Boveteburgare - recept
Ingredienser:
1 lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olja
2,5 dl helt bovete
3 dl vatten
1 grönsaksbuljong
lite salt och peppar
4 msk vetemjöl eller potatismjöl
Gör så här:
Skala och hacka löken och vitlöken fint, hetta upp lite olja i en kastrull och stek tills löken börjar att mjukna. Tillsätt bovetet, buljongen och vattnet och lägg på locket och låt småputtra i cirka 15 minuter. Tillsätt salt, peppar och låt svalna något, blanda ner mjöl och eventuellt övriga kryddor, forma till 4-5 biffar och stek 5-7 minuter på varje sida i matfett.
- Redigerat 2025-05-14 14:07 av Niklas
Låter väldigt gott! Alltid haft lite svårt använda bovete till bollar/biffar, då det faller gärna lätt. Finns det något knep, eller har en alltid köpt "fel"?
Jag har inte haft problem när jag använt vetemjöl, potatismjöl eller majsstärkelse för att hålla ihop, då jag haft problem har varit då jag vänt eller försökt att vända burgarna för tidigt istället för att låta de steka klart på var sin sida då de gått sönder när jag vänt. Men så länge man steker på medeltemperatur tills man vänder på den så brukar de gå bra. 
Tack för detta recept, blev superbra med lite extra kryddor!
Det här blev jag sugen på till idag. Det blir det nog! :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag vart så inspirerad efter att ha lagat dessa vegoburgare att jag dagen efter körde ihop ett eget recept på vegoburgare gjorda på belugalinser, lök och skogschampinjoner. Receptet hittar ni här Vegoburgare
Burgare två dagar i rad är lycka :)
Jag fick skjuta på burgarna.. Det passade inte familjens mat idag..
//Ida
Idag blev det av. Jag smaksatte dem med tamarind, en aning soya, senap och finhackade champinjoner. Mycket gott!
//Ida