Eget buljongpulver -recept?
Jag använder gärna grönsaksbuljongpulver - ofta i stället för endast salt - men ju mer jag blir medveten om vad jag stoppar i mig ju mindre lockande är det att använda detta (smakförstärkare m m). Någon som har recept på eget hemmagjort buljongpulver? Hoppas Lisbeth aka Lissu
Det är en lite mer komplicerad grej att göra buljongpulver framför vanlig kokt buljong eftersom du kokar buljongen först, sedan koka bort det mesta av vattnet och tillsätter en hel del salt och spridas ut tunnt och eventuellt eftertorkas i ugn. Detta tar många timmar och drar en hel del el med spis och ugn. Rekommenderar i så fall att du kokar buljong och fryser in den som iskuber.
Det finns ett par olika grönsaksbuljonger att köpa även i pulverform om det är den formen du vill ha, som är utan smakförstärkare. De ekologiska brukar vara renast. Annars kanske ett kraftigare örtsalt kan funka. Jag vet flera som avänder i stället för buljong. Tex Trocomare. Eget ört och kryddsalt är ganska lätt. Dessa kan man även ha grönsaker i.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Örtsalt är ju också en typ av "buljong" och är en smakförstärkare, finns en artikel om det här.
Frågade runt lite bland mina vänner och fick precis tag i ett recept på buljongpulver. Dock tänka på att detta kostar mer om man tittar på elräkningen jämfört att köpa en färdig buljong. Men man kan också köra någon timme i ugnen och sedan eftertorka i rumstemperatur, men se då till att det är bra ventilation, kan dock ta något/några dygn att torka i rumstemperatur.
Buljongpulver (cirka 700-850 g)
Ingredienser:
2 morötter
1 rotselleri
1 vitlöksklyfta
2 lökar (eller 3 charlotten)
2 tomater
1 paprika (gärna en starkare sort)
1 näve persilja
salt
Gör så här:
Värm ugnen till 100°C. Skölj och hacka ner och mixa till en fin massa, väg puren och tillsätt hälften av den vikten salt. Sprid ut blandnignen på bakplåtspapper och låt torka i cirka 8 timmar (luckan ska vara lite öppen för att fukten ska kunna kunna avdunsta, sätt en liten sked mellan så luckan inte går helt igen). Mixa sedan det som är kvart till ett lite finare pulver, kan även eftertorkas i rumstemperatur.
Tack TrevorS för receptet. Jag täntke också fråga om hur man gör buljongpulver i och med att infryst buljong är lite mer utrymmeskrvande än buljongpulver. Vilka bra bekanta du har!
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Tackar, jag känner några som är precis som jag och är receptnördar och gillar att ta fram nya recept. 
Tack för alla svar! Ska testa så småningom… /Lisbeth Aka Lissu