Hjälp mig ner i vikt!
Hej! Jag är och har varit Vegan i över ett år nu, psykiskt sätt känns det fantastiskt. Känner mig helt enkelt upplyst och skulle aldrig kunna gå tillbaks på en animalisk kost. Det verkar som att de flesta som blir veganer rasar i vikt, för mig är det tvärtom, gått upp ca 15 kg på vegansk föda vilket lett till att jag numera är överviktig. Det är kolhydraterna jag inte tål, inte ens bönor kan jag äta. Försöker äta så lc som möjligt men det har resulterat i näringsbrist. Djuren och klimatet i all ära men jag måste också få tänka på min egen hälsa. Vad ska man göra…
Vad menar du med att du inte tål kolhydraterna? Lider du av någon allergi eller intolerans?
Finns en del recept här under "Recept LCHF-vegan" som jag kan tipsa dig att titta lite på recept.
Jag tror att det bästa du kan göra är att äta så lite fett som möjligt, även om det är från den nyttiga sorten. Många veganer gör det felet att dom äter för mycket av det som gör en tjock. För att citera John Mcdougall i boken "starch sollution": -"The fat you eat, is the fat you wear".
Är det någonting du skulle tänka dig att göra? Eller du kanske inte alls äter mycket fett… eller?
En strikt vegetarisk-LCHF är mer hälsosam än den med animalier, dock ska en akta sig för "superdieter", eftersom de långtidsstudier som gjorts, visar att för en hållbar viktnedgång-/hälsosam livsstil inte kan stödjas av just LCHF (och andra påhittade dieter som "blodgruppsdiet" osv). En animalisk LCHF påvisade flera riskfaktorer, ex återkomst av diabetes, hjärt -och kärlsjukdomar mfl.
Jag ogillar paleo-fanatiker, både de djurätande och rå kostarna när de grundar sina "argument" på pseudo-vetenskap.
Hur vet du att det just är kolhydraterna du ej tål? Har du testat dig för intolerans mot gluten, sojabönor, nötter dylikt?
Viktned-/uppgång handlar i sin enkelhet om:
Energy input - Energy output.
Beroende på kön, ålder, förutsättning (medicinsk osv) går det att beräkna ut kaloriintag per dag som behöves för viktnedgång utan utsätta sig för stora hälsorisker. Detta kan en få hjälp med hos Obesitasmottagning och-/eller vårdcentral i det län-/region du bor i.
Vårdcentral-/Obesitasmottagning kan även hjälpa dig med planerandet av motion (ex FaR- Fysisk aktivitet på Recept, sjukgymnastik, arbetsterapeut) samt kostplanering (sjuksköterska, dietist).
Jag har vägt som mest 145kg Sep-/Oct 2009, idag väger jag 80-83kg (Sep 2012 vägt senast). Har varit veg*an i många år. Jag gick ned i vikt genom att sluta "vara ett fetto". Vardagsmotion, motion, räkna kalorier, sluta med all onyttigt (godis, läsk) en lång tid framöver iaf - och framför allt, sluta resonera bort motion. 1h träning är cirka 4.17% av en dag - det hinner en med, allt annat är skitsnack.
Tack för svar, vad glad jag blir! :D
Jag har under den senaste månaden lyckats gå ner i vikt, men på det ohälsosamma sättet. Jag vet inte riktigt vad jag har kört nu, LCLF kanske. Blir så arg på mig själv, men allt prat om dieter och viktnedgång gör mig förvirrad, vissa kör fettreducerad kost andra kh-reducerad. Ingen aning om vad som funkar bäst på mig egentligen.
HUR SOM HELST, så har assiett-portioner 2 ggr/dagen resulterat i att jag numera inte har någon som helst energi och armarna domnar bort hela tiden. Vaknar med kramp i vaderna varje morgon. Varje steg jag tar är tungt. Är desperat efter hjälp, så om någon påläst har några tips på hur man tar sig ur det här smärtfritt är jag öppen för alla möjliga förslag.
Observera att jag sökt hjälp hos en s.k dietist, jag är också medveten om att detta inte är sunt och jag är verkligen inte ute efter något "modell-ideal", just nu är jag nöjd med min vikt. Är varken för smal eller för fet, och vill behålla den.
Ska man trappa upp successivt? Vad är den ultimata lättsmälta maten?
Låter absolut inte bra som det ser ut nu, har du varit i kontakt med en läkare, med de symptomen du förklarar låter som brist.
Nej, du ska sluta med de där protionerna på en gång och börja äta normalt samt motionera 1 gång om dagen i minst 30 minuter. Det är enda sättet att tappa vikt på ett hälsosamt sätt och det kommer inte att gå på ett par veckor utan ta ett par månader i alla fall. Håll dig till frukt och grönt och undvik processerade saker eftersom det generellt sett är lättare att hålla sig mätt längre då.
Sluta lyssna på dieter, det finns ett skäl till att det alltid kommer nya dieter: DE FUNKAR INTE I LÄNGDEN
Och när folk upptäcker detta så överger dom dieterna och de tynar bort och en ny häftig diet som lovar att göra minst allt den gamla inte kunde och tio gånger mer och bättre dyker upp.
Den enda dieten du behöver är sunt förnuft.
Ät mat! när du är hungrig, tills du är behagligt mätt. Tugga långsamt och noga så hjärnan hinner känna att du blir mätt och inte övermätt. Input -output är delvis sant. Vi har en massa hormoner också som påverkar. kortisol och insulin gör att man ökar i vikt om man är känslig. Så hormonhemligheten, som inte är så hemlig ;) är att undvika snabba blodsockersvängar, då hålls insulinet nere och man kan komma åt sina reserver. Om man stressar kroppen, tex genom svält (för lite mat för sällan) så ökar kortisolet. Kortisolet säger till kroppen att spara allt, och frisätter därmed insulin för att trygga hjärnans överlevnad. Våran hjärna består av mättat fett, till största delen. Våra kroppar lagrar energi som mättat fett, för att garantera hjärnans överlevnad. Fett balanserar blodsocker, insulin och kortisol. Vår hjärna behöver mättat fett för att må bra. Med för lite fett kommer man drabbas av fettbrist, med massor av otäcka symtom. Ett av de värsta, somhänger ihop med högt insulin och högt kortisol som kan komma över tid är Ahlzeimers. Den börjar kallas diabetes typ 3, och är insulinresistens i hjärnan. Det fettet som motverkar fettbrist effektivast verkar vara kallpressasd kokosolja. Sen kommer andra kallpressade oljor. Margarinet bör man undvika så långt det går, den kemiska processen de gått igenom gör dessa fetter skadliga och blir absolut "the fat you wear" både som lager och än värre i kärlen. Ingen, oavsett hur man väljer att äta, mår bra på raffinerad stärkelse och raffinerat socker. Det är alltid till skada. Visste ni förresten att högt blodsocker (över åtta) är fräbtande och gör sönder blodkärlen, för att laga detta knuffar kroppen ditt kolesterol, som är nödvändig för läkningen, och under reparationsprocessen kan där fastna annat skräp, gärna härdade fetter och socker, det blir som klister. Åderförfettning har alltså sin grund i högt/svängande blodsocker och inte i mycket fett i kosten. Principen lika löser lika funkar både i kemisalen, diskbaljan och i kroppen. Fett löser fett..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Alright. Det roliga är att jag precis genomgått en halsoperation vilket resulterat i att jag bara kan inta flytande föda den närmaste veckan, passar ju utmärkt.
Igår struntade jag i "det farliga" i fruktos (hej kolhydrater i fokus) och gjorde smoothies med banan, bär, spenat och citrusfrukter till mig själv, märkte direkt att hungerkänslorna kom tätare inpå varann. Så det triggar säkert sug, idk. Jag har läst att man helst inte ska kombinera mycket fett och kolhydrater i samma måltid, då kan man alltså äta mer kolhydrater utan att vikten påverkas. Någon som vet något om det?
Jag jobbar på att öka kalori-intaget varje dag, och vill komma upp i alla fall 1400 kcal. Kan i princip inte gå upp ur sängen, så det rekommenderade 1700-2000 kcal för någon som jag eller vad det är, kan jag inte bara slänga i mig på en gång.
Finns det någon påläst som har tips på vad jag kan käka de tre kommande stillasittande veckorna, gärna lättsmält mat? Helst inte gluten.
Tack för visat intresse.
Det är absolut inte rekommenderat att äta mindre än 1300 kcal/dag. Din kropp behöver ca 1100 kcal bara för att gå runt.
för många som vill gå ner i vikt funkar det bra att väga/mäta maten och föra matdagbok. Jag har själv använt mig av t ex matdagboken.se och det har funkat mkt bra för mig.
Du kan äta allt du vill, men inte jämt och i vettiga doser.
Att äta bra mat och röra på sig minst 30 minuter om dagen är en kombination som är hållbar.
Gör av med mer än du stoppar i dig, men använd dig av normalstora tallrikar och ät 3-5 måltider om dagen. Att svälta dig gör dig bara sjuk och olycklig.
Frukt är inte farligt. Drick dina smoothies om du tycker om dem. Annan bra flytande föda torde väl vara soppor av olika slag. Mixa dem släta så att halsen inte "tar stryk". Puréer och moser är också både lättlagat och lätt att äta. Nu när skördetiden kommer finns det gott om allehanda rotsaker på marknader och i affärerna. Koka, blanda i lite olja, krydda och stöt eller mixa.
Ta hand om dig!
Tack för tipset, har ökat portionerna nu och idag käkade jag t.ex böngryta. Till frukost blev det soygurt med bär. Känns som att jag blivit större, men de tankarna ignorerar jag. Ska börja promenera så fort jag kommit på fötterna igen.
Kan du inte förklara för oss Adeon, hur din kost ser ut annars? Vore kul att se om du äter en kost med mycket fett eller socker och dyl. :) Äter du mycket godis eller chips eller något liknande?
Innan jag bestämde mig för att "fucka upp" mitt matintag som det så fint heter, så käkade jag inte mycket godis alls. Godis är inte min grej, endast mjölkchoklad som det inte blir något av nu när jag är Vegan.
Dock blev det chips någon gång i månaden, ibland bakade jag också. Annars var det väl två mackor/en skål sojayoghurt med müsli och bär till frukost med ett glas juice, sojakorv med bröd till lunch och någon böngryta med ris till middag.
Tränade inte eller så, utan det var "vardagsmotion" som gällde. Dvs några få km om dagen i genomsnitt.
Förstår fortfarande inte vad du menar med att du inte tål kolhydrater som du skrev tidigare.
Mackor med vad för pålägg? Hur stor skål med soyghurt och hur mycket müsli på det? Hur många korvar? Hur mycket ris och hur mycket böngryta?
Det absolut bästa att göra, om man vill skippa kaloriräknande, är att äta långsamt tills man inte är hungrig. Inte vänta tills man känner att man är mätt, eller maten på tallriken är slut, utan att äta tills hungern försvunnit. En portion täcker oftast det med råge, men bara för att något är gott är det lätt att fortsätta äta eller till och med ta en till portion.
Om du känner att du blivit större så är det antagligen för att du fyllt på de kolhydratsdepår du tömt under din väldigt kalorifattiga period. Kolhydrater binder vatten, ca. 2 gram vatten per gram kolhydrat om jag inte minns fel, och då är det alltså mestadels vatten du gått upp. Det är delvis därför det är lätt att tappa mycket vikt i början på en diet eller kostomställningen.
Jag får ont i magen, blir illamående och svullen. Det triggar ännu mer ätande.
Om något är "för" gott så har jag svårt att nöja mig, därför är det enklast för mig med en strikt metod i alla fall i början, så att jag kommer igång ordentligt. Ett schema av något slag.
Angående hur stor mängd av allt jag åt så är det svårt att räkna ut exakt. Pålägg är väl olika. Brukar köra carlshamns lättmargarin med vegusto-ost, hummus, gurka eller nån annan grönsak. Skulle tippa på runt 2 dl soyghurt och några msk müsli. Två korvar, en portion ris enligt förpackningen, en "hand" böngryta haha. Nu gissar jag, men ungefär där nånstans.