Veg-bitar - recept
Ingredienser:
4 dl fryst sojafärs (eller 4 dl kokta sojabönor)
1 dl sojamjöl
0,25 dl majsmjöl
0,25 dl potatismjöl
sojasås
ingefära
Peppar
salt
chilipulver
vatten
Gör så här:
Tina sojafärsen och mixa den i en mixer till en fin massa, tillsätt sojamjöl, majsmjöl och sojamjöl och några droppar sojasås. Tillsätt eventuellt lite vatten om det är för tort, smeten ska kunnas arbeta med, inte för kladdig och inte för torr. Tillsätt kryddorna och blanda väl, forma till mindre lika stora bitar och låt vila på tallrik under plastfolie i minst 3 timmar gärna under natten för att få smak av färgerna. Vill du marinera bör du steka i några minuter tills de får en fin yta så de inte löser upp sig.
- Redigerat 2025-05-15 14:21 av Niklas
Låter smarrigt :)
Jag undrar bara med detta med Soja då jag hört att 95% av den odlade sojan är GMO vilket är rent poison för kroppen.
Vet någon något mer om detta tex Ekologiskt Soja?
Det har funnits några trådar om detta, inte hundra på vart de finns just nu, då jag inte finner dem när jag söker på sidan.
Du får gärna starta en ny tråd om frågor angående GMO för de som är bättre på att svara.
Just ja Anamma är helt fri från GMO-sojabönor
har de någon garanti för detta? tex ekologiskt?
Bisats: Anamma kör inte heller med rehydraderade saker (dvs återuppvärmda dvs transfetter) och har inte massa konstiga ingredienser i sina produkter. Det är den renaste färdig veggo-maten jag hittat. Har ni tips på andra, så vill jag veta.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.