparrisar
1 msk vatten
vetemjöl.
- Gör fisken: Dela auberginen i två skivor och låt den vara i ugnen på 200 grader i ca 25- 30 mnuter. Gröp u rkötter och hackna der det och sparrisen. Mixa ihop köttet tillsammans med vatte och rör ner lite vetemjöl och rör runt tills en håller ihop men inte ramlar istär (inte för torr och inte för böt utan perfekt.
400g veg. fisk enligt ovan
1/2 dl rapsolja
1 dl ströbröd (ska du bjuda någon glutenintolerant se till at ströbrödet är ett glutenfritt alternativ)
50 gram mandel
0,5 tsk gurkemaja
2 krm salt
1 st vitlöksklyfta
0,5 dl persiilja
- Värm ugnen till 150 grader.
- Blanda rapsoljan med ströbröd , mandel, gurkmeja, salt, pressad vitlök och persilja. Bred blandningen över fisken.
- Sätt in formen i ugnen
- Gratinera i 25 minuter
- Servera med kokt eller pressad potatis och broccoli eller brytbönor och/eller finrivna morötter.
Trevlig testning!
Dubbelfalska gäss
Ingredienser
Ca 600 g veg bacon t ex rasher
8 råa äppelklyftor
8 kärnfria katrinplommon
Salt
Svartpeppar
Ingefära
rapsolja/veg. margarin tll stekning
3 dl buljong
Sås:
2 msk äppelmos
1 msk vinäger
Salt och svartpeppar efter smak
1-2 msk arrowrot (eller potatismjöl
1. Fördela äppeklyftorna och katrinplommonen på rashershivorn, rulla ihop och fäst med tandpetare.
**2. Bryn ruladerna i matfettet i en gryta eller traktörpanna. Häll på buljongen och låt bräsera under lock i cirka 5- 10 minuter.
**
**3. Ta upp ruladerna och ta bort tandpetarna. Koka ihop skyn i ca 10 minuter. Tillsätt äppelmos och vinäger. Smaka av med salt och peppar. Red av med arrowroten utrörd i lite kallt vatten.
**
**4.Lägg tillbaka ruladerna i såsen och låt det hela få ett uppkok före serveringen.
**
**5. Servera med kokt eller pressad potatis, någon grönsak, gärna blomkål, morötter eller bönor, och äppelmos.
**
Dubbelfalsk viltgryta För 2 personer.
Ingredienser
1 gul lök
1 liten burk kantareller eller champinjoner
150 veg biff (din favorit av det köttigare slaget)/stekt portabello
1 msk vetemjöl/potatismjöl
5 dl vatten
1 dl risgrädde
1 tsk soja
2 krm timjan
1 svampbuljongtärning/mörk grönsaksbuljong
Gör så här
Skala och hacka löken. Häll av svampspadet men spara det. Strimla biffen.
Fräs lök, svamp och biff i en kastrull i lite matfett. Strö över mjöl och rör om. Späd med vatten, svampspad och risgrädde. Låt koka upp.
Tillsätt soja, timjan och buljongtärning. Låt soppan koka samman lite granna, ca 6-8 minuter. Smaka av. Bjud gärna pepparrotsbaguette till.
Tips!
Skär 1/4 baguette i centimetertjocka skivor lite på snedden. Rör samman 25 g veg. smör/rapsolja med 1/2 msk riven pepparrot och bred det över brödet. Strö eventuellt över lite riven ost. Gratinera mitt i 225° varm ugn ca 10 minuter.
Dubbelfalsk porterstek
För 4-6 personer.
Ingredienser
1-1½ kg veg kött i tunna skivor (ta din favorit)
1 flaska ljust öl
1 dl apelsinjuice
¾ dl riktig soja
2 st skivade morötter
7-8 enbär
7-8 vitpepparkorn
2 tsk timjan
2 skivade gula lökar
3 st buljongtärningar
Sås:
7 dl kokspad från steken
4 msk vetemjöl/potats
1½ dl veg grädde (ta din favorit)
Gör så här
Koka upp öl, juice, soja, buljongtärningar, kryddor samt skivad lök och morötter i en gryta som köttet ligger trångt i och där kokspadet åtminstone når halvvägs upp på köttet. Lägg ner kör ner det i grytan. Koka sedan köttet i spadet i 30 minuter under lock. Vira in köttet i folie, om du vill att det skall vara lite varmt vid servering.
Sila av spadet och mät det.Späd med vatten till 7 dl.
Vispa ut mjölet i hälften av grädden till en slät smet.
Häll det avsilade spadet, mjölredningen och grädden i en kastrull och koka upp under omrörning och låt puttra i några minuter.
Serverad såsen, pressad potatis och dina favoritgrönsaker.
Dubbelfalsk Osso Buco på middagskrov
För 4 personer.
Ingredienser
500 g veg falukorv (t.ex middagskorv och liknande)
2 gula lökar
1–2 morötter
1 bit rotselleri
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 vitlöksklyfta
1 buljongtärning
1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
1 tsk basilika
2 msk vetemjöl + vatten
klippt persilja
rivet skal av 1/2 citron, ej nödvändigt
Gör så här
Skala och tärna lök, morötter och rotselleri. Skär korven i grövre strimlor.
Koka upp krossade tomater, vatten, pressad vitlök och smulad buljongtärning i en låg vid panna.
Tillsätt grönsakshacket, salt, peppar, basilika och lagerblad. Låt det puttra under lock tills grönsakerna är mjuka.
Rör ut mjölet med lite vatten till en klimpfri redning. Rör ner det i pannan. Låt det koka upp. Lägg ner korven och låt allt puttra några minuter. Smaka av.
Strö över klippt persilja och rivet citronskal. Servera med kokt pasta.
Dubbelfalsk kebab
Hemlagad kebab (4 pers.)
Ingredienser:
4 hg veg kött i strimlor (ta din favorit)/Stekt portabello i strimlor
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk mejram
1 msk citronsaft
salt och peppar
olja
Gör så här:
Blanda ihop vitlökklyfta, , mejram, citronsaft, salt, peppar olja. Marinera köttet i oljeblandingen .Fyll pitabröd med köttet och lämpliga tillbehör.
Kantarell carbonara
För fyra portioner:
- 400 g spagetti
- 1 gul lök, hackad
- 400 g kantareller, karljohansvamp eller skogschampinjoner, i mindre bitar (färsk, fryst eller konserverad)
- 2 msk veg.smör/rapsolja
- 100 g frysta ärtor
- 1 tsk salt
- 2 krm svartpeppar
- ½ dl strimlad persilja
- 4 the Vegg
- veg.parmesan
Koka pastan.. Stek lök och svamp i smöret/rapsolja cirka 5 min.Blanda ned ärtorna och smaka av med salt och peppar. Låt pastan rinna av och blanda med svampfräset. Strö över persiljan och servera med the veg och veg parmesan.
GOD TESTNING!
Vegetarisk "ren"klämma
4 mjuka tunnbröda
4 msk veg.margarin och naturell färskost
150 g rökt veg pålägg i skivor (använd din favort) kryddat med viltkrydda
0, 5 dl riven färsk pepparrot eller 4 msk från tub
ev. 8 salladbslad
1/2 skivad rödlök
1/2 dl hacka gräslök
1. Bred ut veg. margarinet på tunnbrödet.
2. Bred färskosten ovanpå.
3. Lägg på det det rökta veg. pålägget
4. Krydda med viltkryddan på veg. pålägget.
5. Riv färsk pepparrot över veg. pålägg eller bred på pepparroten från tub.
6. Rulla ihop klämmorna och servera. Man kan också skiva klämmorna och ställa upp som stubbar och serverar som tilltugg.
Falskt Pepparrotskött
Antal portioner: 4
Ingredienser
I kg veg. kött i tunna skivor.
Buljong
1.5 l vatten
1 st stor gul lök, eller 1 purjolök
2-3 st morötter
2 st palsternackor
1 st liten rotselleri
2 tsk salt
10 st vitpepparkorn
2 st lagerblad
2 st kryddnejlikor
**Till andra kokningen
**2 st morötter
2 st palsternackor
1 st rotselleri
**Sås
**2 msk veg. margarin eller 2 msk rapsolja
2 msk vetemjöl
8 dl buljong från köttkoket
1-2 dl risgrädde
Ev. salt
4 msk pepparrot, riven
**Till servering
**Hackad persilja
Nykokt potatis
Finriven pepparrot
Koka upp vattnet i en rymlig kastrull, lägg i veg.köttet.
2. Buljong
Skala och skär löken och rotsakerna i stora bitar. Lägg ner alltsammans i grytan tillsammans med salt, vitpepparkorn, lagerblad och kryddnejlikor.
3. Koka under lock till veg. köttet fått mycket smak och nästan faller sönder cirka 1 timme. Ta upp veg.köttet och håll det varmt.
4. Sila buljongen och koka ihop tills cirka hälften återstår, cirka 8 dl.
5. Skala och skär de nya rotsakerna.
6. Lägg dem i buljongen. Lägg först i morötter och koka dem i 10 minuter. Lägg sedan i palsternackor och rotselleri och koka i ytterligare 5 minuter.
7. Ta upp rotsakerna med hålslev och spara.
8. Sås
Smält veg.smöret/Hetta upp rapsoljan till såsen i en kastrull.
9. Rör ner mjölet och vispa ner buljongen, lite i taget tills du får en lagom tjock sås.
10. Tillsätt risgrädden.
11. Låt koka ihop.
12. Smaka av med salt och tillsätt pepparrot efter smak.
13. Lägg upp veg.köttet tillsammans med de nykokta rotsakerna. Strö persilja över.
14. Servera såsen och kokt potatis vid sidan om tillsammans med mer pepparrot
Oj, vad mycket gott! 
Personligen är jag särksillt nyfiken att testa mandelfisken. Men grytorna verkar goda de med.
Korvrätten borde gå utmärkt att göra med polentakorv. Med lite framförhållning så korven hinner sätta sig ordentligt i kylen över natten.
Tack!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vegansk ”Gubbröra” på ett mörkt bröd.
Ingredienser till 4 portioner
4 kokta potatisar, tärnade
1 avokado i tärningar
200g sillmarinerad aubergine
2 msk kapris
1 röd lök, finhackad
0,5 dl hackad färsk gräslök + 2 msk till dekorering
1 förp risgrädde
Dill, salt och svartpeppar
Gott mörkt bröd
Blanda samtliga ingredienser i en skål. Klicka ut på mitten av ett gott rågbröd. Toppa med gräslök. Klicka ut på mitten av ett gott rågbröd. Toppa med gräslök.
Veg. Falukorv i ugn
en vegansk falukorv
2,5 dl risgrädd
2 msk ketchup
en klick senap
½-1 dl b-jästflingor
en halv gul lök
2 tomater
Tina falukorven. Skär ett jack varje centimeter nästan utan att skära helt igenom. I dessa fack ska tomatskivor och lök in. Skiva tomaterna och löken. Stick in lökskivor och tomatskivorna i korven.
Vispa samman risgrädde, ketchup, senap, salt och peppar. Blanda ned b-jästen. Häll försiktigt över korven så att såsen bilder ett litet täcke.
Gratinera i 200 grader i 30 -40 min. Servera med potatismos och grönsallad.
Veganska laxpudding.
Ingredienser
Marinad:
2 l vatten
2 grönsaksbuljongtärning
4 msk veg.fiskkrydda (jo, den är helt vegetarisk)
2 knippaen dill
ev 1 ark japanskt sjögräs
250 g ”fisk”
”fisk:
Vegetariska fisken 1
1 aubergine
2-3 vit sparris
1 msk vatten
maizena
Puddingen
10 potatisar
1 gul lök i skivor
0.5 dl finhackad dill
Stanning:
3 dl risgrädde
3 dl vatten
1 1/2 tsk salt
Citron- eller lime-skivor till dekoration
Till servering: gröna ärtor.
**Gör fisken:
**Dela aubergine i två skivor och låt den vara i ugnen på 200*C i ca 25-30 minuter. Gröp ur köttet och hacka ner det och sparrisen. Mixa ihop köttet tillsammans med vatten och rör ner lite maizena och rör runt tills den håller ihop men inte ramlar isär. (inte 2½ dl basmati- eller annat r
Gör så här:
Marinad:
Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärnigen. Krydda med fiskkrydda.
Lägg dill och ev sjögräs i botten på en glasburk. Häll på buljongen. Låt stå några timmar eller över natten.
Puddingen:
Koka potatisen nästan färdig i en gryta med lättsaltat vatten. Låt den svalna, skala och skiva den. Späd marinaden till 10 dl och koka upp, smaka eventuellt av med mer kryddor.
Smörj en ugnssäker form, till exempel en avlång sockerkaksform, så är det lättare att stjälpa upp den färdiga puddingen. Varva potatis, lök, dill och ”fisk” Varje gång du kommit till lagret fisk, häll på lite buljong. Salta och peppra mellan varje lager.
Stanningen: Vispa ihop stanningen. Häll stanningen över pudddingen.
Grädda mitt i ugnen i 15 minuter på 225 grader. Dekorera med citron- eller limeskivor.
Servera med kokta gröna ärtor
Vegetarisk laxlåda
Ingredienser
Marinad:
½ liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk veg.fiskkrydda
1 knippa dill
ev ½ ark japanskt sjögräs
150 g tinade ”fisk” se recept nedan:
Vegetariska fisken 1
1 aubergine
2-3 vit sparris
1 msk vatten
maizen
Lådan
2½ dl basmati- eller annat ris
ca 5 dl buljong
2 dl risgrädde
1 dl vitt vin
1½ msk stark senap
1 krm pepparrot
2 dl gröna ärter
1 knippa finklippt dill
Citron- eller lime-skivor till dekoration
Gör så här:
Marinad:
Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärnigen. Krydda med fiskkrydda.
Lägg dill och ev sjögräs i botten på en glasburk. Häll på buljongen.
Låt stå minst några timmar, helst över natten.
Späd marinaden till 5 dl och koka upp, smaka eventuellt av med mer kryddor.
Smörj en eldfast form. Häll i riset och den kokande buljongen och låt riset svälla mitt i ugnen ca 15 min i 225 grader, under lock av aluminiumfolie.
Värm creme fraiche med vinet, senapen, ärterna, kryddorna och det mesta av dillen.
Lufta riset lite (så att såsen kan rinna ner ordentligt), ”fisken” över och häll sedan såsen över det hela.
Lägg på resten av dillen och ställ in formen i nedre delen av ugnen ca 15 minuter till.
Garnera med citron- eller lime-skivor.
Många spännande recept sitter du på! Jag är så impad, men det känns som det kommer ta tid att ta sig igenom dem.
Jag undrar, i inlägg #7 vad ska det vara? Det känns som rubriken och ev mer har försvunnit. Jag har läst det ett par gånger, och blir inte riktigt klok på den.
//Ida
Ida, du har så rätt så! Av någon aneldning kopierade jag bara halva receptet, inte så bra. Men det är en slags finare pastej, typ #gåslever# om jag minns rätt.
TrevorS, om du ser det här så var snäll ta bort mitt sjunde inlägg # 7som börjar med dessertvin/portvin så lägger jag upp rätt recept senare.
Ja,det är där med att hinna. Det var just därför jag ville starta den här tråden. Så man får lite hjälp på traven 
Jag tar bort det, har ju de rättigheterna jag med 
Jag misstänkte att det var pate, den ska jag helt klart göra!
//Ida
#7:an är alltså borttagen pga felskrivning. Så alla som undrar vet! 
//Ida
Tack, Ida 
Jag väntar lite med att lägga in det recept. Jag vill ju allt ska bli rätt den här gångne så jag vill kontrollera det lite först.
Gör så, och det är ju inte så att det saknas 
Jag gillar den här tråden skarpt. Jag ska göra lite fiskrecept här i veckan tror jag. Ska bara få tag i snygg aubergine först.
//Ida
Ida, har du sett att coop har mycket bra recept på aubergine, denna veckan?
Här kommer ett nytt otestat recept. Jag har veganiserat rätten Kantarell Carbonara från denna sidan: http://livinggreen.se/mat/15-mat/2067-veckans-vego-kantarellcarbonara
Kantarell carbonara
Tillsätt grädde i svampfräset om du önskar en krämigare sås.
Har du inte tillgång till färsk svamp går fryst och konserverad utmärkt. Fräs ordentligt så att vätskan kokar in, tillsätt sedan smöret.
Denna rätt är en enkel och god pastarätt som går att variera med olika sorters svamp, t ex karljohansvamp eller skogschampinjoner.
För fyra portioner:
- 400 g spagetti
- 1 gul lök, hackad
- 400 g kantareller, karljohansvamp eller skogschampinjoner, i mindre bitar
- 2 msk veg.smör
- 100 g frysta ärtor
- 1 tsk salt
- 2 krm svartpeppar
- ½ dl strimlad persilja
- 4 the Vegg (eller hemmagjorda äggulor)
- veg.parmesan (köpt eller hemmagjord)
Koka pastan. Fräs lök och svamp i ca 5 minuter. Blanda i ärtorna och smaksätt med salt och peppar. Låt pastan rinna av. Blanda pasta och svampfräset. Strö över persiljan och servera med the veg/hemgjorda äggulor och veg. parmesanost.
Hej, jag har översätt receptet på Portabello Fajitas från denna sida:
21-Day Weight Loss Kickstart by Neal Barnard, M.D.; recipe by Jason Wyrick of the Vegan Culinary Experience.
Portobello Fajitas 2 portioner
Portabello är tjocka och saftiga, med mycket smak, vilket gör dom till ett tillfredställande alternativ till kött. Om du lagar dem, separat från det andra gröna i detta recept, du kan
1/2 lök, i tunna skivor,
en skvätt vatten (cirka 3 matskedar
2 stora portabello, i tjocka skivor
2 klyftor vitlök, krossade
1/2 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 stor rostad röd paprika, i skivor
3 msk färsk koriander, hackad.
majs- eller vetetortillas or whole wheat flour tortillas
Salsa o limeklyftor.
På medelhög värme sautera löken till denf år en mustig, mörk och brun färg. Tillsätt en skvätt vatten och rör snabbta. Vätskan kommer att ånga upp i ngra sekunder. Sänk värmen till medelvärme. Tillsätt portabellooch vitlök och sautera tils svampen blänker och förlorar sitt råa, bleka utseende. Tillsätt spiskummin och chilipulvret; sautera i 15 till 30 sekundera. Ta bort stekpannan från värmen. Tillsätt genast den rostade röda paprikan och koriandern. Servera med tortilla, tomtsås och limeklyftor.
Den enkla varianten: Så fort löken är brun, sänk värmen till medelväre. Tillsätt vattnet och sen alla andra ingredienser (förutom tortillas och topping). Försäkra dig om att ett mycket tunt lager vatten (cirka 1/8 tum) stannar kvar i pannan medan allt det kokar. Så fort portabellon är färdig är fajitans klara att serveras..
Gourmetvarianten: Höj värmen till hög så fort löken har börjat brynas. Tillsätt portabellon och bryn dem tills du ser att några av dess ytterkanter har börjat bli krispiga. Sänk värmen till medel och forsätt med receptet ovan. Använda en nöt-mörk ale istället för vatten. Alternativt kan du grilla portbellon över trä och tillsätta dem på slutet av receptet.
Huvudconceptet: Portabello är best när det steks tillräcklit länge för att bli mjuka eller tillagad på tillräcklig hög vämer för att bli brynta, men inte så tillagade så länge att de blir för mjuka.
Näringsdeklaration per portion:
Kalorier: 151, Fett: 2 Mättat Fett: 0.4 g, Kalorier från fett: 11.5 g,
Kolhydrater: 0 mg, Protein: 6.6 g Kolhydrater: 30.7 g Socker: 8.9 g,
Fiber: 6 g, Sodium: 213 mg Kalcium: 39 mg Järn: 2.2 mg
Vitamin C: 138.4 mg Beta- karoten: 1449 mcg Vitamin E: 1.9 mg
Här kommer ett veganiserat recept på svartsoppa. För er som undrar varör detta kommer på helt fel årstid (marting gås är ju 10 november) så beror det på att jag redigerar mitt dokument "Klassiska kötträtter i vegotrappning)
Orginalrecept med gåsblod och gåskrås finner ni här http://www.tasteline.com/recept/Svartsoppa, för de som vill ha en mer beprövat variant av vegansk svartsoppa kan gå till denna sida: http://www.vegoglad.com/2008/05/svartlinssoppa-schwarze-linsensuppe.html
Svartsoppa 10 pers
Tillagning
Ingredienser 10 port.:
Gör gärna soppan en dag i förväg, så att den får stå till sig.
Blandning 1:
2 liter kraftig buljong (av svamp och brynt lök)
(1/2 dl ljus sirap)
2 1/2 msk strösocker
90 g (3/4 dl) röd vinbärsgelé
1 1/4 dl rödvin
2 dl madeira (eller sherry)
knappt 2 msk konjak
½ dl vinäger
25 g veg smör
Blandning 2:
(2 msk malen kanel)
(1 msk malen kryddpeppar)
2 tsk malen nejlika
1 tsk malen vitpeppar
1 msk timjan
1 msk mejram
Blandning 3:
2 dl blutsaft eller tranbärsjuice
3 msk vetemjöl/potatismjölk
Så här gör du:
Koka ihop alla ingredienserna i blandning 1 cirka 30 minuter.
Gör blandning 2 och krydda med den, lite i taget så att det inte blir för starkt och låt koka vidare i cirka 30 minuter.
Mixa ihop blandning 3 till en slät vätska.
Lyft soppkastrullen från spisen och vispa i blandning 3 i soppan. Det är viktigt att inte koka soppan här. Sila soppan genom en finmaskig duk eller sil och servera den ett glas fin madeira.
Trevlig testning!
Nu har jag veganiserat detta recept: http://www.matklubben.se/recept/vegetarisk_dillgryta_med_quornbitar__67758.html
Vegansk dillgryta
Vegansk dillgryta
För 3 personer.
Ingredienser
veg.smör
300 g portabello i bitar
2 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 dl risgrädde
1 msk potatismjöl
½ dl hackad dill
Salt
Peppar
Pressad citron
Ris eller potatis
Gör så här
Stek portabellon i smöret.
Vispa ihop vatten,potatismjöl,buljong och grädde i en kastrull. Låt sjuda under omrörning i 5 min. Tillsätt dill. Smaka av med salt,peppar och citron (kan uteslutas).
Lägg i portabellobitarna och sjud ytterligare 5 minuter. Servera med ris eller potatis.
Karins pepparrots skivling eller veganskt pepparrotskött 4 port
1 dl torkad ostronskivling eller liknande
**Buljong
**1.5 l vatten
1 st stor gul lök, eller 1 purjolök
2-3 st morötter
2 st palsternackor
1 st liten rotselleri
2 tsk salt
10 st vitpepparkorn
2 st lagerblad
2 st kryddnejlikor
**Till andra kokningen
**2 st morötter
2 st palsternackor
1 st rotselleri
**Sås
**2 msk veg smör
2 msk potatismjöl
8 dl buljong från köttkoket
1-2 dl risgrädde
Ev. salt
4 msk pepparrot, riven
**Till servering
**Hackad persilja
Nykokt potatis
Finriven pepparrot
1. Blötlägg svampen enligt förpackningen.
2. Buljong
Skala och skär löken och rotsakerna i stora bitar. Lägg ner alltsammans i grytan tillsammans med salt, vitpepparkorn, lagerblad och kryddnejlikor. Koka upp. Lägg ner svampen.
3. Koka under lock tills svampen fått bra smak av buljongen och rotsakerna är mjuka, minst 20 minuter. Ta upp svampen och håll den varm.
4. Sila buljongen och koka ihop tills cirka hälften återstår, cirka 8 dl.
5. Skala och skär de nya rotsakerna.
6. Lägg dem i buljongen. Lägg först i morötter och koka dem i 10 minuter. Lägg sedan i palsternackor och rotselleri och koka i ytterligare 5 minuter.
7. Ta upp rotsakerna med hålslev och spara.
8. Sås
Smält smöret till såsen i en kastrull.
9. Rör ner mjölet och vispa ner buljongen, lite i taget tills du får en lagom tjock sås.
10. Tillsätt grädden.
11. Låt koka i 5 minuter under kontinuerlig omrörning.
12. Smaka med salt och tillsätt pepparrot efter smak.
13. Lägg upp svampen tillsammans med de nykokta rotsakerna. Strö persilja över.
Detta recept kombinerar Trevors grundrecept på Polentakorv och isterbandskrydor (ja, jag vet att ska vara kornkross i isterband egentligen men jag ville också göra reeptet) glutenfritt.
Vegetariska isterband
0,5 dl havrekross och krossade solrosfrön
2 tsk salt
vatten att koka kornen i
10 dl vatten till korven
1 grönsaksbuljong
3 dl polentagryn
1 stor kokt potatis
en klick mjölkfritt margarin
1 medelstor gul lök, mald
1/2 tks mald kryddpeppar
1/2 tsk vitpeppar
1/2 påse gula senapsfrön
3-4 tsk salt
k
Koka kornen absolut mjuka i vatten med 2 tsk salt. Mal kornen tillsammans med löken.
Koka potatisen mjuk, mosa den till ett mos, använd eventuellt lite av vattnet om det behövs. Koka upp vatten med grönsaksbuljongen i, häll i polentagrynen låt koka upp och sänk värmen under ständig omrörning, låt koka under omrörning i 25 minuter, tillsätt potatismoset, korn-lökblandningen och kryddorna och fortsätt puttra under omrörning i 5 minuter till.
Ta av från plattan. Blanda eventuellt i en klick flytande mjölkfritt margarin. TLåt svalna något men inte helt. Ta ut plastfolie en lagom bit, klicka ut lite av massan på plastet och rulla ihop tajt (men inte för hårt). Rulla in kanterna och sätt på knipporna och låt de svalna helt och ställ in i kylen. Låt de bli helt kalla så de stelnar.
Trevlig testning!
Vegetariska svampfärspiroger 4 pers
Deg:
25 gram jäst
2½ dl vatten
2 msk olja
½ dl fibrex
½ msk fiberhusk
½ tsk salt
2 dl grov glutenfri mjölmix
2 dl ljus glutenfri mjölmix
Till Fyllning:
300g av Trevors Svampfärs
Gör så här
Deg:
- Smula ner jästen i en bunke. Häll vatten (37°C) och olja över jästen och rör tills den löst sig.
- Tillsätt fibrex, fiberhusk och salt, rör om och låt svälla 10 minuter.
- Blanda ner mjölet och arbeta degen kraftigt. (Jag gjorde det för hand och det går hur bra som helst. Har du maskin kan du bra använda den också) Degen får vara aningen klibbig men inte så att det fastnar en massa deg på händerna när du knådar.
- Täck bunken och låt j
- Låt jäsa ca 1 timme.
- Strö mjölmix på arbetsbänken och knåda degen väl. Ha ordentligt med mjöl på händerna också så att det inte klibbar, om degen verkar vara klibbig vill säga.
- Ta en liten bit av degen (räkna att det skall räcka till ca 10-15 bitar) och forma till en boll. Kavla ut till en tunn, oval platta. Gör lika med hela degen.
- Lägg en klick svampfärs som en sträng mitt på varje platta. Vik över kanterna och rynka dem men lämna mittparitet öppet så att fyllningen får färg.
- Lägg pirogerna på en bakpappersklädd plåt.
Gräddning: mitt i ugnen, 250ºC, ca 15 minuter eller tills fyllningen fått lite färg.
Vegansk schnitzeel eller Panerad portabellosvamp
Idén till att panera portabello fick jag från vegania. För som mot förmodan inte känner till denna underbara sida så är adressen: http://vegania.net/ . Mitt recept nedan är till skillnad från Veganias dessutom glutenfritt.
Gör ytorna så jämna som möjligt genom att eventuellt skära bort en bit av foten. Hetta upp olja i en stekpanna på strax över medelvärme.. Stek svamparna tills de är genomstekta och gärna lite krispiga. Vänd och stek andra sidan. Salta båda sidor av svampen och stek ytterligare en stund.. Det mesta av vätskan ska ha avdunstat. Saltet hjälper till att få ut vätskan, samt ger smak åt svampen.
Ta upp svamparna och vänd dem först i paneringssmeten (se recept nedan) och sedan i en blandning av fibrex , salt, peppar och gärna vegansk parmesanost, Parmazano och/eller någon örtkrydda. Stek svampen
Paneringssmet
2 dl rårismjöl
1 ½ dl vatten
1 tsk salt
1 -2The Vegg (eller 1-2 hemmagjorda veganska äggulor)
2 tsk valfri krydda eller kryddblandning
1 krm sojasås
Vispa ihop till en slät och tjock smet.
Jakobs flygande kantareller eller vegansk flygande Jakob. Inspiraionen kommer härifrån: http://www.tasteline.com/recept/vegetarisk_flygande_jakob_2
4 port. ca 30min
1 dl torkade kantareller
2, 5 dl risgrädde
3 msk ketchup
2,5 msk grönsaksfond
salt
2 bananer
50 g jordnötter
1 tsk italiensk salladsgryta
Kokvatten
1 msk grönsaksfond
1 msk margarin, mjölkfritt
Tillagning
1. Blötlägg kantarellerna enligt förpackningen.
Koka upp vatten och koncentrerad grönsaksfond. Lägg i kantarellerna och koka i ca 10 minuter. Sila av fonden.
2. Lägg kantarellerna i en stekpanna och stek i mjölkfritt margarin tills de fått fin färg.
3. Blanda risgrädden med ketchup, salladskrydda och resten av grönsaksfonden i en bunke och häll blandningen över kantarellerrna. Salta efter smak.
4. Låt puttra några minuter.
5. Servera med skivad banan, jordnötter och ris.
Veganska Wallenbergare
Antal portioner: 1
Färdigt på: 35 min
Ingredienser
400 g vegetarisk färs (som går lätt att forma till biffar)
4 st the Vegg eller 4 hemmagjorda veganska äggulor
4 dl risgrädde
1.5 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 skivor glutenfritt vitt bröd
smör till stekning
Gör så här
1.. Lägg färsen i en bunke i kylskåpet. Ställ gärna bunken i en större bunke med is i botten så att färsen blir riktigt kall.
2. Blanda sedan färs med salt, peppar och the vegg/hemmagjorda äggulor. Tillsätt grädden, lite i taget, under hård omrörning med en träslev. Låt sedan färsen vila en stund.
3. Riv brödskivorna på ett rivjärn eller med hjälp av en mixer. Strö därefter ut hälften av brödsmulorna på ett smörpapper.
4. Dela färsen i fem delar och lägg dem på ströbrödet. Platta ut till fem stycken biffar, cirka 1.5 centimeter tjocka. Strö över resten av brödsmulorna på biffarna.
5. Värm en stekpanna och lägg i smör. Stek Wallenbergarna gyllenbruna på båda sidor försiktigt på svag värme, cirka 4 minuter på varje sida.
6. Lägg upp Wallenbergarna på serveringsfat eller direkt på tallriken. Fräs ur pannan med ytterligare en smörklick och häll det över Wallenbergarna.
7. Servera med extra fint potatismos, små gröna ärtor och rårörda lingon.
Trevlig testning!
En sjömans portabello eller vegansk sjömansbiff
Till 4 portioner.
Till grytan
300 g portabello i strimlor
1-2 morötter, i slantar
3-5 lökar, skivade lökan
1-2 msk tomatpuré
3-4 dl porter (öl)
4 dl vatten
2 tsk grönsaksbuljong
0,5 dl risgrädde
1 tsk soja
Börja med att fräs löken och morötterna, som du skurit efter behag, tillsammans med portabellostrimlorna. Tillsätt tomatpurén, ölen, vattnet, grönsaksbuljongen, risgrädden och sojan. Låt koka mellan 15-25 minuter, servera till kokt eller pressad potatis.
Vegansk makaronilåda 4 port
Jag veganiserade detta recept: http://receptfavoriter.se/recept/makaronipudding-makaronpudding-makaronilada.html
Recept på makaronipudding, makaronpudding eller makaronilåda. Använd gärna riktiga makaroner och koka dem inte riktigt klara. De ska ju bakas i ugnen också med stanning, lök och. Snabbmakaroner blir rätt degiga i makaronipudding men det finns ju de som gillar det med :).
1 bit 10 cm purjolök eller en gul lök
100 gram soltorkade tomater i olja (låt oljan rinna av)(vegetarisk)
1-2 dl riven vegansk hemmagjord ost (eller någon vegansk köpeost som du tycker är god och smälter bra)
STANNING TILL MAKARONIPUDDING:
2, 25 dl finax mjölmix
2,25 dl vatten
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala, skölj och hacka lök. Hacka de soltorkade tomater.
Ta fram en ugnsform.
Koka makaronerna.
Vispa under tiden samman stanningen i en skål
Häll av makaronerna i ett durkslag när de kokat klart. Häll upp dem i formen. Blanda i lök, ost och soltorkade tomater. Hit kan du förbereda.
Häll på stanningen och sätt in makaronipuddingen i ugnen i ca 30 minuter tills den fått färg och stanningen stelnat något.
Av ren nyfikenhet har jag översätt ett recept på Haggis. Orignalreceptet komemr från The Vegetarian Society. (i sin köttversion) som lär vara en äcklig rätt för alla förutom skotttar) För den som vill prova men inte orkar laga själv så fnns både kött och vegetariska versionen att köpa färdiglag i the English Store
Vegansk Haggis 4 portioner
Ingredienser
100g lök, skalade och finhackade.
1 msk solrosolja
50g morötter, mycket finhackade
35g champinjoner, finhackade
50g röda linser
6 dl veg. buljong
25 g mosade röda kidnybönor på burk,
35g malda jordnötter, malda
25 g malda hasselnötter
25g ground hazelnuts
2 msk shoyu eller soja
1 msk citronjuice
1½ tsk torkad timjan dried
1 tsk torkad rosmarn
(en generös nypa cayennepeppar)
1 1/2 tsk allkrydda
200g fint havremjöl
svartpeppar
Metod
Förvärm ugnen till190°C. Sautera löken i oljan i 5 minuter, tillsätt sedan moröttern och champinjoner och sauter sedan i ytterligare 5 minuter.
Tillsätt nu linserna och tre fjärdelar av buljongen.
Blanda the mosade röda kidneybönorna med restrande buljong. Tillsätt sedan detta till pannan tillsammans med nötterna, shoyyu, citronjuice och kryddorna. Koka allt, väl ihopblandat i ytterligare 10 till 15 minuter..
Tillsätt sedan havremjölet, sänka vämren och låt sjuda försiktigt i 15 till 20 minuter. tillsätt lite mer vätska om det behövs.
Blanda ner blandingen i en lättsmord brödform och baka i ugnen i 30 minuter.
Servera med mosade kålrötter och potatismos. with mashed neeps and tatties. (Haggis is traditionally served with neeps and tatties - mashed swede and mashed potatoes).
Copyright © The Vegetarian Society 1997, Feeding the Imagination; The Vegetarian Society Cookbook
Sjömannens snitzlade portabello eller vegansk Sjömanssnitzel
6- 8 panerad portabello/vegansk schnitzel (se recept i föregående inlägg)
Ingredienser
1 l vatten
1 msk buljongextrakt
3/4 l potatis
2 gula lökar
Muskotnöt
Smör
Gör så här
Koka upp vatten och buljongextraktet.
Stek snitzlarna lätt i smör.
Skär potatis och lök i tunna skivor. Fräs löken lätt i smör.
Varva potatis, lök och panerade portabello i en smord eldfast form. Krydda med lite riven muskotnöt. Lägg potatis underst och överst i formen. Häll över lite buljong och ställ in i 200 grader varm ugn i ca 40 minuter eller till potatisen är mjuk.
Trevlig
Jag har översätt detta recept till svenska: Vegetarian Kievs with Moroccan Red Cabbage http://www.recipes.vegsoc.org/recipe.aspx?cId=339&cTheme=44
eganska Kievs med marockans röd kål, 4 - 5 portion
Kievs:
50g rumstemperat veganskt margarin
2 msk persilja, hackad
2 klyftor vitlök, krossade g
250g bakpotatis, skalade
75g gröna liner
35g puylinser
15g sesamfrön
20g solrosfrön
35g brasilianska nötter
50 g färskt glutenfritt bröd i smulor
2 kvistar rosmarin, hackade
2 kvistar timjan, hackade
2 msk persilja, hackad
2 msk finhackad lök
salt och peppar
salt and pepper to taste
1 msk sojamjöl
1 msk kikärsmjöl
4 msk vatten
1 msk olja
en nypa socker
200g g färskt glutenfritt bröd i smulor, glutenfri ströbröd eller majsmjöl.
Till kålen:
2 tsk veganskt margarin
1 liten röd lök
½ tsk allkrydda
4 dl riven rödkål
1 tsk melass från granatäpple (finns i asiastiska och mellanöstern matbutiker)
1 apelsin, endast juicen
3 tsk ljust muscado socker
3 tsk torkade tranbär
2 färska apelsinskalsstrimlor
1/2 granatäpple, endast frönen.
1 msk mandelflarn
Metod:
Till Kievs: För att göra vitlöksmöret, blanda margarinet med persiljan och den krossade vitlöken i liten skål. Arbeta ihop med en träslev
Lägg allt vitlökssmör på ett lite bakplåtspapper och använd bakpappret till forma en 5 cm lång rulle.
För att göra Kievsen: Ånga potatisen, sedan mosa den. Du ska ha runt 150g mosad potatis, ställ åt sidan för att svalna. Koka de gröna och puylinserna tillsammans tills de är kokta men inte mosiga, cirka 15 minuter. Låt rinna väl och låt svalna..
Lägg sesamfrön, solrosfrön, de brasilianska ötteran och 50g brödsmulor i en matberedare och kör tills det är fina smulor..
Blanda samman den mosade potatisen, linserna, brödsmulsblandningen och lök och kryddorna.
För att forma Kievsen: dela upp linsblandninen i fem lika stora delar (eller om du gillar stora portioner fyra). Ta ut vitlökssmöret från kylen och dela i fem (eller fyra) skivor.
Ta en portion av linsblandningen och forma en rundel. Gör ett liten fördjupning i mitten och placera en bit av vitlökssmöret där. Forma linsblandningen runt vitlökssmöret för att stänga in smöret,formen ska till slut vara som en en platt kakas. Gör samma med resten av linsblandningen och vitlökssmöret.
Paneringen: vispa ihop kikärstmjöl, vattten, olja, salt och socker tills et är lent. Doppa Kievsen i blandingen och sedan till i 200g brödsmulorna. Ställ i kylen i 30 minuter.
Hetta upp lite olja i en stor stekpanna och stek/fritera Kievsen tills det är gyllene och krispiga runt. Var noga med att inte dela dem, då kommer vitlökssmöret rinna ut. Servera varma.
Till kålen: Smält margarinet i en kastrull. Sautera löken tills den är gyllene. Tillsätt allkryddan och koka ytterligare någon minut innan du tillsätter kålen.
Blanda samman melassen från granatäpplen och apelsinjuice och häll ner i en kastrull tillsammans med sockret, torkade tranbär och apelsinskal. Koka försiktigt i 30 - 40 minuter tills kålen är mjuk, inte soggig. Tillsätt extra vatten om det behövs.
Precis innan serveringen; tillsätt granatäpplefröna och dekorera med rostade mandelflarn.
Trevlig testning!
Engelsmännen är inte kända för sin goda mat, men biff wellington görs ju även av andra kockar än engelska, så det kanske finns en orsak
. Här kommer en vegansk variant på denna rätt. Jag har översätt detta recept. Jag har också tagit bort gluten från receptet (det har jag även i ovanståendes inläggs recept där jag översätt recept). http://www.veganvillage.co.uk/recipes/wellie.htm
Champinjon och kastanj WELLINGTON
Ingredienser
1 stor lök, hackad
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor, hackade
125g kastanjechampioner, i tjocka skivor
110g cashewnötter, malda i en matberedare,
110g kokta kastanjer, hackade ( vi använde redan kokta i burk)
110g glutenfritt ströbröd
1 msk soja
1 msk citronsaft
2 tsk blandande örter
½ msk jästextrakt
330g glutenfri och vegansk smördeg
sojamjölk till pensling.
Metod:
Fräs löken i olivoljan, tillsätt vitlöken och champinjonerna och stek för ytterligare 5 min. Mixa ner blandningen i en matberedare tillsammans med kastanjerna, citronjuicen, sojasåsen och jästextraktet.
Lägg blandningen i en skål tillsammans med brödmulor, caswhenötter örter, salta och peppar. Mixa väll. (Detta ska bli ganska stelt)
Rulla ut smördegen på ett lätt smörad bakbord för att göra en rektangel i storleksordningen ett A4- papper. Flytta degen till lättoljad bakplåt och lägg svampblandningen i en mitten, forma svampningen till en limpa.
Göra diagonala snitt i degen 1 cm från varje sida av svampblandingen. Vik sedan upp dessa och detta ger en flätad effekt. Vik, trimma och pensla med sojamjölken.
Baka i ugnen i 200 grader i 40 min eller tills degen har svällt upp och är gyllene.
Servera med rostad potatis, ångkokta grönsaker och vegansk sky (se recept nedan).
Vegansk sky
1 lök, tärnad
2 msk olja
2 msk potatismjöl
vitlökskklyfta (krossade)
4,5 dl grönsaksbuljong
1 tsk jästextrakt
1 eller 2 tsk soja
svartpeppar
Variation:
Du kan variera skyn genom att tillsätta tärnad röd paprika, en näve casheötter, 8 tärnade champinjoner och en skvätt rödvin. !
Metod.
Stek löken i oljan i 5 min.
Tillsätt mjölet och stek i ytterligare 5 till 10 min tills mjölet och löken är nötbruna och löken är mjuk och lätt mosig.
Tillsätt vitlöken, rör sedan gradvis ner buljongen . Låt koka upp och låt sjuda för 10 minuter.
God testning!
Tillsätt jästextrakten, sojasås och svarpeppar. Rör väl. Sila om du vill, mixa ihop eller servera som den är.
Jag har översätt detta recept. http://vegananddemanding.com/2009/11/16/osso-bucco-risotto-alla-milanese-vegan
Osso Bucco & Risotto alla Milanese. Vegan!
November 16, 2009 by Julie B
For osso bucco
6 stora kungsostronskivlingar
potatismjöl till pudring
6 msk olivolja
3, 5 dl tortt vitt vin
2, 5 dl lök, finhackad
1, 7 dl morötter, fnhackade
1, 7 dl selleri, finhackad
2 msk vitlök, finhackad/krossad
7, 5 dl hemlagad grönsaksbuljong (eller den bästa butiken har att erbjuda)
3 5 dl tomater skalade, urkärnade och hackade
1 bouqet garni av färska persijekvister, 4 färska timjankvistar, 1 lagerblad ihopnutna med köksnöre.
1 tsked söt rökt spansk paprika
salt och epppar
Till gremolata:
1,25 dl färsk persilja,
2 msk citronzest
1 tsk vitlök, finhackad
Till risotton
3,5 dl kortkornigt ris, helst Carnaroli eller Vialone Nano
7,5 dl hemlagad grönsaksbuljong (eller den bästa butiken har att erbjuda)
1 dl torrt vitt vin
1 liten lök, finhackad
1 msk olivolja
soya/havre/risgrädde
en generös nypa saffranstrådar
kär ostronskivlingstammen/arna i 3cm tjocka skivor, men lämna huvudet/huvudena helt. Marinera i 15 minuter i 4 msk olivoolja, 1 tesked finhackad vitlök, paprika, salt och peppar. Ta upp svampen ur marinaden och vänd dem i mjölet, skaka av överflödet. I tung panna, värm 1 msk olivolja på medelvärme och bryn svampen gyllene i omgångar tillsätt mer olja när nödvändigt och flytta de brynta ostronskivlingarna till ett fat.
Sätt ugnen på 175°C.
I en medelstor ugnssäker gryta med lock, stek löken, morötterna, sellerin och vitlöken i resterande olja på låg värme, rör ibland tills grönsakerna har mjuknat. Tillsättt champinjonerna och vinet och koka tills vätskan har reducerat till drygt 1 dl . Tillsätt tillräckligt av buljongen för att nästan täcka. Sprid ut tomaterna över skaften och lägg i bouquet garni. smaka av med salt och peppar. Bräsera blandningen, övertäckt, i mitten av ugnen 1 timme.
Sila ner stekpannejuicerna i en kastrulla, trycka hård på de fasta delerna och skumma av fette. Koka juicerna i cirka 15 minuter, tills de är reducerad till ungefär 7 dl.
Medan osso boccon tillagas i lugen, gör gremolatan. I en skl, rör ihop persiljan, citronzeten och citronsesten. Ställ åt idan.
30 minuter före servering, gör risotton.
Värm upp buljongen till sjudning i en liten kastrull och behåll värmen.
I en medelstor, stek löken i olviljan på mdelvärem, rör ibland, tills löken har mjuknat och blivit genomskinig, det tar cirak 8 - 10 minuter. Tillsätt saffranet och stek under kontinuerlig omörning i 1 minut. Tillsätt riset och fortsätt att steka och röra i 3 minuter. Tillsätt det vita vinet och låt sjuda tills vinet har ångat bort. Höj värmen till medel och tillsätt den varma buljongen gradvis i smång mängder medan du rör försiktigt, nästan kontinerligt. Efter cirka 17 minuter, när riset har mjuknatoch har en krämliknande färg men fortfarande är al dente, ta bort från kastrullen från värmen, tillsätt grääden och rör väl för att göra blandningen så krämig och len som möjligt.
Täck över kastrullen och låt den vila 2-3 mintuer. Servera omedelbart efter. Risotto tycker inte alls om att vänta.
På tallriken: gör ett litet bo av risotton i mitten av tallriken. Skeda över grytan på toppan och strö över gremolatan.
Trevlig testning!
Lindströms svampbiff, eller vegansk biff a la lindström
0,75 dl glutenfritt ströbröd
100 g Trevors svampfärs, byt ut dock ut oliverna mot kapris 2 msk finhackad gul lök
2 msk finhackad kapris
2 msk finhackade inlagda rödbetora
ca 1 dl maizena.
salt, svartpeppar
mjölkfritt margarin till stekning
Blanda ihop svampfärsen, löken, kaprisen, rödbetorna och maizenan och strörbrödet. Ha i mer maizena om du behöver få mer fason på biffarna. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Forma till åtta biffar och hetta upp margarinet i en stekpanna. Stek biffarna några minuter per sida. Ta sedan upp biffarna och gör sky i stekpannan. Slå över lite vatten och lägg i en halv buljongtärning. Vispa ner lite maizena och tillsätt några droppar soja för färgens skull. Låt skyn koka upp och servera den sedan till biffarna tillsammans med pressad potatis och valfria grönsaker.
Trevlig testning!
Veganens franska löksoppa, 4 port, ca 15 min
Ingredienser
6 st gul lök(ar)
2 msk veganskt smör
1 tsk socker
1 l vatten
1 tärning(ar) grönsaksbuljong
1 dl vitt vin, torrt
2 tsk timjan
2 tsk salt
2 krm svartpeppar, grovmalen
4 skiva(or) glutenfritt bröd av typen lantbröd
100 gram vegansk hemlagad ost med mycket smak (eller en köpevariant som du tycker är god) (obs! osten ska gå att riva och vara smältbar)
4 kvist(ar) timjan
Tillagning
1. Värm ugnen till 275 grader.
2. Skala och skiva löken fint. Fräs den mjuk i smör 5-10 minuter men låt den inte få färg. Strö över socker. Rör om och tillsätt det kokande vattnet, buljongtärning, vin och timjan. Låt koka i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
3. Rosta brödskivorna lätt i ugnen på båda sidorna. Riv osten grovt.
4. Fördela löksoppan i ugnsfasta soppskålar. Lägg på brödskivorna och en näve riven ost. Gratinera i 5-10 minuter. Garnera med en kvist timjan.
Det går också att gratinera osttoasten separat och sedan lägga den på soppan om man inte har ugnsfasta soppskålar.
Trevlig testning!
TrevorS recept på polentakorv är grunden i detta recept.
**
Ingredienser:**
10 dl vatten
1 grönsaksbuljong
3 dl polentagryn
1 stor kokt potatis
kryddor:
3 vitlöksklyftor
chiliflingor
grovmalet salt
rosmarin
rökextrakt
paprikapulver
ev. hackad färsk pepparrot
Extra:
Plastfolie
Snöre eller plastknippor
Gör så här:
Koka potatisen mjuk, mosa den till ett mos, använd eventuellt lite av vattnet om det behövs. Koka upp vatten med grönsaksbuljongen i, häll i polentagrynen låt koka upp och sänk värmen under ständig omrörning, låt koka under omrörning i 25 minuter, tillsätt potatismoset och kryddorna fortsätt puttra under omrörning i 5 minuter till.
Ta av från plattan. Blanda eventuellt i en klick flytande mjölkfritt margarin. Låt svalna något men inte helt. Ta ut plastfolie en lagom bit, klicka ut lite av massan på plastet och rulla ihop tajt (men inte för hårt). Rulla in kanterna och sätt på knipporna och låt de svalna helt och ställ in i kylen. Låt de bli helt kalla så de stelnar.
TIPS! För att få mer färg som korv kan man använda en rödbeta.
Jag har översätt detta recept:
http://mouthwateringvegan.com/2012/01/22/stroganoff-supreme/
INGREDIENTS
- olivolja
- 1 liten lök, finhackad
- 2 vitlöksklyftor, finhacakde f
- runt 20 champinjoner, grovhackade
- 4, 5 dl av grillade eller stekt veganska burgare, hackad
- svartpeppar
- salta
- 3 msk sojasås
- 2, 3 vegansk grädde (använd din favorit)
- 1 tsk korianderfrön (valfritt)
- en nypa muskot
- 1 tsk allkrydda
- 1 msk vegetariskt buljongpulver
- 1 msk maizena
- 2 msk sherry
- färsk bladpersilja, hackad till garnering.
Metod:
Stek löken och vitköken i en stor stekpanna i ett par minuter, se till att inget bränns vid.
Därefter, tillsätt champinjonerna och låt dem svettas i cirka 5 minuter med ett lock ovanpå, rör om då och då. När de har avgett sina suprema juicer, tillsätt resterande ingredienser förutom den veganska burgaren, grädden och sherryn. Tillsätt nu maizena och rör i en minut eller så.S
Sänk värmen och koka i ytterligare 10 minuter, tillsätt sedan sherryn, följd av grädden 5 minuter senar och veganska burgarebitarna. Låt koka ytterligare några minuter tills såsen har tjocknat int. och Voila! Njut!!
Trevlig tesning!
brinnande vegansk kärlek, 4 port
Brinnande kärlek är en dansk maträtt brændende kærlighed. Jag har veganiserat detta recept http://lykkesmad.blogspot.se/2011/11/brndende-krlighed-m-porrer-ble-bacon.html
Ingredienser:
1 kg potatis
2 msk risgrädde
2 nypor riven muskot
2 tsk salt
peppar
2 purjolökar, skuren i ringar
1 äpple, skuren i bitar
4 skivor vegetariskt bacon, i bitar
1 tsk timian
1 msk rapsolja
1 tsk citronsaft
peppar
Stek baconbitarna, purjolöksringarna i rapsoljan tillsammans med timjan och peppar i en kastrull.
Koka potatisen tills de är mjuka i osaltat vatten, mosa dem lite av potatisvatten. Lägg till risgrädden och riven muskot. Vispa moset slätt och smaka av med salt och peppar. Lägg moset i en ugnsfats form. Häll purjolök-blandningen över moset och grädda i ugn på 200 grader i 15-20 minuter. Det gör moset luftigare. Servera rätten med rödbetor eller en fräsch sallad med rivna rödbetor och äpplen.
**Jag har översätt detta recept på Morots oss buco: http://www.foodandwine.com/recipes/carrot-osso-buco-richard-blais**
Morots Osso Buco
230g röda pärllökar
1 msk plus 1 msk olja vi
3 mycket stora morötter, skär tvärsöver 1 tum tjock skt vid de breda ändarna, och 1 1/2 vid de smalare ändarna.
salt och peppar
1 tsk currypulver
3, 5 dl rött vin
1 msk torkade karl-johan, i pulverform
3,5 dl färdiglagad svampbuljong
3,5 l bladpersija
2 msk färskpressad citronjuice
- Sätt ugnen på 175 grader. I en stor djup gryta, koka upp 1 tum vatten. Tillsätt pärlöken och koka i 1 minut. Låt lökarna rinna av och trimma dem, skala dem sedan. Torka ut grytan.
- Sätt tillbaka grytan på värmen och tillsätta 1 msk av oljan. Tillsätt morötterna i ett ett lager, krydda med salt och peppar och koka på medelvärme, vänd dem, tills de är brynta, cirka 5 minuter per sida. Tillsätt pärlöken, strö över currypulvret och röra, rör om ibland, tills det doftar, i cirka 1 minut.. Tillsätt vinet och låt sjuda på medelvärme i cirka 3 minuter. Tillsätt karljohanspulvret och svampbuljongen och koka upp. Flytta grytan till ugnen och bräsera morötterna i 1 timme och 15 minuter, vänd dem en gång, tills de är mjuka. R
- Krydda såsen med salt och peppar. Skeda upp morötterna och lökar och sås i grunda skålar. I en skål, vänd ner persiljan i citronjuicen och den kvarstående matskeden av olja samt krydda med salt och peppar. Strö persiljebladen över morötterna och servera.
Göra i förväg: Morots osso buco kan förvaras i en kyl över natten innan servering. Värm upp försiktigt.
Trevlig testning!
Jag har veganiserat detta recept: http://helenasmat.blogspot.se/2009/10/lasagne-med-kantareller-och-getost.html
Lasagne med kantarell och getig cashew
4 portioner
2 dl hasselnötmjölk
3 dl risgrädde
3 msk maizena redning
200 g getig cashew
1/2 tsk salt
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk veganskt smör
500 g kantareller
1 msk olja
160 g färsk spenat
2 krm salt
1 krm nymald svartpeppar
250 g glutenfria och äggfria färska lasagneplattor
200 g getig cashew att smula på toppen.
Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp mjölk och grädde i en kastrull. Tillsätt maizena redning rör om. Tillsätt den getiga cashewen (ta bort kanterna först) i bitar, när såsen tjocknat. Rör tills allt är ihopblandat/ihopsmlt. Smaka av med salt och ställ såsen åt sidan. Hacka lök och vitlök och fräs den mjuk i olja i en stekpanna. Tillsätt spenaten och fräs en kort stund tills spenaten mjuknat något. Salta och peppra. Ställ åt sidan. Smält en klick smör i en stekpanna. Tillsätt de rensade kantarellerna och stek dem tills all vätska kokat bort. Smörj en ugnsäker form. Bred ut lite sås i botten. Lägg i ett lager med lasagneplattor, häll på sås och sedan spenatblandningen. Därefter ytterligare ett lager med lasagneplattor och såssås. Avsluta detta lager med de stekta kantarellerna. Till sist, ett sista lager lasagne och sås. Smula resterande getiga cashew över.. Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter. Servera tillsammans med en god sallad.
Här är åter TrevorS polentakorv grunden.
eganens nitrinfria falukorv
TrevorS**
10 dl vatten
1 grönsaksbuljong
3 dl polentagryn
1 stor kokt potatis 1 rödbeta
kryddor:
salt
lök
vitpeppar
ingefära
muskotnöt
askorbinsyra
liquid smoke
kokosolja
Extra:
Plastfolie
Snöre eller plastknippor
Gör så här:
Koka potatisen mjuk, mosa den till ett mos, använd eventuellt lite av vattnet om det behövs. Koka upp vatten med grönsaksbuljongen i, häll i polentagrynen låt koka upp och sänk värmen under ständig omrörning, låt koka under omrörning i 25 minuter, tillsätt potatismoset och kryddor och fortsätt puttra under omrörning i 5 minuter till.
Ta av från plattan. Blanda eventuellt i en klick flytande mjölkfritt margarin. Låt svalna något men inte helt. Ta ut plastfolie en lagom bit, klicka ut lite av massan på plastet och rulla ihop tajt (men inte för hårt). Rulla in kanterna och sätt på knipporna och låt de svalna helt och ställ in i kylen. Låt de bli helt kalla så de stelnar.
Trevlig testning!
Här är grunden en ihopslagning av Trevors polentakorv och en bönkorvsrecept:
Lammälskarens korv
**
10 dl vatten
1 grönsaksbuljong
3 dl polentagryn
1 stor kokt potatis
1 rödbeta
1 dl kokta kidneyböno
kryddor; svartpeppar, vitlök, timjan, liquid smoke, rosmarin, salvia, vitlök, koriander, persilja, mynta, citronjuicen, senapsfrön, fänkålsfrön, sellerisalt, konjak, lagerblad (mald), kantarellfond, brynt lök-fond.
Extra:
Plastfolie
Snöre eller plastknippor
Gör så här:
Koka potatisen mjuk, mosa den till ett mos, använd eventuellt lite av vattnet om det behövs. Mixa kidneybönorna. Koka upp vatten med grönsaksbuljongen i, häll i polentagrynen låt koka upp och sänk värmen under ständig omrörning, låt koka under omrörning i 25 minuter, tillsätt potatismoset, kidneybönorna och fortsätt puttra under omrörning i 5 minuter till.
trevlig testning!
Hemlagad vegansk rostbif
ca 1 kg portabello
1, 5 sk salt
1- 2 tsk svartpepar
1 klick veganskt
ca 1 kg rostbiff/fransyska av nöt
1,5 tsk salt
1-2 tsk svarpeppar
1 klick vegans, smör
Beskrivning
Sätt ugnen på 150 grader. Skiva i portabellon i långa och tjocka skivor. Gnid in portabellon med salten och peppra. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn portabellon runt om. Lägg portabellon i ugnsäker form. Stek portabellon i mitten av ugnen i 30 - 60. minuter.
Trevlig testning!
Falska gäss
För 4 personer.
Ingredienser
8 skivor hemlagat vegansk bacon eller någon god köpevariant.
8 råa äppelklyftor
8 kärnfria katrinplommon
Salt
Svartpeppar
Ingefära
Smör eller margarin till stekning
3 dl buljong
Sås:
2 msk äppelmos
1 msk vinäger
Salt och svartpeppar efter smak
1-2 msk arrowrot (eller potatismjöl
Krydda med baconskivorna med salt, svartpeppar och ingefära. Lägg en äppelklyfta och ett katrinplommon på varje skiva, rulla ihop och fäst med tandpetare.
Bryn rulladerna i smör i en gryta eller traktörpanna. Häll på buljongen och låt bräsera under lock i cirka en halvtimme.
Ta upp rulladerna och ta bort tandpetarna. Koka ihop skyn i ca 10 minuter. Tillsätt äppelmos och vinäger och smaka av med salt och peppar. Red av med arrowroten utrörd i lite kallt vatten.
Lägg tillbaka ruladerna i såsen och låt det hela få ett uppkok före serveringen.
Servera med kokt eller pressad potatis, någon grönsak, gärna blomkål, morötter eller bönor, och äppelmos.
Trevlig testning!
Här kommer inlägg 7s recept och nu är det förhoppningsvis rätt.
DubbelFalsk Gåslever
1 paket
bredbar veg pastej, dvs crika 200-300g
1 msk
cognac
1 msk
dessertvin eller portvin
veg. gel t ex agar-agar
50 g
smör
1/2 dl
valnötter
1 krm
socker
4 skiva(or)
grovt bröd
10
vindruvor, skalade & delade
1 dl
fikonmarmelad eller mango chutney
1 msk
balsamvinäger
Salt & svartpeppar
Lite olivolja
Smält veg. gelatinet med vinet, spriten & sockret på låg värme. Blanda upp leverpastejen med mjukt smör, vinblandningen, valnötterna, salta & peppra. Kyl ner pastejen i en liten form eller rulla in den i plastfilm. Blanda vindruvorna med marmeladen, vinäger, salt & peppar. Stansa brödskivorna eller skär till dem, rosta eller stek skivorna i lite olja. Servera skivor av pastejen på brödet med druvmarmeladen.
Tack för auberginetipset, har inte kommit så långt än och jag gissar att jag år hoppa på det tåget senare.
och tack för de spännande recepten. Jag är supernyfiken på isterbanden. Måste testa det ganska snart, då jag även är korvsugen. 
//Ida
Varsågod, Ida. Själv kommer jag nu låsa in mig i köket så fort semestern kommer och testa alla recept här.
Här kommer ytterligare en sak jag vill testa. Jag har försökt veganisera den klassiska svenska efterrätten kalvdans. Så här ser min idé ut:
Falsk kalvdans
Falsk kalvdans är en variant på den klassiska "äkta" råmjölkspannkakan.
FOTO: TV4
Antal portioner: 4
Färdigt på: 50 min
Ingredienser
2 tsk No egg + 4 tsk vatten
9 dl risgrädde
1.5 msk strösocker
0.5 tsk kardemumma, mald
0.5 tsk kanel, mald
4 msk råsocker
**Serveras med
**En god sylt
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
- Vispa ihop No-egg m med vattnet.
- Vispa No-egg-blandingeni risgrädden
- Vispa ner socker, kanel och kardemumma i gärdden.
3. Häll blandningen i en väl smord form med låg kant.
4. Grädda i 30 minuter, konsistensen ska vara lite dallrig.
5. Strö på råsockret och bränn av med en brännare.
6. Servera ur formen med en god sylt till.
Måste fråga, varför just Risgrädde? Kan det inte funka med typ IMat (havre) som också är ganska neutral. Personligen upplever jag att risgrädden just får än väldigt "snorig" koncistens. men det kanske är den man vill åt?
Behöver jag säga att jag aldrig ätit kalvdans?
Även om jag gärna skulle velat prova, men det var ju innan jag upptäckte allergin mot mjölk.
//Ida
Ida_ Det funkar säkert bra med IMat eller sojagrädde för den som hellre vill ha det. Jag har skrivit risgrädde eftersom det är min favorit bland vegetabiliska grädde (och jag tycker den är mest lik komjölk/ och kalvdansk bygger ju på råmjölk i ursprungsversionen.) Men jag gissar att sojagrädde blir mest i lik i konsistens (men absolut inte i smak…)
Dum fråga, varför har du skrivit "FOTO: TV4"?
Aha, då fattar jag. Personligen tycker jag att risgrädden är för tunn i smaken för att jämföras med ko-grädde. Då vinner iMat över både soja och andra havresorter. Den kan jag till och med äta med lite vaniljsocker i till bär, typ jordgubbar Neutralast tycker jag.
//Ida
#TrevorS
Om det står foto TV4 beror det antagligen på att jag hittat orginalreceptet (köttversionen) på en som har ett foto från TV4. Då har det gått till så att jag kopierat receptet från sidan till pages och sen har jag veganiserat recepetet och så har jag då missat att sudda ut foto TV4 från sidan och inte heller sett det när jag kopierat över hit.
Halvtestad recept på en vegansk variant av senapspanerad strömming.
Jag har kombinerat Karin Franssons och TrevorS recept på vegansk strömming (båda jättegoda och mycket lika strömming i smak). Jag har alltså testat Karin Frannsons och TrevorS variant men inte min egen ihopslagning än.
Senapspanerad strömmingsaubergine med brynt smör och dillpotatis ( juni, juli, augusti, september
”Strömming”:
1 stor aubergine (äggplanta)
Lagen: 3 dl vatten
2 msk vittvinsvinäger
½ msk sillkryddor
½ gul lök (skivad)
½ msk salt + ½ msk socker
Senapsmarinaden:
2 dl sojagrädde/havregrädde
1 msk senap
1 msk senapspulver
1 tsk salt
Tlll: grovkornigt majamjöl
Salt
peppar
Brynt smör: veg margarin
dill
Gör ”strömmingen”:
Skala auberginen och skär den på längden i ca ½ -1 cm tjocka skivor. Koka upp lagen och lägg ner aubergineskivorna. Låt dem sjuda i ca 2 minuter, plocka upp dem och låt dem kallna på upp och nedvänd tallrik
Blanda ihop havregrädden, senap, senapspulver och salt. Blanda ihop grädde, senap, senapspulver, salt. Lägg marinaden i en skål. Lägg majsmjölet i annan skål. Ställ skålarna om du är högerhänt så här : från höger aubergineströmming, senapsmarinaden, ströbröd. Stek de panerade aubergineströmmingarna direkt så paneringen inte faller av. Servera med potatis, ärtor, dill och citronskiva och ev. överbliven senapsmarinad (den är god som sås till) . Bryn margarinet , lägg i lite dill och slå över potatisen.