Flytta hemifrån: Fulltids Vegan
Hejsan! Det var ett tag sedan jag var online, men jag hoppas ni har lust att komma med lite tips och råd.
Jag har varit Vegetarian större delen av itt liv, och de senaste åren har jag haft en nästan vegansk kost, men eftersom jag bott hemma och vi har dåligt med pengar så tänkte jag bli fulltids Vegan när jag flyttar, vilket jag gör snart.
- Har ni några riktigt bra spartips?
- Tips på vad man ska handla som är billigt och bra? (Förutom torkade bönor/linser)
- Bra billiga pålägg, billiga biffar och andra billiga och nyttiga recept?
- Övriga tips om att flytta hemifrån.
Tack på för hand, ha en fortsatt trevlig dag :)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Allt blir billigast att göra själv. Köp ett storpack vetegluten från punkdistro om du gillar seitan, räcker i ett halvår, och då äter jag seitan till nästan varje måltid :P Är också fett najs att fylla ut hemmagjorda bönbiffar med.
Gör pålägg på bönröror eller seitan, lyxa till det med sojaost ibland eller creamy spread.
Storkok som man fryser in är också bra, till slut har man en hel del olika matlådor i frysen så man äter olika saker varje dag i veckan. :)
#1 Problemet är ju att jag inte är så förtjust i seitan, tyckte det var ganska… inte i min smak.
Asbra tips! :)
Greetings.
Legacy Mwari.
Om man vill köpa vetegluten skulle jag välja vegan-wonderland.de då punkdistro köper in sina produkter därifrån och lägger därmed på en liten summa på vissa produkter.
Annars har vegan-wonderland massor av veggosnitzlar till billig peng och sojagluten, har gjort så att jag köper för massor av grejer, brukar få ihop för 500 kr att jag håller mig i 3-4 månader ibland med färser och liknande, så är det mest pasta, ris och liknande.
Annars brukar jag köra med storpack, som bönor och linser kan köpas i storpack som man kokar själv, koka allt någon helg och frys in är det mesta att bara värma. Kikärtor kan köpas torkade, blötlägga under natten, mixa på morgonen och göra falafel på eller biffar. Annars för att få ännu billigare kan man använda torkade gula ärtor. Kommer man över solrosfron kan man göra falafel och biffar på de också på samma sätt, blötlägga och mixa efter 6-12 timmar.
Linser är perfekt och billigt att göra färsåser på, kostar inte mycket, läggs bara ner i krossade tomater med kryddor och låter puttra tills de är klara. Jag brukar slå sönder dem med en mixer till mindre bitar så blir de mer "färs"-aktigt.
Okej, så det är bra grejer ifrån vegan-wonderland? Eftersom jag är student kommer matkostnaden vara tvungen att hållas ner så mycket som möjligt.
Det har varit min tanke, att köpa så mycket torkat som möjligt eftersom det både är billigare, bättre och godare än när man köper exempelvis på burk. Hur gör man så biffarna håller ihop bra? är det Majzena som gäller? Har bara gjort vegetariska biffar innan då burkar jag ha typ mospulver och sånt för att hålla ihop det.
Linser älskar jag! Det äter jag gärna ofta, eftersom det ä väldigt tacksamt i mat, samt det går fort att koka upp. (testat att fritera dem lite? Det är väldigt gott! :P)
Slår du sönder dem innan du kokar dem då? Smart faktiskt! Inte ens tänkt tanken på att man kan göra det!
Tips vart man kan få tag på billiga krossade tomater som inte är på burk? Willys kanske?
Greetings.
Legacy Mwari.
Tycker jag är tråkigt egentligen att man som student får drabba maten på grund av ekonomin, vet själv hur det är då jag varit där också.
Finns några enkla recept, jag gjorde en måltid för 4 kr, rödbetssoppa med surkål i, var jättegott! Rödbetsbiffar är billiga också, använder en riven potatis för att hålla ihop eller ströbröd eller polenta. Finns recept på min blogg också. Potatismjöl eller majsstärkelse är nog rätt vanligt att folk använder för att hålla ihop bönor som biffar som inte innehåller mycket, själv använder jag riven potatis.
Jag brukar slå sönder dem något innan jag kokar, kan ta kortare tid att få dem klara också 5-10 minuter istället för 15-20 har jag märkt. Jag brukar köpa hela tomater på Willys som kostar 3,98 på ett köpcenter i närheten som jag sedan mixar eller skär sönder med en kniv lite fort innan jag använder. Tror det var Willys jag köpte dem på, brukar köpa storpack och skriver ner på en lista vad saker kostar vart jag köper dem för att ha någorlunda koll. Är inte snål men har levt på en tajt budget.
Sedan kan man äta mycket groddar och liknande istället för sallad som exempel, det är också billigt, alfalfagroddar går ju bra, ärtgroddar, ärtorna kan man plantera och låta växa till 20 cm och äta bladen i sallad eller till mat och liknande. Jag odlar ärtor här hemma, kan odlas en hel del också om du har balkong eller fönster med sol.
#5 Det är trist, och det kommer bli första gången jag ska stå för ekonomin själv, men vill vara så förberedd som bara möjligt.
Rödbetsbiffar älskar jag, har du recept på såna? Det måste jag testa :) River du potatis och sedan torkar den mellan papper eller kör du med den som den är? River du den i den minsta eller i den normala? Smart ide! Inte ens tänkt på det, kör du dem i ugnen eller steker du dem?
Jättesmart idé, måste verkligen testa det nästa gång.
Är de i konservburk eller i tetra? Hört att man ska undvika att äta saker i burk, nämligen. Men kanske inte gör så mycket om man inte äter det ofta. Ja dem har jag köpt några gånger, de är goda tycker jag. De är ju dessutom skalade så man slipper små skalskruvar :P Jag har Willys kort, så det är ju jättebra så man håller koll hela tiden.
Gör du groddarna själv då? Har faktiskt aldrig gjort groddar själv, men min moster gjorde alltid det när jag var barn, tyckte det var jättegott. Det med ärtorna var jättesmart :) Får nog hitta någon plantera-guide först, har aldrig haft direkt gröna fingrar!
Greetings.
Legacy Mwari.
Finns massor av recept på min blogg, ska titta runt lite, har pratat om projektet tidigare som jag såg någon annan sida kopierat av, det är maträtter för runt en 10:a.
Grodda är inte så svårt, finns lite artiklar om groddning också, ska lägga upp med ärtorna, finns massor av kul man kan göra med dem.
#7 Jag var inne och tittade på din blogg, och jisses vad produktiv du är! Så många fantastiska recept du har! Jag och min pojkvän brukar äta veganskt när vi lagar mat, och det är många saker som måste provas av dina recept!
Speciellt rödbetsbiffarna, finns det några rödbetor och potatisar här så blir det kanske redan i morgon :)
#8 Åh tack!
Greetings.
Legacy Mwari.
TrevorS har du några tips på såna där skumma ingredienser som kan vara bra att ha hemma? och gärna vad för typ av affär man kan hitta det. Saker som polenta och annat mystiskt du har.
Greetings.
Legacy Mwari.
Polenta tycker jag inte är skumt, har jag köpte hem sedan jag var liten och majsmjöl. 
Försöker använda mig av saker som går att få tag i affären. Fanns en tråd där man postade inköpslistor, den var rätt kul, Tror det fanns för frukost, middag och kvällsmat och då hade man skrivit beloppet på kvittot.
#11, Jag tycker det är lite skumt, hörde talas om det för första gången för bara någon månad sedan! inte en aning om va det smakar eller så. Vart får man tag på polenta och majsmjöl? Vanliga mataffärer?
Åh, du minns inte vad den tråden heter? Ska testa söka på inköpslistor!
Greetings.
Legacy Mwari.
Risenta vet jag har som finns i vanlig välsorterad matvarubutik, har sett vid vanligt mjöl eller vid risentas/go greens produkter. Frågot och få har vetat vad det är trots de oftast har inne. Man gör ju exempelvis majsbröd, polenta, polentagröt och liknande och finns några traditionella rätter där man har i polenta eller majsmjöl, så det ska inte vara så ovanligt.
Tråden är rätt gammal, några trådar har av någon anledning försvunnit och jag vet inte alls vart de tagit vägen.
Okej, det är ju jättebra :) Såg någon som stekte polenta (såg ut ungefär som fiskpinnar) och det såg och lät som om det var jättegott.
Det är ju bra :) Vet att vi har i alla fall två stycken asiatiska livsmedelsbutiker där man kan få tag på lite saker som annars kan vara svåra att hitta. Har för mig det finns billig agaragar där :)
Vad synd, letade efter den och den verkade vara försvunnen.
Greetings.
Legacy Mwari.