Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptartiklarrawfoodråkost
Läst 14458 ggr
[TrevorS]
4

Bygg din egen Dehydrator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Javisst är det simpelt och lätt att bygga en egen dehydrator, med rätt verktyg och grejer kan du göra den nästintill gratis när den kan kosta tusenlappar att köpa i butik. Allt som behövs är ett skåp, lite hyllor och glödlampor samt verktyg.

ENGELSK TEXT

SVENSK TEXT

Bilden här i inlägget är målad av TrevorS och får inte kopieras utan tillstånd.

• Redigerat 2025-05-14 14:09 av Niklas
[TrevorS]
0

Pratades om att det var lite dyrt att köpa men här finns en riktigt billig version.

DesK
0

Detta är nog en dum fråga, men menar du att dehydratorn är ett slags torkskåp?

/Désirée

[TrevorS]
1

Dehydrator är samma sak som torkskåp fast mer ämnad till mer mat än löv som de oftast är till för. Jag brukar annars kalla dem för torkskåp men många söker på dehydrator. Skrattande

Mezzzanina
1

Travis, får jag kopiera din bild på skåpet för att se om jag kan tillverka en egen?

[TrevorS]
1

Bilden på denna sidan får du använda, glöm inte att det ska vara en dörr på den också, sidan jag länkat till vet jag inte om du får använda dock. Skrattande

Mezzzanina
0

Ok.Tack snälla.Skall inte glömma dörren!

[TrevorS]
3

#6. Var en här som gick på bilden när han byggde, skickade PM och undrade varför det inte torkade, han skickade en bild, han hade glömt att göra en dörr. Såg lite roligt ut bara. Oskyldig

Men billigt alternativ till att köpa en vanlig dehydrator. Skrattande

Mezzzanina
0

Ha ha ha, förstår att värmen inte stannade i skåpet utan dörren.Stackars han som missade dörren!Glad

Jag läste på de maskinerna som man köper att det cirkulerar luft i dem.Men det bör det ju inte göra så jätte bra i det hemmagjorda skåpet.För det är ju ingen fläkt sittande i det.

Men jag har noterat lufthålen på toppen av skåpet.

[TrevorS]
2

Den har ju en fläkt som cirkulerar värmen så den åker runt och håller värmen. Här borrar man hål  på ovansidan så värmen stiger, på så vis kommer vämen nedifrån, vandrar genom det som ska torkas och ut ur hålet, så luften blir ju inte helt stilla där i. Fukten rymmer ur hålen man gör på ovansidan. Skrattande

Mezzzanina
0

Ok, då är jag med.Detta skåpet skall jag bygga.Det ser dessutom större och rymmligare än då runda som de säljer.Däremot den svarta torkmaskinen som heter Ecalibur har jag sett folk ha på filmer på youtube, och de verkade supernöjda.

Men jag tycker det var lite durt tyvärr.

[TrevorS]
2

#10. Finns en lågprisvariant av den med bara 2 fat, då får man skaffa teflonlakan (eller vad de nu kallas för) och liknande till den, plus att man måste skaffa en adapter till strömkabeln då den inte är Svensk.

Kan leta upp länken om jag hittar den.

Jag gillar annars de maskinerna, jag brukar göra nachoschips som egentligen ska vara i en dehydrator, fast jag kör i ugnen på 40°C men det drar så otroligt mycket ström. En sådan hemmabyggd drar ju inget.

Påpeka att man inte ska använd lågenergi då de inte blir varma som vanliga glödlampor. Skrattande

Mezzzanina
0

Tur att det ännu finns vanliga glödlampor att hitta ännu!

Lägg gärna ut länken  om du hittar den snälla!

[snall]
0

Spännande grej. Kanske man skulle göra.

#12. Ja visst är det tur, tror inte de kommer försvinna på ett tag, annars kommer det väl andra lampor som alstrar värme också. Skrattande

DesK
2

Nu har odlingssäsongen börjat och vad kan vara bättre att göra en regnig dag än en dehydrator Glad

/Désirée