Gravid
Hejsan!
japp jag är gravid och näst intill/mer eller mindre Vegan. äter kosttilskot-tabletter och hampaolja för omega 3 o 6. Går också hos en dietist som visserligen inte är insatt i Vegan kost men som är insatt i vad man som gravid och växande bebis behöver. Jag är inte orolig för att inte få i mig allt som Vegan i vanliga fall, utan känner mig tillräckligt insatt men trots detta och dietistens hjälp ville jag ändå gärna posta en tråd här. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte tog detta på allvar..
Så vad jag söker för tips vet jag knappt själv men tips från mer kunniga personer, mammor eller andra gravida som är mer insatta i graviditet och veganism och kanske kan hjälpa mig lite? Något speciellt ni skulle vilja tipsa mig om? något speciellt jag ska tänka på? äta/inte äta osv? :)
Kan också tillägga att jag är Vegetarian med starka misstankar om mjölkproteinallergi så därav näst intill eller helt Vegan. bebis kommer alltså bli Vegetarian.
(och om någon jönköpingsbo läser detta tar jag tacksamt emot tips på bästa mataffärerna och vart man kan hitta "skinkpålägg" o bacon mm, om det finns något mer ställe än kafe braheparken och bikupan?)
Startades en sida barnochmat.se men sidan finns inte längre kvar, där det fanns många med erfarenhet, tips och recept på gravida och även de som skulle få barn.
Ett bra exempel är att titta upp på en bra kost som passar som animalisk och ersätta dessa produkter med likvärdiga produkter. Rådfråga en doktor/läkare om kost och vad du behöver tänka på vad du behöver få i dig.
Ett tips som är ganska självklart men det tål att upprepas är att äta minst 50% rått. På så sätt försäkrar du dig om att du och bebis har tillgång till alla viktiga vitamineraler, spårämnen och främst enzymer och aminosyror. Dessa aminosyror är ju själva byggstenarna. och mjölksyrat är också riktiga hälsobomber.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Grattis till graviditeten förresten! :)
//Ida
#1 a nej va synd men men.
va?? tänka animaltiskt och ersätta?? ja brukade snarare ha den veganska tallriksmodellen på kylskåpet innan, att slänga ett öga på ;)
ja fast jag träffar ju redan en dietist.
#2 tack :)
nej jag har aldrig hört det där med 50% rått faktiskt. du menar 50% kall mat med andra ord?
Ja, och aldrig upphettat över 40 grader.
Tex oliver och inlagda marinerade saker är oftast inte råa. De har varit upphettade.
Men råa frukter, grönsaker, nötter, frön, juicer, smoothiesar.
Har en väninna som just fått barn, hon har gått igenom hela graviditeten som Vegan, med fokus på så stor del rått som hon kunnat och varit sugen på.
Hon har fått ett energiknippe till son!
//Ida
#6 okej, ja helften blir det kanske inte men säkert betydligt mer än vad jag annars äter, tänkte mest sallad efter ditt första inlägg, glömde jouice o nötter :)
aa va härligt!
Väntar på 2 böcker nu på bibloteket som upprepas på många ställen på nätet för att vara såå bra, bla vegansk mat under vetenskaplig grund (?!)
Men tänker man så här, att man siktar på halva tallriken sallad, eller en tredjedel och en frukt som efterrätt. Juice till maten.
Eller sin vanliga frukost, med en extra frukt, några nötter och ev jucie till..
Då äter man ju helt plötsligt mer än 50% rått…
Jag tror det viktigaste är att känna efter. Vill kroppen ha en smoothie till mellis så är det toppen. Om inte Ät något annat och ta en frukt till, eller torkad frukt och nätter.. tja. Du förstår principen. 
//Ida
#8 japp :) tack :)
Ingen aning om ifall den är bra men böckerna innan den här (skinny bitch) gillar jag som fan, är en hur du ska äta för att bli smal och må bra bok om vegankost med massa bra humor och info om kött/mjölk/ägg industrin och de skadliga ämnen man får i sig om man äter blandkost, jag vart jätteinspirerad av den, så jag tror säkert att den här också är jättebra :)
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
oh tack! ja den verkar ju vara inne på samma tankar som jag ang dagnes hudkrämer mm skit också. får ta och beställa den samt en non pregnancy bok a la skinny bitch, har tänkt på det även innan men det har inte blivigt av.

Vad tar du för kosttillskott då utöver hampaolja ???
Lita inte enbart på hampaolja för n3 & n6 !
1. omega 6 ska du försöka minska på från vegetabiliska oljor. Använd raps eller olivolja som oljor. Och t.ex kokos eller raps som stekfett, inte margarin med mycket omega 6.
2. omega 3 från hampolja (eller alla veg.oljor som t.ex linfröolja) måste konverteras till långkedjg omega 3 innan din kropp kan nyttja den som aktiv omega 3. De flesta har dålig konverteringsgrad (under 10%). Långvariga veganer kan öka siffran en del men den blir aldrig bra, så man bör i så fall ta mycket mer än rek för omega 3. Dessutom är det omöjligt att räkna på då de personliga variationerna i konverteringsgrad är mkt stora vilket gör att man inte kan lita något på hur stor dos aktivt omega 3 man får… Och aktivt DHA och EPA är livsviktigt för ett fosters hjärnuppbyggnad.
Det finns DHA-tillskott med aktivt DHA gjort på sjögräs sedan länge, och enligt uppgift numera åtminstone ett med EPA också från sjögräs. EPA kan i viss mån omvandlas till DHA… OM omega 6 - nivåerna inte är för stora, vilket de flesta veganer har (ja alla som äter mycket av dåliga veg.oljor direkt eller indirekt egentligen…)
Mycket mättat fett (t.ex kokos) och arakidonsyra får du troligen ändå…
De här fetterna är de viktigaste för fostrets hjärnuppbygnad som i huvudsak består av de här fetterna. 10-20% av hjärnan EPA, DHA till exempel.
Ta rejält med aktivt B12 typ ett par tusen procent av RDI…
Det här multi-tillskottet för gravida veganer har t.ex 100 mikrogram aktivt B12
http://www.devanutrition.com/vegan_prenatal_multivitamin.html
En sådan tabbis kan vara ett alternativ kanske…
Tyvärr är D2 (eller D3) på 400IU som den tabletten har alldeles för lite för att vara optimalt. D är väldigt viktigt för bra mycket mer än skelettbildning hos fostret. Det påverkar mer än 800 gener som vi vet nu, men mer kommer säkert då vi numer vet att de flesta celler i människokropper har en receptor för D-vitamin… vilket naturligtvis inte är någon slump ! :-)
Både D2 och D3 har länge använts som tillskott och testats väl och D2 (växt D) måste omvandlas till D3 (kolekalciferol) innan det används för att fylla på D-statusen. Vid test måste betydligt högre IU av D2 användas för att få upp D-statusen relativt om D3 används, vid höga men ändå måttliga dagsdoser (typ 4-5000IU).
De rekommendationer som finns nu är på tok för låga och relaterar egentligen bara till för att undvika missbildningar i benstommen (rakit hos barn). Även en kvinna som helammar sitt barn ska ge D-droppar till barnet…
Tror inte naturen tänkt att det ska vara så att vi ger kosttillskott till ammande barn ! :-)
Om en mamma som under graviditeten har höga och bra D-nivåer vid nedkomsten, ska få tillräckligt med D-vitamin i modersmjölken när hon ammar måste hon dagligen under amningen få i sig minst 6000IU D3 dagligen.
Sen får du ju noll tillskott av D under dina nio månader och sommaren var väl inte så värst…!
Sen finns det i praktiken ingen risk för överdosering av D3 eller D2. Efsa (european food saftey agency) anser det helt säkert iaf upp till 10 000IU D3 i snitt dagligen. D3 kan man ta i stora doser (jag tar 50 000IU D3 var 10:e dag). Tar man D2 måste man dock ta det dagligen i mindre dos då det bara kan omvandlas en viss mängd per tidsenhet och inte lagras in direkt i D- förrådet.
Vore jag du skulle jag testa både B12 och D status så du vet…
Ska man lyssna på någon vettig person om näringslära för veganer,vegetarianer ska man lyssna på t.ex Jack Norris (själv vegan).
http://www.youtube.com/watch?v=bKa0kfN0LOY&feature=related
Norris sida: http://www.veganhealth.org/
Finns nån sida där för gravida också.
Överläkaren Mats Humble i en bra öppen lättllgänglig föreläsning om D-
vitamin på naturhistoriska Riksmuseet
http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw&feature=player_embedded#!
Får nog kopiera upp länken…
Medarbeterare på Kost
#12 Konstigt.. Hampa stod som rekomendation i den lilla boken jag fick av mvc. som istället för fiskolja. Men pga lite med mitt mående ena dagen så får jag inte längre i mig hampaoljan utan har nu i stället krossade linfrön.
Och sedan Kvinna tabletter, "med extra folsyra och järn, bra även för gravida och ammande".
Använder btw ofta olja när jag lagar mat :)
Får jag fråga hur det kommer sig att du är såpass insatt som du verkar vara?

Visst, kan du äta hampaolja… kan vara god i en dressing dessutom.
Men den påverkar framförallt DHA-nivåerna hos dig mycket litet, till skillnad från animaliskt DHA från t.ex några sillbitar eller fiskoljetillskott.
Folsyra är utmärkt om man vill bli gravid (grattis förresten :) men också första tiden under graviditeten. Järn är viktigt hela tiden och brukar kollas under grav. Det är viktigt att det nyfödda miraklet har bra järnnivåer vid födseln så att barnet klarar sig under amningen. Bröstmjölken innehåller nästan inget järn så barnet måste födas med ett lager som med tiden sinar. En huvudanledning till att man börjar med mat efter en tid är för att barnet måste få järntillskott utöver bröstmjölken efter ett antal månaders ammning.
Tja, intresse inom kost och näringslära allmänt, och en himla massa och långvarigt läsande med åren :)
En läkare läser t.ex i princip inget sådant i sin långa utbildning, på sin höjd "Näringslära för högskolan". Få läkare vet ens att den aktiverade formen av D-vitamin faktiskt är ett (steroid)hormon och inte något simpelt C-vitamin-liknande som bara har med ben och kalcium att göra…
Hittar inte den som gjorts inför senaste SNR på studs… om du vill läsa lite från SLV:s sida.
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/Naringsamnen_graviditet_amning_rapp26.pdf
Men som jag sa B12-status och D-vitaminstatus (heter 25(OH)D ) bör du utan problem få taget på MVC.
Medarbeterare på Kost