Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 5445 ggr
Praefatio
5

Indisk veganmåltid

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg det här avsnittet av "Jamie Oliver's 30-minute meals" på TV precis och tänkte på er veggisar. Bjud era köttätarvänner på det här så lär ni aldrig höra ett ont ord om veganmat igen. Snabbt och enkelt men med sann festkänsla.

Menyn består av en currygryta, nejlikeris, morotssallad, citronpickles, poppadoms och chapattibröd. Jamie Oliver lägger till lite yoghurt på grytan i slutet men jag får en känsla av att man lika gärna kan strunta i yoghurten och ändå få ett grymt schysst resultat. Annars finns ju soyghurt. Till poppadomsen serverar han också yoghurt, återigen så kan man ju välja om man bara vill utesluta det eller om man serverar ett veganskt alternativ till. I övrigt är recepten helt veganska.

Här hittar ni recepten, på engelska dock.

[TrevorS]
4

Yoghurten går att byta ut till soyghurt eller havreghurt också. Glad

Ser trevligt ut, har sett en hel del som är lätt att byta ut små ingredienser för att få en helt vegetabilisk måltid.

Tackar för tipset, värmer att se! Skrattande

[Aquelegia]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och en väninna var för lata en dag för att gå på restaurang så slängde ihop en vegansk/vegetarisk indisk måltid trots att vi båda äter kött men båda är tokiga i dylika grönsakgrytor/linser bönor med mera. Myntayoghurten och smöret i brödet är det enda vegetabiliska som lätt hade kunnat bytas ut till veganska alternativ. Sicken lyx och maten räckte till nästa dag också! Otroligt ekonomiskt med. Tror kostnaden hamnade på max 120kr för alla rätter för 2personer 2 dagar. Så per måltid 30krSkrattande Hon hade iofs kvar matrester efter 2a dagen med som hon frös in ^^

[TrevorS]
1

#2. Va gott. Skrattande Kanske man ska testa också. Skrattande

DesK
0

Jag har Jamies 30-minuters kokbok på engelska, den är väldans trevlig och den här indiska måltiden gjorde yngsta dottern och jag för inte så längesen Tungan ute

/Désirée

Praefatio
0

#4 Måste fråga då… Tog det verkligen 30 minuter? :P

DesK
0

Nix 25 minuter Glad men vi var ju två som lagade maten Tungan ute

/Désirée

Praefatio
0

Ah, smart :) Kollar på det programmet och tänker alltid: Säkert. Säkert att jag kan slänga ihop en gryta med fyra tillbehör på 30 minuter. å hade jag delvis rätt då :P

DesK
1

Jodå det går, dottern har gjort blomkålsmakaronerna, salladen, dressingen och den varma frukten och jag har gjort den vegetariska lasagnen, tomatsalladen och den frusna mangoyoghurten inom tidsramen Glad

/Désirée