Vegan iFokus

Vegan

Etikettersättningsprodukter
Läst 3675 ggr
[twtw]
0

Nybliven vegan

Hej

det är så att jag är nybliven Vegan, och om jag har uppfattat det rätt så är Vegan nån som inte äter kött, fisk, kycklig, ost, ägg eller dricker mjölk ?

Jag har läst på olika ställen men jag hittar inte riktigt. vad exakt behöver man få i sig när man inte äter sånt?

och vart finns det sojamjölk (tror det heter så)? har aldrig sett sånt i någon affär

tacksam för svar

[TrevorS]
0

Som Vegan utesluter man allt animaliskt, precis som kött, mejeriprodukter och ägg, det stämmer bra det. Skrattande

Det finns Sojamjölk, Havremjölk, Rismjölk m.m. Du hittar en ersättningslista här. Det brukar finns i de flesta matvarubutikerna, annars kan man fråga om de har möjlighet att ta in. Flört

[twtw]
1

tack för svar:)

ska kolla in det

hur är det med kläder förresten? man ska väl inte köpa skinn,läder

[TrevorS]
0

Vegan för mig är endast kost, alla drar vi olika gränser. Skrattande

[twtw]
0

Ok

Superfly
0

Här kan du läsa mer:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Veganism#Vad_.C3.A4r_en_vegan.3F

Var i landet bor du?
Jag tänker på utbudet i butikerna som inte är likadant överallt…

[twtw]
0

bor i södermanland, svealand

[TrevorS]
0

#6. Har du tittat på ICA och Hemköp om ni har det? Brukar vara i grundsortimentet, annars rekommenderar jag dig att fråga om de kan ta in.

[twtw]
0

har inte kollat noga eftersom jag är nybörjare, men har aldrig lagt märke till sånt. kan kolla när jag är där nästa gång

[TrevorS]
0

Brukar stå bland laktosfritt i kyldisk annars. Men tänk på att inte bara utesluta utan att ersätta. Glad Finns en hel del recept här och på min blogg.

[twtw]
0

ok. a recept vore kul att testa, ska kolla din blogg då

kelfwing
1

twtw : Rekommenderas att du går igenom hela affären. Ibland står sojamjölken på oväntade ställen i mindre butiker.  I Enköping, där jag bor, t ex, så står sojamjök och andra ersättningsprodukter på egen hylla utanför mejeriavdelningen på  ICA Maxi, i en hylla vid sidan av i mejeriavdleninen på coop forum och bland juicerna som inte behöver kyla i lilla ica-butiken.

När jag bodde i Malmö, stod de i en affär bland de gluutenfri och bland de vanliga mejerpridukterna.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[twtw]
0

Ok kelfwing jag gör det

AnaMadde
0

Jag bor också i södermanland, det finns soja- och havremjölk i alla lite större mat affärer

[twtw]
0

Kollade efter sojamjölk men hittade inte

#13 ok då vet ja

[twtw]
0

förresten har det gått bra, har inte ättit kött, fisk eller kyckling sen i måndags. inte druckit mjölk eller fil, ätit yoghurt eller ost. har dock ättit havregryn och bröd, tror det är vetegluten i det ? så ja det har väl gått ganska bra egentligen

[TrevorS]
0

#14, #15. Du får fråga om de kan ta in soja eller havremjölk. Du har väl ätit mer än bara havregryn och bröd? Jo bröd bakat på vete innehåller gluten. Skrattande

[twtw]
0

törs inte fråga.. låter fånigt

har ättit spagetti och potatis, grönsaker också

[TrevorS]
1

Men oj, du får lägga till lite, räcker inte att utesluta animalier, man ska ersätta dem. Ta och köp hem lite sojafärs, krossade tomater, quinoa och havre/sojagrädde.

[twtw]
0

ok ska göra det

kan man bli trött om man inte gör det?

[TrevorS]
0

Du kan få riktiga problem med brist på de flesta vitaminer att endast äta så lite. Vad brukar du äta annars? Ta och tänk igenom på det och ersätt animalierna mot likvärdigt som exempelvis köttfärs med sojafärs.

[twtw]
0

ok