Vad för tofu?
Har spanat in ett cheesecake-recept med tofu, men hittar ingenstans vad för slags tofu jag ska använda - silkestofu eller vanlig tofu? (Fast med vanlig kan det väl inte bli gott, eller?) Har aldrig ätit cheesecake (vare sig vegansk eller ickevegansk) så har ingen aning om hur en sådan "ska" smaka.
Min syster som ringde och bollade kakrecept till vår gemensamma födelsedagsfamiljefirande. Och jag lovade att fixa en cheesecake.
Kan man göra den typ i imorgon eller till helgen även om den ska serveras på måndag? Eller bör jag göra den samma dag?
_No way! Yes way!
Det ska nog vara silkestofu, har testat med tofu, men vill varna att det kan ge en bismak, så baka den först och smaka innan du bjuder på den utifall att den blir äcklig.
Jag tänkte väl det. Får ta och provsmaka först. Gjorde en vild gissning när jag bjöd två vänner på en trerätters (vegan)middag med recept jag aldrig gjort förrut - förrätten blev riktigt god (men svårt att misslyckas med tomatsoppa), huvudrätten var mer av en chansning (har aldrig gjort risotto innan) men blev även den helt klart godkänd - men efterrätten…jag tyckte den smakade urk, men mina vänner älskade den och ville ha receptet 
Sen har jag borde lyckats riktigt bra och riktigt dåligt med mat, men får ta och prova.
Hur är det, kan jag göra den säg idag och bjuda på den på måndag?
_No way! Yes way!
Något jag har lärt mig är att man alltid ska laga något innan och smaka innan man bjuder, för är det äckligt, får folk för sig att "veganmat" är äckligt. 
Jag föredrar mitt egna cheesecake-recept, då det är enklare och inte behöver massor av dyra eller konstiga ingredienser. 
Ja du kan göra kakan i förväg, en eller två dagar, då sätter sig smakerna bättre. Vegansk cheesecake har jag tänkt prova, men inte kommit till skott med. Börjar helt klart bli dags. Är det en frozen cheesecake eller en man gräddar i ugnen som du planerar?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag tänkte köra på en som gräddas i ugnen. Kör den nog på söndag, så har jag iaf en dag på mig att göra något annat om det blir fiasko 
_No way! Yes way!
Du får gärna berätta vad du tycker att den smakar ockås. 
Spännande, berätta vad du tyckte, och kanske kan bidra med ett recept? 

//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Nu är den gjord, och smakar den lika bra som den luktar blir det nog bra. Jag gjorde en liten blandning av olika recept, men kan återkomma om den blev god 
_No way! Yes way!
Jag tyckte den blev sådär först, men när jag väl garnerat med ananasringar och kiwi blev den riktigt god. Uppskattades även av ickeveganerna - fanns tre tårtor, och jag fick bara med mig en liten bit hem, både den glutenfria och "kött"tårtan (innehöll gelatin) blev nästan hälften kvar av (fast "kötttårtan" var iof tre gånger så hög så det kanske inte var alltför konstigt).
Kan inte skriva ut ett helt recept eftersom jag mest höftade.
Men silkestofu, havremjölk, vanilinsocker, farinsocker, ljus sirap, bakpulver och citron + en botten på krossade digestivekex och smält margarin.
Tror det var allt jag hade i + garnerad med ananasringar och kiwi.
Gjorde misstaget att göra den i en för stor kakform, annars hade det nog sett fluffigare ut än vad den gjorde.
_No way! Yes way!
Va trevligt att du gillade cheesecaken. Ska se, tänkte ge det ett sista försök faktiskt.