Julskinkatest - recept
Ingredienser:
3,5 dl vatten
2 grönsaksbuljongstärningar
1 msk senap
300 g fryst sojafärs
2 msk rödbetsspad (alternativ husfärg, om finns någon vegansk)
3 msk vetemjöl (eller potatismjöl)
ca 1/2 påse potatismospulver (kolla ingredienserna så den är vegansk)
Griljering:
4 msk sojagrädde eller vatten
3 msk senap
1 tsk potatismjöl
3 msk ströbröd
Gör så här:
Koka upp vattnet och tillsätt buljongen, senap och rödbetspad. Tina och mixa sojafärsen och tillsätt buljongvattnet och mixa noggrant. Låt stå under natten. Låt sedan vätskan rinna av i ett durkslag och pressa ut så mycket som möjligt av vätskan mot kanterna. Blanda ner vetemjöl och potatismospulver (lite i taget) tills massan känns stadig. Forma degen till en limpa och smörj den med lite olja, täck över med ugnsfolie och baka i 175°C i 1 timme och 45 minuter.
Värm upp ugnen till 225°C och under tiden blanda ihop till griljering. Blanda sojagrädde, senap och potatismjöl och pensla på skinkan och strö över lite ströbröd. Grädda i cirka 15 minuter tills den fått fin färg.
Låt svalna helt innan du ställer in den i kylen. Den bör vara helt kyld innan du använder den då den annars blir för mjuk. Låt den gärna stå under natten i kylen.
- Redigerat 2025-05-15 10:52 av Niklas
hur blev resultatet :D ?
You haven't lived until you've found something worth dying for
vart hittar du veganskt potatismospulver? det där skulle vara kul att testa :)
#1. Jag blev helt nöjd faktiskt.
#2. Man får läsa på paketen, jag köpte mitt i en utlänsk butik, stod bara på engelska. Men vi har pratat om potatismos innan, det ryktas om att Euroshoppers ska vara vegansk, men de har ändrat ingredienserna 2 gånger redan i år. Tyvärr försvinner de snart från hyllorna i Sverige - ICA SLUTAR SÄLJA EUROSHOPPER. Saknar deras mjölkchoklad de slutade sälja då folk klagade på att de inte hade i mejeriprodukter i den.
Felix Ekologiska Potatismos kan vara vegansk, vet inte om de har bytt ingredienslistan så det är bra om man kollar igenom dem.
Har läst på andra paket både på Willys, Lidl, ICA, Hemköp och Netto som har olika produkter, tyvärr försvinner vissa märken och det kommer nya ibland. Så händer det att de byter ingredienser också lite utan förvarning. Oftast byter de paketets utsida.
Pratat om veganskt potatismospulver, men inte mycket svar.
Animalier:
skummjölkpulver
laktos
mjölk
mjölkpulver
kärnmjölkspulver
mjölkprotein
ägg
Kan föresten tänka mig det fungerar på riktigt potatismos (gjord på endast mosad potatis).
oki tack ska kolla runt lite och hoppas att jag hittar något, annars testar jag med eget potatismos som sagt :)
Jag är inte jätte petig med mjölkprodukter även om jag gärna använder produkter utan, men mamma är stenhård får inte vara varken socker, eller konsiga tillsatser eller konserveringsmedel och sånt och jag vill gärna bjuda henne också.
Tack för en toppenbra sida, man får massor av inspiration här :)
När du hittar får du gärna skriva vad det står på dem. Potatisen används för att hålla ihop smeten. Ska göra ett test den 27 när man fått pengar med vanlig potatismos istället för pulver så får vi se hur det går. Tror det skulle fungera, om inget annat kan man testa göra en halv sats från början.
Testar med hemmagjord potatismos nu.
Det blev okey på hemmagjort potatismos, men bara på endast potatis, man bör ha i lite mer vetemjöl eller potatismjöl eller majsstärkelse i om man använder vanlig potatis.
Vill påpeka att man bör packa den rätt tajt med folie, men om den spricker gör detta inte något, det är bara att trycka ihop försiktigt när man tar ut den för griljering.
Hur mycket potatismos har du i när du gör med eget potatismos? eller man kanske ska fråga hur många potatisar du tog? så det blir ungefär rätt mängd :)
Oj, jag vet inte, jag improviserade lite, man använder ju potatismoset istället för ägg, men tog 3 normalstora potatisar. Kokade dem så de nästan började gå sönder, mosade dem och lät de svalna och blandade ihop allt.
ser fint ut, ska provas någon dag, tack så jätte mycket för tipsen :)

Fick en fråga på glutenfri variant av julskinka och hellst inte kålrot, ja då fungerar ju denna!