Veganskt godis
Hej! Jag undrar vilka godissorter (lösgodis) som är veganska? Det som är från karamellkungen typ? Men även sådant som går att köpa i påsar/frp.
Jag vet att man kan kolla innehållsförteckningen, men vilka är "säkra" och vilka ord/nummer ska man se upp för?
Ni får också gärna tipsa om godis man kan göra själv, för det är ju egentligen godare :)
Är den här vegansk eller ej? http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx?id=8585&epslanguage=SV
Inlägg #10 och #11 i det här inlägget finns det två pdf-filer med lista där man kan gå igenom de som är helt veganska, de är uppdaterade länkar med senaste..
Candyking har varit noga med att skriva ut om de innehåller laktos och ägg, men laktosfi kan fortfarande innehålla mjölk och andra spårämnen. Men för säkerhetens skull titta igenom ingredienslistan.
EDIT: här är filerna så de finns i detta inlägg också.
#2 Tack, det hjälpte mycket! :)
Men vet du något om inlägg #1? :) Är den vegansk? Jag är osäker på E476 den kan typ både vara vegansk eller animalisk… -.-
#3 När det gäller e476 så är den säker (iaf enligt food-info.net, http://www.food-info.net/uk/e/e476.htm)
e470-e478, så finns det en risk att dessa är animaliska - säkraste källan är att fråga producenten.
Jag gjorde så att jag skrev och fråga om #1 (mörka pralin) om hur det var med e476 och fick svar! Tänkte att det kanske vore intressant för fler att veta :)
Svaret:
"Produkten är tyvärr inte fri från animaliskt ursprung. Vi arbetar med att utveckla produkterna så att så många som möjligt ska vara ”djurfria”.
Förhoppningsvis är denna listan till hjälp.
Om någon är godissorterna inte är veganska på listan så hojta till!
Jag gick igenom de så snabbt jag kunde, mest för min egen skull
men varför inte dela med mig av infon till alla?
#6 Som jag skrev i min kommentar #5 är inte mörk pralin vegansk ;)
Typ 0,5 % ägg? Samma med guldnougat och den räknas som vegansk på djurens rätts lista. Men äter ändå inte sådana >.
#8. Frågan om guldnougaten är att den tillverkas i samma maskin som en annan vara där man arbetar med mejeriprodukter. Eftersom de kokar och steriliserar innan de gör guldnougaten. Men de måste skriva om det innehåller spår av eller ingrediensen, men de valde att skriva ut det istället för skriva spår av. Dock vet jag inte hur det ser ut idag, kanske någon kan fråga dem igen så de inte ändrat något med ingredienserna, har haft fullt upp på sista tiden och inte haft tid att skriva något brev, har en del saker och brev jag måste skriva innan.
Okejokej! Litar på er då :>
#8 Var frågan till mig om mörk pralin? :) Det stämmer inte. Jag skrev till candyking och frågade om sojalectin, E476 och fick svar att de hade animaliskt ursprung (även fast de kan vara vegetabiliskt framstälda). och när jag läst (kan ej säkert säga att det stämmer) framställs det då av animaliskt fett, ofta gris.