De viktigaste matvarorna i ditt skafferi
Jag tänkte att ni frivilliga kunde lista de matvaror ni tycker är absolut viktigast att ha hemma i skafferiet som vegan; Till exempel något litet ni äter varje dag, något otroligt mirakelnyttigt fullproppat med svårfunna vitaminer och mineraler eller helt enkelt något gott ni aldrig skulle klara er utan!
Allt. Allt från kryddor till bönor till frukter är välkommet.
-
Tror att det vore bra för alla oss nykomlingar att ha allt samlat på ett ställe, och även för de erfarna som kanske gått vilse i skafferidjungeln.
Visst finns alltid Google, men jag känner att om man skulle köpa hem alla nyttiga frön, gryner, grönsaker och superfrukter som går att hitta där så finns det till slut ingen köksyta kvar att tillreda maten på. För att inte tala om hur det skulle se ut efter att lillebrorsan rotat efter snabbmakaronerna eller chokladpuddingen
…
Jag tror att ni vet bäst
ni är trots allt vid liv
Finns en liknande tråd här. Jag brukar känna efter, börjar man bli väldigt trött har man brist i något och ser då till att få i mig det ämnet. Tror det är bättre och naturligare än att man sitter och äter en massa vitaminer man inte behöver. 
Jag brukar alltid se till att ha hemma ris, quinoa, majsmjöl, polenta, krossade tomater och frön till groddning samt linser och liknande till färser med stärkelse från exempelvis potatis. 
Mycket råa grönsaker, frukter, bär och frön av alla slag, gärna groddade tror jag är bra för alla, inte bara veganer 
/Désirée
TrevoS tänkte att det var väldigt lik min tråd!
Örtsalt,vitlök, morötter, buljong och krossade tomater. Det kan man klara sig länge på.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Åh! Jag måste vara helt blind x)
Tack för att ni ville svara ändå :) uppskattas rejält. Jag får se till att hålla ett öga på den andra tråden också då (;
Mycket har redan sagt här, men en mirakelgrej som är najs att ha i skafferiet är paranötter. 125% av rdi av selen, som i övrigt kan vara lite knepigt att få i sig. Brukar ta en nöt till frukosten. :)
Oatlys IMat är en av mina "klarar-mig-inte-utan". Och Rejuvelac, fullproppad med pro och prebiotika.
Annars är det väl örtsalt, tomater, morötter, lök och pasta/nudlar som är stapelvaror här.
Tack för paranötssinfon virrevojj!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
125% rdi av selen i en nöt skulle jag skriva, men glömde visst bort den delen.
Det förklarar varför en nöt till frukost räcker ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#5 Tyckte att nyheten lät för bra för att vara sann ;o så jag var tvungen att kolla upp det x) google-nörd som man är.
Att dömma av vad jag hittat så är paranötter mycket riktigt rika på selen, men för att komma upp i RDI så behöver man äta hela 100g (som kvinna lite mindre, som man lite mer).
Blev genast (som alltid när jag läser om näring) lite orolig över hur jag ska lyckas få i mig tillräcklig mängd :@ selen verkar verkligen irriterande svårt att få tag på
Näe, räcker fortfarande med en nöt. Var visst hela 137% av rdi också. :)
http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3091/2