Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrättartiklar
Läst 4137 ggr
[TrevorS]
0

"Majs"kött (polentakött)- Recept

Ingredienser:
4 dl vatten
0,75 dl polenta (majsmjöl)
2 msk olja
1 vitlöksklyfta
1/2 grönsaksbuljongtärning
salt och peppar

Gör så här:
Koka upp vattnet med grönsaksbuljongen. Rör sedan ner pressad vitlöksklyfta och majsmjölet och låt småputtra i 5-6 minuter. Häll upp smeten i en form och låt stå tills den blir kall/sval. Skär kakorna i önskade bitar och krydda med salt och peppar och stek i 2-3 minuter på var sida.

• TIPS!! Perfekt istället för kött, även bra istället för filebitar, efter man stekt, kan man vira runt veggobacon och blanda lite olja, vinäger och sojasås samt salt och peppar och ringla över och värma i ugnen på 250 grader i 5-10 minuter.
  • Redigerat 2025-05-14 14:00 av Niklas
aliciia
0

Åh detta måste jag testa, har en massa majsmjöl hemma vi inte vet vad vi ska göra av (Vi köpte fel ;))

[TrevorS]
0

Du kan även baka polentabröd också om du har mycket majsmjöl, eller ersätta 1/4 av kakor, bröd eller muffins med majsmjöl/polenta.

Ians
0

Detta skall jag pröva efters om min mage inte tål gluten så bra!

Tusen tack! för det tipset!

[TrevorS]
0

Det var så lite så Skrattande

[Moa-]
0

Jag drar upp en gammal tråd med en fråga, vad jag har förstått innehåller polenta inget protein att tala om, har jag förstått rätt då?

[TrevorS]
0

Det är 2 g protein på 100 g. Äts i exempelvis sallad där man har i bönor, finns uppdaterad variant där man har med röda linser eller kokt potatis. Dock är den tänkt att inte äta ensam utan till något.

[Moa-]
2

Okej, tänkte bara att det var bra att ha i åtanke med hur man komponerar måltiden på bästa sätt.

Detta lät gott så tänkte testa någon av de närmsta dagarna… =)

[TrevorS]
0

Absolut, kan då rekommendera att du blandar ner kokta linser eller potatis med i polentablandningen för att öka. Man kan ju äta den istället för pasta eller potatis och ha till en sojaköttbit eller liknande.

[Moa-]
1

Okej, får fundera på det… =)