Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrättartiklar
Läst 3611 ggr
[TrevorS]
4

Mock Goose - Vegansk Julgås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mock Goose

Ingredienser:

1 butternutpumpa
10 lökar som kokats i 10 minuter eller svamp
3 msk färsk salvia
½ dl växtolja eller mjölkfritt margarin
1 dl brödsmulor eller 1-2 brödskivor

(Såsen finner ni på min blogg)

Gör så här:

Skala, skär på längden och skrapa bort känorna ur pumpan. Blanda löken, salvia, oljan, ströbröd och kryddor tillsammans och fyll pumpan med blandningen. Lägg ihop båda delarna och knyt ihop med ett steksnöre. Pudra över lite mjöl och baka i ugnen i 2 timmar.

På grund av att receptet är från 1820-talet så är temperaturen svår att säga då man eldade, men 175 - 200°C skulle fungera bra.

Går att göra glutenfri genom att ersätta brödsmulorna med majsbrödbröd eller kokt bovete (Enligt tips i en matjournal från 1887)

• Redigerat 2025-05-15 11:22 av Niklas
[TrevorS]
1

Efter man läst vegatariska kokböcker under 1800-talet så inser man att det är så mycket man glömt bort med tiden. Den bilden man får från filmer är att det var ovanligt att vara vegetarian/vegan och att det inte fanns så många och de som fanns inte var så omtyckta och köttet var dominerande. Men tittar man närmare så var det mycket problem med övervikt och vegetarisk/vegansk kost var rekomenderad av många läkare då de såg en förbättring och minskning av både vikt och sjukdommar i bland annat England.

Men vad hände, varför glömdes så många recept bort?

[TrevorS]
1

Välj en pumpa 700-1000 kg cirka.

[TrevorS]
1

Gröp ur kärnorna, dessa kan sparas till plantering eller rostas.

[TrevorS]
1

Smula sönder 1-2 brödskivor och blanda ner, smält margarin, vitlök och kryddor. (jag skar till för att få plats med lite mer fyllning)

[TrevorS]
1

Skär bort en liten bit på ena sidan för att den inte rullar på sidan under gräddningen.

[TrevorS]
1

Bind igen med stektråd och pudra över med lite vetemjöl, majsmjöl eller rismjöl.

[TrevorS]
1

Linda in i ugnsfolie och grädda i cirka 2 timmar i 200°C i vanlig ugn.

(Ursprungligen ska den vara inlindad i bakplåtspapper som ska bytas vid flera tillfällen för det inte ska börja brinna, då fuskar vi med ugnsfolie då det är lättare)

[TrevorS]
1

Serveras med en god sås, jag gjorde "English Brown Gravy".

DesK
1

Många bra bilder! Glad Detta måste jag testa snart, låter jättegott! Tungan ute

/Désirée

[TrevorS]
1

Det är det också, inte hittat något liknande recept än så länge. Skrattande

trojlik
3

Detta ser jättegott ut! Skall självklart testas Glad Såg att de hade butternutpumpa på ica senast jag var och handla. Skall se till att få inhandla en till helgen och göra fin söndagsmiddag Skrattande

[TrevorS]
2

Jag köpte min på ICA, de brukar inte vara så dyra och absolut inte nu när det är säsong för dem. Skrattande

Anterrabae
1

Detta ska jag också testa! Spännande! Men jag undrar, blir det inte väldigt sött?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1

Jag upplevde den inte alls så söt, tycker inte den pumpan är så söt i sig. Den fick smakerna av fyllningen mest. Skrattande

Anterrabae
1

Ok, det låter bra. Och om man då som jag tycker att pumpan är söt ;) så kan man ha i något syrligt som bryter av i fyllningen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade