Mock Goose - Vegansk Julgås
Mock Goose
Ingredienser:
1 butternutpumpa
10 lökar som kokats i 10 minuter eller svamp
3 msk färsk salvia
½ dl växtolja eller mjölkfritt margarin
1 dl brödsmulor eller 1-2 brödskivor
(Såsen finner ni på min blogg)
Gör så här:
Skala, skär på längden och skrapa bort känorna ur pumpan. Blanda löken, salvia, oljan, ströbröd och kryddor tillsammans och fyll pumpan med blandningen. Lägg ihop båda delarna och knyt ihop med ett steksnöre. Pudra över lite mjöl och baka i ugnen i 2 timmar.
På grund av att receptet är från 1820-talet så är temperaturen svår att säga då man eldade, men 175 - 200°C skulle fungera bra.
Går att göra glutenfri genom att ersätta brödsmulorna med majsbrödbröd eller kokt bovete (Enligt tips i en matjournal från 1887)
- Redigerat 2025-05-15 11:22 av Niklas
Efter man läst vegatariska kokböcker under 1800-talet så inser man att det är så mycket man glömt bort med tiden. Den bilden man får från filmer är att det var ovanligt att vara vegetarian/vegan och att det inte fanns så många och de som fanns inte var så omtyckta och köttet var dominerande. Men tittar man närmare så var det mycket problem med övervikt och vegetarisk/vegansk kost var rekomenderad av många läkare då de såg en förbättring och minskning av både vikt och sjukdommar i bland annat England.
Men vad hände, varför glömdes så många recept bort?
Många bra bilder!
Detta måste jag testa snart, låter jättegott! 
/Désirée
Det är det också, inte hittat något liknande recept än så länge. 
Detta ser jättegott ut! Skall självklart testas
Såg att de hade butternutpumpa på ica senast jag var och handla. Skall se till att få inhandla en till helgen och göra fin söndagsmiddag 
Jag köpte min på ICA, de brukar inte vara så dyra och absolut inte nu när det är säsong för dem. 
Detta ska jag också testa! Spännande! Men jag undrar, blir det inte väldigt sött?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag upplevde den inte alls så söt, tycker inte den pumpan är så söt i sig. Den fick smakerna av fyllningen mest. 
Ok, det låter bra. Och om man då som jag tycker att pumpan är söt ;) så kan man ha i något syrligt som bryter av i fyllningen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade