Elefantbönsallad
Är helt tokig i elefantbönsallad nuförtiden och gör alltid en sats som räcker 3 dagar som lunch eller kvällsmat.
Detta receptet har jag hittad på själv och varierat några gånger. Grunden är iallafall:
5 dl torkade elefantbönor (blötlägg över natten)
Koka sedan i osaltat vatten. Bönorna ser ut att dela sig vid blötläggning men under kokning sluter dom sig igen.
Grundmarineringen:
3 msk valfri olja
3 rejäla tsk tomatpuré
2 msk balsamicovinäger
rejäl nypa salt
2 nypor svartpeppar grovmalen
1 rejäl tsk sambal oelek
1/2 rödlök
Rör ihop och häll över dom varma avrunna bönorna. Slunga ihop (bönorna är sköra varma så rör försiktigt eller slunga bara)
Låt stå i kylen någon timma. Allra godast dagen efter!
Varianterna jag testat är: Hackad salvia, persilja, vitlök, saften av en citron+ en nypa socker, utan sambal oelek.
Skall testa att ha i rivet äpple nästa gång.
Denna salladen äter jag som den är då den är väldigt mättande men en skiva bröd till är också otroligt gott. Kanske någon klick smaksatt/naturell soyghurt med mera.
- Redigerat 2025-05-14 18:22 av Niklas
Va gott, jag älskar elefantbönor (stora vita bönor). 
#1 Har aldrig ätit dom innan jag köpte denna påsen men dom är verkligen gudomliga! Skönt att slippa dom där småttiga bönorna och standard kidneybönor ibland ^^ Funderar på om man inte kan göra en sorts blinier fast på elefantbönor och dylikt då bönorna är så mjöliga. Kanske något mos? Skall testa dessa bönors gränser ^^
Bliner, är inte det plättar med bovete?
Jag har gjort "potatismos" på dem, dock bör man efter blötläggning pressa ut innehållet ur själva skinnet. Det är inte så härligt i moset bara. Men visst påminner de om potatis väldigt mycket?
#3 Jupp, precis boveteplättar. Men visst borde det gå att göra någon sorts plätt på dom?
Skalet är ju lätt att få av när dom är varma. Kanske köra genom en potatispress så borde skalen vara kvar som vitlökskalet i vitlökspress.
Ja nu när du säger det påminner konsistensen om potatis och smaken faktiskt, var nog därför jag tänkte "mos" 
Låter som ett mycket bra recept, men menar du verkligen en femtedels (1/5) rödlök? Eller menar du en halv (1/2) rödlök?
/Désirée
#5 Tyckte något såg fel ut men kom inte på vad hehe, visst är det en halv 1/2 jag menar
Väldans petnoga kock jag är annars ^^
fixade till felet.
#7 Tack!
Nästa sats skall jag testa att marinera i örtmarienering och vitvinsvinäger! Har ju en hel örtaträdgård på balkongen som behöver användas
Har ingen potatispress därav jag skall vänta med att testat det.
Jag älskar också stora vita bönor! Låter som ett gott recept!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#9 Hahha såg det på Matlust
Förstod direkt att det var du som hade kommenterat nästa inlägg på den här tråden när jag läste din dagens lunch ^^ Kul det kan bli ibland när man är medlem på samma sidor
Har en ny sats med bönsallad på gång. Med all matlagning och gelékokande så glömdes bönorna av lite och är smått misshandlade. Dom får vänta med sin kryddning till imorgon! Kokta är dom iaf så klaga skall dom inte!