Dags igen
Nu kör jag på vegankost igen, är trött på hur jag mår och vet att det är animaliska produkter och gluten som är boven, dessutom kollade jag på food inc häromdagen och boostade mitt dåliga samvete till bristningsgränsen
Men jag är också kemikalifobiker, tillsatserna i vegoprodukterna skrämmer mig, tips på eko/bio veggieprodukter utan bla karragena?(förtjockningsmedel som förstör bakteriebalansen i magen verkar vara rätt omöjligt att hitta veganostar, "kött" osv utan..)
Någon som har tips? eller är jag dömd att lära mig att laga veg from scratch? Jag är lat som fan xD
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
Jag köper och gör allt från grunden själv för att jag också inte vill ha kemiskt framställda produkter och konstiga ingredienser man inte är säker på vart de kommer ifrån. Vilket jag gör på min blogg också.
Det finns full och helprodukter, men de kostar en del, finns en artikel, "ersättningsprodukter" om du söker här på sidan står det vad man kan ersätta nästintill allt med. 
Oavsett om du är blandkostare eller veggis, så är det att laga från grunden som gäller om man vill slippa allt skräp som numera stoppas i maten.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jo det är väl så, har mest bara jävligt svårt att få till det så att det blir bra, men det är väl bara träna träna träna och hitta rätt recept 
Torkade sojabitar och sånt är ett mysterium för mig, de blir alltid tvättsvampkonsistens med tråkig smak, även fast jag marinerar..
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
#1 Men jag ska definitivt testa lite grejer från din blogg, allt såg sjukt gott ut!
Contrast, har aldrig heller gillat sojaköttsbitar.
Ett i mitt tycke helt i naturligt och bra ersättnings för kött är portabello (en svamp). Om du vill göra en hamburgare, så är det bara steka portabelon som den är och lägga emelllan, den är tillräckligt.
Det är nog mitt tips, om du vill undvika konstiga färdiga grejs och är lat , så använd svamp som ersättning till kött. Det går fort att steka.
I Trevors blogg, som du nämner ovanför, så har han ju gjort en veggoklubbor (istället för kyckling) som också är gjort på helt naturliga råvaror.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Sojabitar som är torkade kan jag hålla med om inte är så roliga, jag kokar upp vatten med buljong och slår över torkad sojafärs och låter dra i någon minut, sedan pressar jag ur vätskan och steker med kryddor som jag gillar och har i exempelvis krossade tomater, majs och ibland rivet äpple.