Vegan iFokus

Vegan

Etikettdjurrätt
Läst 2567 ggr
Ilya
2

Tillförlitlig källa?!

Jag ska skriva en uppsats som jag ska redovisa om i skolan, och ska då prata om djurförsök, ge fakta och argumentera om varför man inte ska experimentera på djur.

Letar efter en enkel sida att hämta info ifrån och hittade då denna som skrev "punktmässig" fakta = lätt att läsa och bilda sig en uppfattning ifrån.

MEN, den ser ju lite oseriös ut.. vad tror ni, är det en pålitlig och exakt källa jag kan använda mig av?

Eller rekommenderar ni någon annan?

Jag får inte prata i mer än 5 min, det är därför jag vill få så mycket info/fakta/argument som möjligt i så kort text som möjligt och därav försöka hitta en sida där det inte står milslånga texter utan mer sammanfattade texter.

Har ju en publik jag måste tänka på som inte ska somna när jag pratar, därav får den inte vara aaaaalltför ingående.. Tungan ute

kelfwing
2

Nej, det är inte någon tillförltlig källa då det inte finns någon tydlig avsändare.  Faktan kan i för sig vara rätt ändå, men det är ingen pålitlgit sida.

Här kommer några sidor du kan använda dig av:

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurforsok

http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/ratt-eller-fel-med-djurforsok.php

Ovanstående sidor är ju partiska i och med att det inte vill att djurförsök ska göra.  Om man utgår från sådan sidor, bör man också ta med källor som tycker att djurförsök ska göras här kommer en sådan sida

http://www.djurforsok.info/

Hoppas dessa hjälper er lite grann.  Texterna är lite mer komplicerade än du hänvisade.  Men du får ändå inte ta formuleringar rakt av. Det är ditt jobb att göra om det till punktform (om det är så du föredrar att ge informatioen till åhörarna.  Du måste göra om till din text. Faktan är det du ska hämta, inte formueringarna av texten…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[dynamitella]
2

jag rekommenderar att du tar en kort titt på denna video :) Därefter kan du browsa vidare och få massvis med info. Jag skumläste en del då jag såg klippet, och fick veta en hel del.

Använd inte gärna sidan du länkade till som källa. Det ser ut som en 12årings arbete och är lite dåligt utfört, ser det ut som.

länk:

http://www.youtube.com/watch?v=f4K9iSyj_lk

Ps. En bra frågeställning är "När är det okej att testa på djur?". Exempel på svar kan vara "när det räddar tusentals människoliv".

Hell
1

Jag tycker inte att den sidan känns speciellt seriös eftersom att den inte i sig redogör för några källor eller ens ger några utförliga exempel på vad den menar. Det finns säkert bättre du kan använda dig utav som ger dig mer att gå på. :)

I och med att du ska argumentera emot djurförsök tror jag att det kan vara en bra idé att gå in på alternativa vägar, det nämns inte riktigt vad de är i texten men om du söker reda på dem och redogör för dom så ger du ju faktiska exempel på hur det annars skulle kunna vara.

Tror det är bättre om du har lite mer text att gå på (inte milslånga såklart! ;)) så att du själv kan korta ner dom till punktform i efterhand. Då vet du ju mer vad de innehåller

Beror ju lite på vad det är för publik du riktar dig mot också, men ämnet lär ju beröra.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Hell
0

Ett tips är ju att du kanske kan begränsa dig lite: Vart kommer dina exempel ifrån? Rör de svenska djurförsök, djurförsök inom EU osv. Olika relger gäller ju på olika ställen, så det kan vara bra att precisera.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Ilya
0

Enormt TACK alla!

#1 Självklart vet jag att det är mitt jobb att göra om texten till min egen. Ville bara påpeka att det (såklart) blir lättare för min egen del om texten inte är alltför omfattande särskilt eftersom jag måste begränsa mitt tal till 5 min.. det är det som är lite knepigt, annars hade jag kunnat prata mycket längre, förmodligen.

kelfwing
0

ilya: förlåt om jag var nedlåtande. det var inte meningen. förra året när jag jobbade på en skola i malmö var det inte alla elever som visste det, därför sa jag det till dig också. men det var visst jag som missförstod dig.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Ilya
0

#6 Hehe ingen fara alls Glad Bara bra att du påminner mig, även om jag aldrig skulle glömma en vanesak som är inpräglat i ryggmärgen, haha Skrattande

[Moa-]
2

En länk till en ansökan gällande tillstånd för djurförsök hos jordbruksverket, kanske kan vara till hjälp?