Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2505 ggr
Jellyfish
0

Prova vara vegan

Tjenare! Jag tänkte prova att leva som vegan(typ, mjölkprodukter tänker jag fortsätta med) i ett par veckor, men jag är ganska lost ute i det här.. Finns det något bra Vegan bröd? Någon slags ersättning för ägg när man lagar mat? Något halvfabrikat som man tänker som "safe" men som det faktiskt gömmer sig läbbiga grejer i? tips på recept välkomnas varmt, liksom andra allmänna tips :}

Jellyfish
0

Och hur är det med sånahära färdigprodukter av quorn, vad gömmer det sig för läskigheter i det? Kan betona att det främst är ägg jag som jag vill avstå ifrån.

kelfwing
1

Om det är ägg du vill avstå men fortästt med mjölk så blir du Lakto-vegetarian (och inte vegan) bara så du vet.

I quorn finns det ägg, så den produkten kan du inte äta om du vill undvika  Men det finns andra färdigprodukter utan ägg. Anammma har inga ägg i sina prddukter så vitt jag (Ni andra, rätta mig gäran om jag har fel).

Om du tittar på Artikeln Ersätttningsprodukter här på forumet, så hittar du vad du ska ersätta ägg med när du lagar mat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1

Finns en artikel om ersättningsprodukter där finner du svar och tips på varor som du kan ersätta animalier med. Quorn innehåller ägg, men det finns helt vegetabiliska, som ersättning för mjölk finns det soja och havremjölk, rekomenderar havremjölk då de flesta brukar tycka om den, sojamjölken är dock okey i matlagning.Skrattande

Vargafrost
1

#2 Anammas färs är helvegetarisk, sedan är det något mer också. Resten är dessvärre ovo-vegetariskt.

Du kan alltid göra diverse biffar/bollar, på örter, grönsaker och baljväxter. Jag brukar alltid göra ett större kok och frysa in dom jag inte ska äta samma dag, då har man så att det bara är att plocka fram när det är dags. Samma metod använder jag på både tofu och seitan. Glad
Olika butiker har olika veganutbud. Vanliga sojafiléer kan tänkas vara utan ägg, men det är säkrast att läsa det finstilta.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

muammar
3

Mjölkprodukter, då är det lakto-vegeterian. I varenda livsmedelsbutik finnes vegetabiliska mejeriprodukter - vissa sorter är väldigt dyra dock.

Nästan allt bröd är vegetariskt (vegan), e471 som kan vara av animalisk källa är oftast vegetabilisk - synnerhet när det gäller bröd. Om en är osäker, så kan en alltid höra av sig till företagen - t.o.m på mindre bagerier så brukar allt bröd vara veganskt (förutom ostfrallor dylikt).

Äggersättning finnes, ex NoEgg - sen kan en använda sig av sojamjöl, potatismjöl, rismjöl, hett vatten etc beroende vad en ska baka-/tillaga.

Behöver du tips vad du ska börja laga, så kolla in ex.

Vegania http://vegania.net/

Vegologi http://vegologi.blogspot.se/

Bake my Day http://bakemyday.se/ (allt är inte veganskt, men mycket är SAMT glutenfritt!)

Jellyfish
2

Tack för alla tips! Kör mest på diverse grönsaker, bönor och knäcke än sålänge. Blir verkligen förvånad över hur lätt det verkar vara att undvika ägg, jag tror jag fortsätter med detta :}

[Virvelvindsflickan]
2

Kan innehålla löpe (typ kalvmage) i både ost och bröd.. Tänkte bara varna dig då du vill fortsätta med ost. Vegetabiliskt löpe brukar skrivas ystenzymn eller veg enzym. Det är alternativen JAG har sett iaf..

DesK
2

Vill eller kan man inte vara Vegan /vegetarian fullt ut, så kan man i alla fall ha några vegetariska /veganska dagar i veckan Glad Halvfärdiga produkter innehåller ofta "skumma" saker, det är alltid bäst att tillaga sin mat från grunden. Då vet man exakt vad den innehåller Glad

Vår Sajtvärd, TrevorS, är en hejare på recept, så hans egen blogg är helt klart den bästa veganbloggen och det finns också mängder av bra recept här på sajten Glad

/Désirée