Ägg och mjölk
Varför väljer du bort ägg?
Jag är Lakto-ovo-vegetarian, för att jag anser att äggen är inget levande, och jag väljer självklart ekologiska ägg från frigående höns. Jag litar på att den svenska Arla-mjölken ("vanlig" och ekologisk) kommer från bra behandlade kor. Om det finns möjlighet så väljer jag hellre ekologiska mejeriprodukter också.
Grejen är det att även om äggen inte är levande så behövs det levande hönor för att producera äggen. Och då måste några av äggen kläckas, ganska många med tanke på hur många hönor det finns i ett industriellt värperi. Och ur hälften av dessa ägg kläcks tuppkycklingar som inte behövs och bara kostar pengar. Dessa tuppkycklingar dödas då, ofta genom att de mals ned levande. Att äta ägg bidrar alltså direkt till dödande av tuppkycklingarna.
Samma sak gäller även kor och mjölk. För att en ko ska kunna mjölkas måste den vara gravid eller precis ha varit det. Och alla kalvar kan inte födas upp vidare till att bli mjölkkor, speciellt inte kalvtjurarna. Så dessa slaktas och säljs som kalvkött i affären. Utan mjölkande skulle inte detta ske.
Sedan tål jag inte ägg, så jag väljer bort dem därför.
Sedan tycker jag det låter lite läskigt att äta hönans "mens". 
#1 Jag har aldrig gått så djupt in i ämnet, tack för att du skrev det! Jag ska verkligen tänka om. Är "vegetarian" av etiska skäl så om det är det jag bidrar till så vill jag inte fortsätta..
Jag äter bara ägg och fisk/skaldjur när det är nödvändigt, annars avstår jag. Mjölk klarar jag mig nästan inte utan, men sojamjölk är lika gott. Havremjölk har jag inte testat än.
#2 Haha, mens? 
Är det en allergisk reaktion du får av äggen? Vad händer?
#3. För att få svaret på detta lyssna på "Är ägg höns-mens?"
Får allergisk reaktion av ägg ja. Några symptom är att jag får extremt ont i magen, oftast skyr jag upp men om inte det får jag diarre. Sedan har jag blivit varnad att om jag får i mig större dos av ägg så kan jag anafylktisk chock (eller hur det nu stavas, kan också vara livshotande). Därför litar jag inte på folk då det har hänt (tål inte proteinet i mejeriprodukter heller) att folket tycker det är fjantigt och haft i mejeriprodukter i matlagningen och ljugit och sagt att det är margarin/olja och liknande så har jag blivit riktigt sjuk av det också.
#3 Kul att du ska tänka om! Jag var inte heller medveten om det innan jag gick över till vegansk kost. Fisk och skaldjur är också extremt känsliga djur som känner smärta och faktiskt har individuella relationer med varandra. Vidare är det ett extremt stort problem vid fiske med att man även får upp sådant man inte har användning av. Den normala räktrålaren till exempel, slänger 80-90% av allt de fångar överbord, dött eller döende, på grund av bifångst, och mycket av detta är utrotningshotade arter. Räkor är bara 2% av världens fisk- och skaldjur i vikt, men står för 33% av all bifångst. Vid bifångst av tonfisk t.ex. dödas runt 145 andra arter samtidigt. Det är så sjukt mycket spill och onödigt dödande att man inte blir klok. Och på grund av att vi är så otroligt beroende av vad som händer i havet så hotas hela vårt ekosystem på grund av fisket.
Sojamjölk och havremjölk funkar finfint, men ska du göra varm choklad rekommenderar jag hasselnöt-mjölk ;) Slår varm choklad på komjölk vilken dag som helst!
jag tål inte animaliska proteiner. Jag får sådana immunförsvarsreaktioner att jag blir belt insulinresistent. Ja, jag har diabetes, så jag ser det välidgt tydligt. Men hade fått det i alla fall, även om jag inte sett det på sockermätaren.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#4 Åhnej, usch vad elakt
Respektlöst av dem att ignorera faktan att det är på liv och död, allergier kan vara riktigt farligt.
#5 Jag är mycket medveten om att fiskar, skaldjur osv känner smärta precis som vi, men jag kan tyvärr inte, hur taskigt det än låter, känna empati för mindre fiskar (t.ex. lax, sill, tonfisk osv) och skaldjur som jag gör för kor, grisar, får, hästar osv.
Jag äter sällan fisk och sånt, men jag har bestämt mig sen ett tag tillbaka att jag ska bli Vegan periodvis när jag flyttat hemifrån. Då har jag bättre koll på den maten som finns i köket 
Med periodvis så menar jag att jag kommer att vara denna fuskvegetarian jag är idag, i perioder 
#6 Är det bara animaliska proteiner du är allergisk mot? Eller, animaliska proteiner finns väl i alla animaliska produkter? 
#4 Håller Cazzo om att det är riktigt dåligt, TrevorS att folk ljuger om vad som finns i maten när folk har allergi. Gissar att du råkat på de okunnig som tror att allergier finns inte (ja, det finns sådana som tror att man inte kan vara allergisk mot något….)
#7 Jag tycker det är bra att du blir Vegan periodvis när du flyttar hemifrån. Då hjälper du redan mycket mer på djur och miljöfronten än många andra.
Själv blev jag vegearian när jag flyttat hemifrån (bestämde mig vid 12 års ålder, flyttade vid 18 år) och började då med föresatsen att äta så mycket vegetariskt som möjligt men tillät mig att äta kött. men det blev inget köttätande. Och nu har jag börjat ta myrsteg till Vegan. Jag började med att ersätta köttprodukter med quornprodukter. Nu äter jag väldigt köttimitmatioenr och kör oftast med svamp och grönsaker istället. Just nu letar jag efter veganska produkter som tilltalar mig som ersättning för mejeriprodukter ( så smånigom dom oockså kommer vara sällsynta) Men det är ju en metod som funkat för mig. Förlåt om mitt svar handlade för mycket om mig och blev för mycket off topic.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#8 Nej, det är lugnt! Jag tycker att det är intressant 
Har du testat soja- eller havremjölk? 
# 9 Ja, jag har testt dem och tycker de smakar blaj. Men hasselnötsmjölk gillar jag…. och risgrädde gillar jag. Så jag har hittat en del ersättningsrprodukter, kommentaren om letande var en egen reflektion över vad jag hållit på med den senaste månaden, har veganiserat en del lakto-ovo-vegetariska recept till veganska och stöter då och då på lite hinder. Men det är inget, som inte löser sig med tiden .
Beklagar sorgen över Norris
Ja det är bara animalier jag verkar reagera så på. Men det kommer även i saker som egentligen inte borde innehålla så mycket protein. Son tex d-vitamin från lanolin. Jag reagerar jättestarkt på det. Magen sväller upp och jag mår illa. Men framförallt blir jag fullständigt insulinresistent. Immunförsvaret reagerar som om jag vore i chock.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#10 Jag är inte heller så jätteförtjust i sojamjölk, men det är bättre än ingenting
Tack för omtanken
(Noggis, inte Norris!
)
#11 Ajdå
Kroppen kan vara lite omständig! Och var extra försiktig med tanke på att du har diabetes
Ta hand om dig 
#7 Jag förstår vad du menar, det kallas speciesism. Det handlar inte så mycket om att känna direkt empati för en fisk, som att acceptera att den, för att den är en levande, tänkande och kännande varelse, har rätt att inte behandlas som en vara. Så länge detta problem inte rättas till så finns det ingen chans för att minska lidandet hos de djur som du känner mest empati för.
För speciesism är samma problematik som köttätare använder sig av (kor skiljer sig för mycket från människor för att ha rätt till liv). Det är speciesismen som är hela grundproblemet, men det kan rättas till genom att man ser över sitt tankemönster. Det kan många före detta lakto-ovo vegetarianer och pescetarianer, numera veganer, stå som bevis för. Inklusive mig själv.
Jag undviker att köpa kommersionellt framställda animalier. För mig är det ingen direkt skillnad på att äta nötkött eller att dricka mjölk. Det är samma djur, samma skötsel som går samma öde till mötes.
Jag har har haft möjligheten att kika lite på såna där frigående hönor som producerar ekologiska ägg en gång (men bara utifrån jag såg ej hur dom hade det inomhus). Dom gick frigående utomhus och det är verkligen en stor förbättrning mot vanliga höns. Men likt förbannat var alla grovt plockade.
Jag tror inte man kan få välmående höns när man stoppar ihop stora mängder individer ihop eftersom dom är grupplevande. Dom mår nog bättre i mindre grupper.
Däremot äter jag gärna ägg ifall jag får tag i dom från någon privatperson som har egna höns på gården. Jag skulle själv vilja ha egna höns. Planerar faktiskt att skaffa några vaktlar (bor i lägenhet) som jag även kommer äta ägg ifrån.
#13 Näe, men jag är ju Vegetarian av etiska skäl och ingenting annat, det är därför jag skrev så. 
Håller annars med dig om det du skrev 
#14 Plockade, menar du att fjädrarna blivit borttagna av en människa eller att de plockar sig själva?
Höns är riktigt läskiga, men sjukt söta djur 
#16 vad bra ! :)
just ägg är det jag blir mäst äcklad av. skulle jag äta det skulle jag spy.
det kan va lite jobbigt ibland när folk äter det vid samma bord som mig ibland också :/
#17 Jag kan förstå känslan. Ibland blir jag illamående av att se andra äta kött, se bilder på kött eller så. Blir jätteäcklad av det och vill bara gå därifrån 
#16 Woho grattis, bra val! 
#19 Tack!
Jag håller med dig 
Vad kul att höra! Du kommer att bli helt överväldigad av alla goda veganska recept, här och på många andra sidor, det kan jag garantera! Och du vet med dig att du gör den absolut enkilt bästa saken du kan göra för djuren, miljön, dig själv och kommande generationer. Det kanske låter som en överdrift, men det är det verkligen inte.
Grymt bra av dig!!
#21 Tack
Är väldigt nöjd över mitt val. 
Om man inte tycker om soja- havre- eller rismjölk, finns också mandelmjölk. Det är otroligt gott, tycker jag. Går att göra själv, eller köpa (på nätet har jag testat men på större orter kanske det finns i butikerna också.)
Jag kompletterar Misleines lista att det också finns hasselnötsmjöl att köpa, dock dyr och svår att få tag.
Gör man mjölken själv kan man göra den på i stort sett vilka frön eller nötter man själv vill.