Vegan iFokus

Vegan

Etikettklotterplanket
Läst 3678 ggr
[Virvelvindsflickan]
2

Veganby.

Jag antar att alla (de flesta vegosaurier åtminstone) jämt drömmer om en veganby - full av veganer, full av fina fria & levande djur, inga köttätare (blandätare) & inga dumma kommentarer..

Här är gruppen för er som drömmer om det, vill diskutera det samt bolla ideér.

Geru
1

Så skapa det:)? Jag menar, det kommer ju kosta pengar, mycket av det, men antar att om det är många nog så borde det ju gå att fixa… Det är trotts allt ett fritt land(i större utsträckning).

Och jag startar en diskussion här gärna, för det känns väldigt ambigöst att ansöka till gruppen och så vidare:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[TrevorS]
3

Finns i Tyskland så kallad "vegan wonderland" där det är vanligt att folk äter mer vegansk kost.

Geru
1

#2 Åh:D Se där. Jag antar att det inte har blivit någon sådan by i sverige än?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[TrevorS]
1

Nej Sverige är jag tveksam på.

[Sniff]
1

Ååååååh jag vill bo där! Skrattande

muammar
1

Finns väl redan något sorts liknande internationellt? En internationell solidaritet-/kommun av veganer världen över (glömt deras namn nu), där en kan finna råd, husrum, diskussion hos. Lite sektlikt, men kul idé! :P

Jag ser gärna en veganby. Lite som Earthships.

[Miseline]
1

Det skulle vara helt fantastiskt att bo i närheten av andra veganer. Man kanske kunde samarbeta på olika sätt också.

[VirreVojj]
3

Bodde i en lägenhet med två andra veganer fram tills nyligen. Det finns en del osköna veganer också.

Geru
1

Mjo, jag menar, att vara Vegan gör ju inte direkt att alla har samma personlighet eller nått:p Det är ju(nästan) bara en kostomställning:p

-Stephen Hawking

[mymmeli]
1

#8 Vad menar du med det? Förstår inte din poäng.

#9 Jag håller inte med om att det bara är en kostomställning. De flesta veganer ser det som en hel livstil som bygger på medkänsla med andra levande varelser.

Men jag håller med att det inte behöver betyda att alla veganer är lika, men de flesta av dem har, i alla fall, en viktig sak gemensam.

muammar
1

#10 Jag tror VirreVojj menar att det finns äckliga veganer också. Jag själv har stött på par stycken.

[mymmeli]
0

#11 kanske det, men det var inte det jag frågade.

Jag förstår forfarande inte vart VirreVojj ville komma med sitt påstående. Jag menar i samband med den här diskussionen.

muammar
1

#12 Jag tänker inte lägga ord i Virrevojjs mun, kan dock utifrån mig själv hävda, att bara för att folk kallar sig veg*aner så är det per definition inte likvärdiga en god människa. Det finns usla människor av alla sorters.

O andra sidan. Jag tycker det är ett bra initativ med en veganby - kan tänka mig dela med mig av min kompetens om så behöves.

[mymmeli]
1

Vem har sagt att alla veganer skulle vara bra människor? Tror inte att någon hävdat detta.

Enligt mig, har veganer (de etiska) en sak gemensam - en viktig sak. Många vill bo nära personer som man har något gemensamt med, men det finns säkert andra som inte bryr sig om det.

Åter till vad tråden handlar om: Låter som en väldigt bra idé.

[VirreVojj]
5

#10,12,14: Min poäng är i direkt sammanhang med denna tråd. Idén att bara veganer skulle bo i ett eget samhälle är i mina ögon inte en bra idé. Det enda gemensamma är kosten, det finns folk som är veganer av massa olika anledningar, från djurrätt till new age, det finns både trevliga och otrevliga veganer, jag förstår inte hur ett samhälle skulle vara bra endast pga veganismen, det är för många andra faktorer som spelar in. Du säger att alla vill bo nära folk de har något gemensamt med, men alla har något gemensamt med varandra. Hade du tänkt att man bara skulle sitta och berömma varandra för en bra kost hela dagarna?

Om något så skulle detta samhälle vara till onytta för djuren, en plats där inga blandkostare får vara tar uppfattningen om militanta veganer till en ny nivå och även om samhället i sig kanske skulle ha en bra tillgång på olika veganska matvaror, så skulle dessa på samma sätt minska ute i övriga samhället och blandkostare skulle inte ha möjligheten att se dessa varor och testa dem. Veganism skulle bli något främmande och det är ju bekantskap med veganismen som är bra för en positiv attityd mot den, inte tvärtom.

[mymmeli]
1

Ok, tack VirreVojj för ditt förtydligande. Då förstår jag mera vad du menar.

Fast jag kan inte säga att jag håller med.

Först och främst så förutsätter du en massa.

1) En veganby är inte alls samma sak som att alla veganer skulle bo på samma ställe utan just att man är några stycken som har något gemensamt t ex djurrätt, veganism och/eller miljöengagemang.

2) Du förutsätter att veganims enbart är en kost, som t ex saltfattig kost eller glutenfritt. Det är så mycket mera även om inte alltid drivkrafterna är djurrätt.

3) Alla har inte något gemensamt med andra människor om man nu inte menar att vi är männsiskor allihopa eller män/kvinnor. Det finns människor man aldrig hittar några beröringspunkter hos så man kan ha något utbyte av. Den har inget att göra med människovärde.

4) Att samlas och bo tillsammans kring ett gemensamt synsätt har fungerarat i andra sammanhang t ex ekobyar. Varför skulle en veganer vara de enda som inte kan samlas kring ett gemensamt synsätt?

Personligen så ser jag veganism, djurrätt, miljö och mänskliga rättigheter som mina ledsjärnor och absolut det allra viktigaste. Det är inte en diet, diskussionsämne eller en social sammankomst utan bottnar i värderingar om lika värde.

[VirreVojj]
1

1. Fast då rör det sig ju snarare om ett litet kollektiv, och inte en by.

2. Nej, jag förutsätter inte att veganism bara är en kostfråga, men att det enda veganer har gemensamt är kosten. Som jag skrev tidigare så finns det folk som är veganer av massor av olika skäl, vissa av djurrätt, vissa pga miljön, vissa som totalt struntar i bägge dessa och enbart är det av hälsoskäl, andra pga. en trosuppfattning.

3. Jo, alla har faktiskt något gemensamt med varandra, värden eller intressen, du kan alltid hitta något du har gemensamt med en annan person om du pratar tillräckligt länge med den personen. Men detta betyder inte att detta intresse är tillräckligt för att du ska vilja inleda en relation med personen. Och det är precis detta jag syftar på när jag säger att veganism som kriterie för ett mindre samhälle är något som per automatik kommer att leda till ett bra samhälle.

I min förra lägenhet flyttade jag in med två veganer varav den ena var väldigt otrevlig och bidrog till en dålig stämning i lägenheten.

Min klasskamrat bodde tidigare i ett vegankollektiv och blev då Vegan själv och berättade om att det var en yttrest dålig stämning i kollektivet och att detta ledde till att kollektivet splittrades.

Alltså: enbart veganism leder inte till ett bra samhälle, även om det är eftersträvansvärt att få ut veganism i samhället.

Missförstå mig inte nu, jag tycker att det vore jättefint om en grupp vänner, som är veganer, skulle få för sig att köpa en gård där de kan omhänderta djur som räddats från slakteriet, och leva på ett bra sätt tillsammans. Men detta är inte detsamma som en veganby som bildas av ett mestadels okänt gäng vars enda gemensamma nämnare är veganismen.

Vidare måste jag säga att jag tycker att punkt 4 inte riktigt hör samman med detta, då ekobyarna syftar till att vara självförsörjande, vilket är direkt positivt för deras grundmålsättning. Det är ett mer effektivt sätt att påverka miljön än att försöka leva ekosmart i en stad. För veganismen däremot, så spelar pengar väldigt stor roll. Det kallas att rösta med plånboken, och detta behövs för att mer veganska alternativ ska bli tillgängliga för de som inte är veganer. Att isolera veganismen från de stora massorna är inte önskvärt.

Jag har samma åsikter som dig om min veganism, men jag menar att det finns väldigt många som inte har det också.

[mymmeli]
1

Vi får nog enas om att vi inte kan enas. Vi pratar förbi varandra och det får vi väl nöja oss med. Tack för ditt svar.

Men jag hoppas fortfarande att någon mer kommer att våga sig på att diskutera det här med en veganby eller något liknande även om inte alla tycker det är en bra idé. Folk kan ju kalla det vad de vill.