Vegan iFokus

Vegan

Etikettoff-topic
Läst 2512 ggr
[TrevorS]
0

Vedträd av tidningspapper - Heter?

Jag såg för några år sedan där man kunde göra "vedträd" av tidningspapper vilket var populärt förr i tiden. Men frågan är vad heter den, de kallade dem för något och hittade massor av tutorials på google på hur man gjorde dem. Man rullade ihop tidningen, blötte och snurrade ihop dem och lät dem torka. Men vill veta vad de heter.

Hittar bara på engelska "Paper Log" men det är inte riktigt samma sak, för den river man sönder, blöter upp och pressar.

Anterrabae
0

Oj, just det vet jag inte. Jag tänkte på motsvarigheten till paperlog, en sån press kan man skaffa på tex Clas Ohlsson om ja inte minns fel. David har pratat om att skaffa det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1

Det enklaste är ju att blöta och pressa ihop med knogarna i en liten glasslåda, det har jag gjort och fungerar utmärkt, billigt också. Men tyckte de var så snygga de där jag tänker på när man snörrar ihop och "flätar" dem. Såg det i en film från 30-40-talet och de säger vad den heter på Svenska.

Vill man komma billigt undan till en press finns en lerpress/tegelpress/jordpress som jag sett på ÖoB som kostade 49 kr, den används för att man ska kunna pressa ut eventuell vätska ur lera eller jord, men går att gjuta i också och fungerar med papper

Jag har grillat med dessa, jag gjorde papper (mixade papper och ljummet vatten) och orkade inte fortsätta, så jag hällde ut pappret i ett nät och pressade ur vätskan, glömde sedan bort den "bollen", den torkade och gick utmärkt att elda med.

Anterrabae
1

Man måste bara komma ihåg att glansiga papper innehåller lite för mycket lera för att vara bra, det blir ingen värme och massa aska :p

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
3

Absolut, stämmer bra det, tidningspapper är ultimat som jag förstod det som och gamla kuvert (då ska man ta bort plastrutan på dem om de har en sådan) samt gamla räkningar och brev.