Recept - Kronärtskocka
Mumsigt recept på kronärtskock.
**Ingredienser: **
4 kronärtskockar
1 msk salt
**Dopp: **
1 dl mjölkfritt flytande margarin
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk sirap
salt och peppar
**Gör så här: **
Skölj av kronärtskockarna noga och skär av grenen och de små bladen längst ned (de är oftast lite beska). Koka upp vatten och sänk försiktigt ner kronärtskocken, låt den koka i ca 30 minuter helt täckt med vatten.
Blanda margarin, vitvinsvinäger, honung och rör runt noga. Blanda i lite salt och peppar efter smak.
Dra av blad efter blad och doppa i doppen och ät köttet på bladet.
- Redigerat 2025-05-15 11:46 av Niklas
Jag gillar att ha i lite vinäger eftersom det ger lite syrligare smak. Vissa gör vinegrette och häller över men jag gillar inte det så värst mycket om jag ska vara ärlig.
Tack, nu slipper jag ta upp färska kronärtskockor i affären, kolla på dem som ett levande frågetecken och plocka upp burkkockor. Har aldrig fattat hur de ska tillagas samt ätas 
_No way! Yes way!
Istället för att skära av stjälken i botten brukar jag bryta av den. Då får man med lite trådar…
Jag brukar äta med enbart smör. När man kommer in mot mitten och bladen blir lila och smaklösa är det dags att skära av botten. Skär försiktigt med kniven i den mjuka delen. Sedan kan man skära av mer från de båda halvorna och äta med smör.
#4. Det är lätt att äta dem har en kompis som sa att det var det läskigaste hon ätit men det var för hon försökte gnaga i sig bladen tror aldrig jag skrattat så mycket det är köttet längst in på bladet man ska äta (skrapa av med tänderna) Därmot fattar jag inte riktigt varför den har massor av pistiller eller vad det är för något. Men man plockar bort det och äter upp själva köttet där inne också.
#5. Ja det är helt underbart med köttet i kockan..=)
Glömt bort nästan.
Detta är ett bra alternativ när man är bjuden på kräftkalas 
_No way! Yes way!
Absolut, det håller jag med om Saga! Vad brukar du ha för "smörkräm" eller dip?
Jag minns faktiskt inte, var ett par år sedan jag åt det. Är möjligt att jag bara åt den som den var eller enbart med lite flytande margarin.
_No way! Yes way!
Ja det räcker ju, enda gången mycket fett faktiskt är gott tycker jag.