Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarefterrättgodisförrätt
Läst 6927 ggr
kelfwing
3

Veganska maränger

Hej. Jag har översatt ett recept hur man gör veganska maränger

No Egg™ Maränger

Ingredients

1,2 dl No Egg

1/2 tsk citruspektin

2, 3 dl iskallt vatten

1 tsk vaniljessesn

1,8 dl florsocker

1 msk farinsocker

Method

1. Värm ugnen till 130°.

2. Blanda ihop de No Egg och citruspektin.

3. Blanda ner No-egg och citruspektiinblandingen i det kalla vattnet i en mixerskål.

4. Mixa på högt läge  i 5 minuter.

5. Tillsätt vaniljen och sockersorterna, 1 msk i taget och forsätt att att mxa på hög i 5 minuter. Skummet kommer att öka i volym.

6. Skeda ut marängerna på en bakpappersklädd plåt.

7. Grädda i ugn i 130 grader i 2 timmar. Efter 2 timmar, stäng av ugnen uan att öppna ugnsluckan och låt marängerna torka ut tills ugnen är kall.

8. Om marängerna inte serveras genast, förvara dem i en lufttät behållare..

Tips: När du gräddar mindre individuella maränger, sänk grädddningstiden till 1 timme och 15 minuter.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

• Redigerat 2025-05-15 14:34 av Niklas
[TrevorS]
3

Vart är orginalposten postad? Har försökt med liknande tidigare utan någon lycka och även laburerat med pektin och agar-agar (vilket är meningslöst då den blir flytande i het temperatur, men går att vispa efter kokad med sockerlag, men blir inte krispig)

LinnMafalda
1

Vegania har ett recept som verkligen fungerar. Det är vissa ingredienser som kan vara lite kniviga att få tag i om man inte bor i en storstad. Men goodstore har tex xanthan i sin webshop.

http://www.vegania.net/paskbuffe.html

[TrevorS]
1

Xanagum fungerar toppen, gjorde jag från början, jag hittade en drinkmix som hade xanagum i sig, finns postat några recept för privata medlemmar.

kelfwing
0

TrevorS, tyvärr hittade jag inte vad orginalet är postad. Hade sparat det i engelsk version i ett dokument (tyvärr utan källa) i min datar och översatte det.   Men eftersom det heter No Egg TM Merengues (tm betyder ju trademark…) så antar jag att det är No Eggs egna recept på maränger.

[TrevorS]
0

Okey. Har dock inte lyckats med pektin, trodde det bröts sönder om det fick vara i värme för länge. Kanske värt att testa receptet. Glad

kelfwing
0

Nu har jag hittat receptet i orginal. Det är receptet som står pÅ baksidan på förpackningen  tilll Organa (heter märket så?) glutenfria No Eggs

kelfwing
1

TrevorS,  nu när jag sökte googlade på veganska maränger, så visade sig att du i Vegan.nu  hade postat en marängsrecept som du hade gjort marangtårta på.

Så jag tänkte jag att jag postar det här (har inte sett det på forumet här om jag minns rätt):

5 tsk sojaprotein
2 tsk bakpulver
1,8 dl pina-colada mix
1/4 tsk guarkärnmjöl (hälso/kost-affär, apoteket eller välsorterad butik)

Vispa i 10 minuter. Grädda i 100 grader tills det blir fin färg.

[TrevorS]
2

Kelfwing, det är mitt recept, postade det på Vegan.nu för ett bra tag sedan.

kelfwing
0

TrevorS, jag vet att det är ditt recept,  jag Skrev att jag hittade  TrevorS recept dvs DITT recept,  som jag hittade på Vegan.nu och att jag inte hade sett det här.   Tråden tror jag var 2009.    Om du vill, ta bort mitt inlägg (om du vill skrev eget inlägg med recept eller  intte), jag tyckte liksom att DITT recept passade i denna tråd.

Jag ber om ursäkt om jag gjorde något överilat och fel.

[TrevorS]
0

#9. Det inlägget får gärna finnas kvar. Skrattande