Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 7095 ggr
[Matilda144]
0

sojamjölk/sojagrädde

Hej!

Jag ska baka en vegansk kladdkaka och det står i receptet att det ska vara sojagrädde (1,5dl) i. Jag undrar i fall någon vet om det går att byta ut sojagrädden mot sojamjölk? Fungerar det? Eller bör jag tillsätta lite sojamjöl också?

/Matilda

[TrevorS]
0

Kan du länka till receptet så kan det bli lite enklare, jag använde havremjölk i mina första, använde sojamjölk med några droppar vinäger och lät det stå i 5 minuter innan och vispade ihop resten så "reagerar" den lite mer som ägg. Flört

[Matilda144]
1

Här är receptet (från boken "Vadå Vegan?", om jag inte minns fel)
150g mjölkfritt margarin
3 dl strösocker
1 dl kakao (som jag funderar på att byta mot smält choklad)
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl sojagrädde
2 dl vetemjöl

Smält margarin, rör ner socker, kakao & vaniljsocker. Sedan sojagrädde & mjöl. Häll i smord bröad form & grädda nedre del av ugn 20 min (125 grader). Låt stå i kylen 1 tim och servera.

Är det någon som bakat den kanske? Blir den kladdig och god? :)

[VirreVojj]
3

Är rätt lätt att göra egen sojagrädde av sojamjölk annars. Jag brukar koka sojamjölken ett litet tag vid de tillfällen jag vill ha mer smak, och sen mixa i lite olja, alternativt bara mixa i lite olja, tills man får en sojagräddkonsistens.

[Matilda144]
0

Nu har jag gjort kladdkakan! :D Bytte ut sojgrädden mot sojamjölk och blanda i 1 msk sojamjöl (men vet inte om det gjorde något). Sedan bytte jag även ut 1 dl kakao mot 3 msk kakao + 100g choklad.. och grädde lite extra, ca 22min.
Kladdkakan blev i alla fall supergod! Riktigt kladdig och god chokladsmak!! :) Men den behövde verkligen stå i kylen 1 tim (helst längre) för att inte bli fööör kladdig…

#1 TrevorS - Tack för tipset! :) Hur menar du "reagerar" som ägg? Vad blir skillnaden med vinäger?

#3 VirreVojj - Tack för tipset! Ska testa det någon gång när jag behöver sojagrädde! Ungefär hur mycket av olja och av sojamjölk ska man ha om man ska ha 1 dl sojagrädde?

[VirreVojj]
0

#4 Jag har faktiskt aldrig mätt upp utan brukar bara höfta tills det blir en bra konsistens. Tumregeln för sojamajjo är två delar olja och en del olja. Men betydligt mindre än hälften för sojagrädde. Borde vara rätt lätt att räkna ut kaloriskillnaden mellan sojamjölk och -grädde och sen lägga till den mängden i olja, men för närvarande är jag för trött i skallen för det och det går jättelätt att höfta fram ändå.