Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 9971 ggr
Eywa
10

Gräddfil och creme fraiche?

Finns det någon vegansk variant att ersätta dessa två med?

DesK
1

I artikeln om Ersättningsprodukter finns många bra tips! Glad

/Désirée

[TrevorS]
1

Tänkte också tipsa om artikeln ersättningsprodukter. La precis till soyghurt som man vispar i lite citronsyra eller citronsaft i för att få det lite syrligare. Skrattande

plantalicious
1

Gräddfil har jag provat att göra. Jag körde tofu, äppelcidervinäger och pressad citron i en mixer.

[TrevorS]
1

#3. Silkestofu?

plantalicious
0

#4 vad menar du med silkestofu?

[TrevorS]
2

#5. Undrade om du gjorde den med vanlig "fast tofu" eller "silkestofu/silkentofu". Silken/silkestofu är den mjuka som nästan faller isär när man rör vid den, fast tofu är den som är fast, går att hyvla och steka. Skrattande

plantalicious
2

Aha, ja mjuk tofu kallar jag den. Precis, det var den jag använde Glad

KastKatt
0

Vart hittar man silkestofu?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[TrevorS]
2

#8. Den finner man nästintill i alla affärer, ICA, Hemköp, Willys m.f. brukar stå bland asiatiska ingredienser i rumstemperatur.

[VirreVojj]
0

Köp hellre på asiatiska affärer om du har en i närheten, Blue Dragons silkestofu är snordyr.

KastKatt
0

#9 Detta har jag missat totalt.

#10 oh! Det ska jag kolla efter, vi har faktiskt en asiatisklivsmedelsbutik och en asiatiskkiosk, någon av dem borde ha det. Skrattande

Greetings.

Legacy Mwari.

[TrevorS]
0

Jag har svårt för smaken av silkestofu, testat göra den där så kallade "supergoda chokladpuddingen" med silkestofu, var det värsta jag någonsin ätit. Ätit majonnäs på silkestofu också och det slog inte chokladpuddingen heller. Dock var den okey i en pajfyllning faktiskt. Men alla har vi olika smaklökar. Skrattande

KastKatt
0

#12 Det låter ju inte så trevligt. Kan du beskriva smaken?

Greetings.

Legacy Mwari.

[TrevorS]
1

#13. Tycker den smakar som unken trasa luktar. Men känner många som älskar eller avskyr smaken av tofu.

[VirreVojj]
0

Håller med Trevor, tofu har inget att göra i desserter. Gjorde en amerikansk chokladpaj för ett par år sedan, där fyllningen var tofu, och det var ingen höjdare. Det var ätbart, men inte särskilt gott. Numera finns det ju så många bättre alternativ, todu i desserter känns lite retro-vegan.

Willow_
0

Men silkestofu smakar väl knappt nånting, just därför den är så bra till… allt. Brukar röra ihop den med frukt och bär till en smoothie/frukt"yoghurt", nomnom!