Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3682 ggr
Mimmi89
0

Sojamjölk, Struvor & Sill

Så jag har gjort egen sojamjölk i en mixer där man la sojabönorna i mitten i.. någon slags silgrej ? Iaf. blöttläggde dom, la dom där i, vatten, och sedan skulle det som blev kokas med lite socker tror jag. (receptet följde med mixern). Men den blir inte alls god eller bra.                                                                          Och jag skulle gärna vilja göra egen sojamjölk iaf till såser mm, känns som att det kan bli väldigt mkt bättre ekonomiskt. Någon som har bra tips på hur?

Sedan undrar jag om någon vet om man kan göra, och i så fall hur, veganska struvor? ja har aldrig gjort struvor ens men i år ska det göras på julbaksdagen med släkten och ja skulle gärna vilja göra några som jag också kan äta. :)

Och jo föresten, hur långt i förväg kan man göra inlagd sill? blir den dålig eller står den sig så länge man inte öppnar burken?

[TrevorS]
1

Det är skillnad på sojabönor och sojabönor. Jag blötlägger i saltat vatten i 6-12 timmar innan. Sköljer dem sedan länge i kallt vatten, byter ibland blötläggningsvattnat någon gång ibland om jag blötlägger under dagen. Har ibland även i lite havregryn. Har i lite vaniljsocker eller muscavaosocker för att få det lite sötare. Fanns en bra tråd om detta tidigare men hittar inte den just nu.

Struvor, vet inte riktigt vilka du tänker på vi kallar struvor när man blandar mjöl och vatten, formar till figurer, firterar och doppar i socker. Man gör en tjockare våffelsmet fast utan bakpulver.

Inlagd "sill" beror lite på vilket recept du kör på om du gör med aubergine, tofu, zuchinni eller liknande, de håller sig ungefär lika länge. Men brukas oftast göra 2-3 dagar innan. Men saltad lag borde den hålla betydligt längre eller socker vilket är konserverande.

Mimmi89
1

#2 okej för ja har för mig att både smaken och konsistensen blev annorlunda, att den inte blev lika.. krämig, jämn och fin alls?

Struvor: http://www.tasteline.com/recept/struvor

okej :)

[TrevorS]
0

Jomen visst blir det bra, våffelsmet använder man sojamjölk och lite vinäger eller citronsaft i samt lite potatimjöl, detta ger samma effekt som om man hade haft i ägg.

Mimmi89
0

okej..

LinnMafalda
0

Gör du ättiksinläggning till "sillen" håller den i evighet, och det skadar inte att den får stå länge. Vi har fortfarande lite kvar av sillen från förra året och den är ätbar eftersom det är både socker och syra som konsenverar :)

Hemgjord sojamjölk tror jag helt enkelt kräver lite tillvänjning. Gillar du tex inte de osötade sorterna är det nog svårt att uppskatta hemgjord om du inte blandar i en massa annat. Lite havregryn eller ris kan som sagt vara bra, det ger en krämigare mjölk och förändrar smaken lite. Jag skulle inte ha socker eller vanilj i om det är till matlagning, men är det de sötade varianterna du brukar använda kanske det funkar för dig. Ska du bara dricka och ha till flingor mm så är det ju lugnt att söta och smaksätta.

Mimmi89
0

#5 ah okej :)

får prova det nästa gång då. ja brukar köpa osötad sojamjölk men ja tycker ändå dom är väldigt söta i smaken speciellt alpros.