Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 5598 ggr
poetica
0

Är seitan och tempeh (stavning?...) gott?

Som rubriken säger :D Vad kan man använda det till?

Tempeh är väl jästa sojabönor? Det låter verkligen inte gott…men jag är beredd att överraskas!

[VirreVojj]
0

Seitan är apgott, men det beror såklart på vad man har i också.

Tempeh tycker jag inte om, dock har jag aldrig ångkokt den innan som man tydligen ska göra, så det blir väl till att testa igen någon gång.

Anterrabae
0

Sejtan har jag inte testat än. Har varit vetealergisk förr så jag har inte kommit dit än.

Tempeh är sådär. Har heller aldrig ångkokat den, jag la den i en wok och det smakade nötigt. Men en aning för sött för min smak. Jag är berädd att smaka igen. men första intrycket var inte överimponerande.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

poetica
1

ok, får testa helt enkelt!

Tack för svar:)

/Sara

[TrevorS]
1

Allt är ju lite personligen, dock har jag svårt för tofu men alpros tofu är faktiskt riktigt god, brukar tärna och steka den i flera minuter i kryddor.

poetica
0

Hmm nu blir jag lite förvirrad…tofu har jag ju ätit, tycker att det inte smakar så mycket, alltså gott med tillbehör :) är seitan och tempeh en form av tofu?

LinnMafalda
0

Jag tycker tempeh är väldigt gott. Men hatade det som liten. Det har ju en ganska speciell smak och min far gjorde det inte lättare att tycka om då han alltid kallade det för aphjärna.. Det är ganska stor skillnad på om en köper marinerad tempeh (brukar finnas på burk från tex yakso) eller färsk tempeh. Färsk tempeh kan du ju marinera själv och alltså välja smaker du gillar. Fördelen med färsk tempeh är att den drar åt sig väldigt bra av marinad. Den har ju en speciell, ganska stark och nötig smak, som en kan behöva vänja sig lite vid. Men de flesta jag känner som först inte alls gillat tempeh har ändrat sig när de ätit den smaksatt med annat. Jag brukar göra egen tempeh av okara, den blir nästan som vegetariska kycklingsubstitut i konsistensen. Seitan tycker jag blir godast om en gör med den moderna metoden (glutenmjöl) och blandar upp med lite tofu eller bönor för att få en trevligare konsistens. Ett av mina favoritrecept är den här korven. Och här finns också många bra seitanrecept.

kelfwing
0

#6 Det vore trevligt om du la upp din egna recept  på okara-tempeh här på forumet.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.