Vegan iFokus

Vegan

Etikettdjurrätt
Läst 5052 ggr
BARFmycat
2

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Hej alla aktiva på Vegan i fokus!

Jag kommer säkert trampa en del på tårna här nu, men jag skulle vilja säga en sak om veganskt/ vegetariskt (ja jag vet vad skillnaden är) foder för köttätande djur såson exempelvis hund, katt och iller.

Har läst igenom tråden vegankost til djur här och förstått att alla har väldigt olika åsikter om detta. Men jag skulle bar vilja upplysa er om att det står klart och tydligt i Djurskyddslagen;
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Det är alltså, mord och inga visor, ett lagbrott att utfodra sitt köttätande djur med enbart vegansk/ vegetarisk kost.

Jag blev helt förskräckt, förtvivlad och framförallt otroligt ledsen när jag för några dagar sedan hittade några fodertillverkare som tillverkar veganskt foder för hundar och katter. Ett av blötfodret innehöll dessutom avokado, som är giftigt för hundar och katter (innehåller persin).
Ett av fodren som gjorde kattmat innehåll för lite D-vitamin enligt AAFCO.Gråter

Jag har anmält samtliga foderföretag till Jordbruksverket, men det är inte troligt att de kommer kunna göra något eftersom det är upp till varje djurägare att se till att djurskyddslagen följs, inte foderföretagen.

I min förtvivlan och desperation har jag startat en namninsamling, vet inte riktigt vad jag ska göra av den när den är "full", men de kanske jag kommer på på vägen

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Sist av allt så skulle jag vilja göra en vädjan till er som valt att utfodra era köttätare med vegansk mat;

Snälla, överför inte eran etik och moral på era husdjur. De ska inte behöva lida pga eran etik. Om ni hade barn, skulle ni inte vilja att de fick välja själva? Eller skull ni tvinga dem också? Det är ingen ursäkt att säga "men det går så bra, men min hund/katt/iller föredrar den maten framför annan mat, jag känner en hund/katt/iller som blev jättegammal och den åt bara veganskt hela livet".
Det går alltid bra tills något händer, djur väljer inte alltid den maten som är bäst för dem, och bara för att några djur blivit gamla på veganskt betyder inte det att alla blir det.

Våra köttätande husdjur har varit domesticerade i tiotusentals år nu, men det är en mycket kort tid för att magsmältningssystemets anatomi ska hinna ändras..

Jag hoppas att ni väljer det som är bäst för era husdjur, och sätter deras hälsa i främsta rummet!

Min önskan är inte att provocera, endast att hjälpa och upplysa och jag hoppas att det finns några som förstår mina värderingarGlad

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

FiaLi
1

Jag har skrivit på.
Har egentligen inget med saken att göra, men självklart bestämmer väl försäldrar vad deras barn ska äta?

BARFmycat
1

Tack!
Den som förstår tankegången kan sätta sig in i situationen, gör man inte det som ignorera. Bara som ett perspektivsexempel.. Men ja, lite OT att diskutera det.

Jobin
1

För att trösta dig är jag en Vegan som barfar mina tre illrar. Tur att jag inte är kräsmagad, har precis portionsförpackat mage, lever och kycklinghalsar för nån månad…

Däremot tror jag att det går att ge en hund fullvärdig och bra kost som är vegetabilisk. Men ämnet är ju inte helt aktuellt för mig så jag har inte sett riktig anledning att fördjupa mig i det.

BARFmycat
1

# 3

vad bra =)
Ni är några få, vad jag har förstått. BARF:ar mina egna katter också.

Ja, det kanske är din åsikt men det är inte så svårt tycker jag att fatta vad de ska ha om man tittar på vad deras vilda släktingar äter.. Bara för att det går betyder inte det att det är bra..

Saga85
1

Jag är ytterligare en Vegan som försökt truga på min iller upptinade möss (hon vägrar dock allt annat än torrfoder) och har styckat hela, stora fiskar för att göra eget foder till mina vattensköldpaddor. Tycker det är en självklarhet att man bör ge sina djur det de mår bäst av. Inte ens hundar som säkert kan må (rätt så?) bra av en vegetarisk kost tycker jag nog inte att man bör göra det. Klarar man inte av ett djurslags matvanor bör man välja ett annat.

Sen den där jämförelsen med barn var väl lite onödig. Lite som kristna som blir upprörda av att ateister inte låter sina barn växa upp som kristna så att de själva får välja senare om de vill vara kristna eller ateister…

BARFmycat
1

# 5

Hoppas det går bra med illern, du kan ju titta på barf i fokus här, där kanske du kan hitta lite råd.

Även om hundar överlever på vegetarisk kost så är inte det ett klartecken att de ska ha det. Det är bara att ta en blick på vargar, rävar elelr dingos för att förstå vad de ska äta.

Jag kan ju helt ärligt säga att jag förstår inte problemet med den jämförelsen, men jag backar undan här för jag har ingen önskan alls att diskutera det och som jag sa tidigare, är det inte av din åsikt så ignorera den bara.

Saga85
0

#6 Jag har varit inne och kikat på barf, men känns inte som någon idé för min gamla, sjuka, köttvägrande dam Flört

Den där barnjämförelsen var bara lite provocerande att skriva med. Kanske något att tänka på i framtiden.

Kattmynta
2

Det är lustigt. Jag är den enda veganen i min familj, men vem är det som grejar med skank, blod och märgben till hundarna? Och vilka tror ni är det som är äcklade när dom ser det? Och så säger dom att jag är konstig. ;)

BARFmycat
1

Haha! Jadu, vad säger man..  Jag har stått och skurit råttor i mindre bitar och DET förstår jag att andra tycker är äckligtTungan ute

Men kött och sånt.. Alltså äter man kött själv så är det ju inte äckligare än det liksom? Tänkte på övriga medlemmar i din familjGlad

Saga85
1

#8 Haha, det låter lite som för mig. När jag köpte hem fryst mus för att försöka ge min iller blev jag tvungen att smyga med det för att inte uppröra min mor. Att jag punkterade skallen på den, skar upp bröstet för att trycka ut blod, osv var något jag dessutom undvek att berätta Flört Och när jag pratar om att skaffa orm får jag samma reaktioner från alla andra (blandkostare) i familjen - "Men…men…tänk…då måste du mata den med HELA möss/råttor/marsvin/kattungar (…)!!!".

BARFmycat
1

Haha ja.. vad gör man inte för sina skyddslingar?Skrattande

Kattmynta
1

Själv tycker jag allt är as/slaktrester, mus som gris som ko. Vad är det för skillnad liksom.Tungan ute

#11, Haha, så tänker jag också.

[TrevorS]
1

Jag undrar lite om du har lite mer fakta på just det här med djurfodret. Min katt blev lätt sjuk och tål inte all form av kött utan blir dålig i magen, diare och kan ligga och ha ont. Därför blev jag rekomenderad av veterinär att använda ett foder som var vegetabiliskt och inte innehöll gluten. Hon piggnade till fort och blev frisk.

Det finns en anledning till varför man gör olika foder, så min fråga är, vart grundas detta på lite mer exakt? Är det ens tänkt på de djur som har problem med magen, inte har rätt enzymer, allergier, sjuka? Vad ska man ge dem då om man förbjuder dem?

BARFmycat
0

Med fakta får du vara lite mer specifierad. Det är bara att slå på Animal Planet och titta på kattens vilda släktingar för att förstå vad de ska äta, det är den enklaste och mest konkreta faktan. Sen så finns det inga studier bedrivna på hur bra ett köttätande djur mår av att leva på dessa foder.

Det låter som att din katt kan ha haft foderallergi, att inte ge foder med gluten ser jag som en självklarhet, alla katter har tendenser att bli glutenallergiker. Många tillverkare använder fisk i sitt foder, trots att katter lätt blir allergiska mot fisk. Nötkött är en annan sorts kött som katter kan utveckla allergi mot. Så fågel, fläsk och lamm är det bästa köttet för dem, och möss förstås.

Om fodret din katt åt innan innehåll fisk, gluten eller nöt så kan hon varit allergisk mot en av dem, eller alla. Vegetabiliskt baserat foder innehåller således inte något utav dessa, så då blev hon bättre.
Men att byta till ett foder som varken innehåller fisk, gluten eller nöt kan ha fått samma effekt. Det betyder inte att ett vegetariskt foder är det enda alternativet.

Jag har tidigare nämnt i en annan tråd då denna fråga dykt upp, att jag tycker att man ska få fodret på recept så att det inte missbrukas av veganer eller vegeterianer som vill ge det till sina helt friska djur.
Alternativt att man får beställa hem det från utlandet, har man ett sjukt djur så gör man ju det om man inte hellre vill avliva förstås, men har man ett friskt djur så kanske man inte är lika angelägen att göra sig så mycket bäsvar på grund av sina egna etiska värderingar.

Oavsett vilket, så kommer man inte ifrån det som står i djurskyddslagen, djur ska utfodras med foder anpassat efter det djurslag som utfodras.
Har man således inte ett sjukt djur som löper risk för att dö om inte fodret byts, så bryter man mot djurskyddslagen om man ger vegansk mat åt ett köttätande djur.

Hoppas jag i alla fall delvis gett dig svar på din frågaGlad

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

[TrevorS]
0

Jag tycker det är upp till var och en vilket foder man ger till sina djur. Jag tycker inte man ska köpa lågprisfoder då det finns många som kan ge urinsten bland annat, du får gärna sätta stopp för dem. =)

BARFmycat
0

Du får tycka det, men det är inte så.
Lågprisfodren innehåller i alla fall kött, vilket gör dem till ett mycket bättre foder än det veganska fodret…

Vad skulle du tycka om folk som ger sina växtätande djur kött?
Eller nej visstja det har man redan provat med, det resulterade i galna kosjukan..

Vill man så gärna att ens djur ska äta grönsaker, skaffa en herbivor.

[TrevorS]
0

Jag jämförde dem inte. =)

Jag har inte sagt det, jag är inte Vegan på grund av djuren utan på grund av allergi, intollerant och religion. =)

Kan du visa lite studier på hur farligt det är för vegetabilisk föda för djur är?

[TrevorS]
0

Får jag fråga om du köper levande möss/råttor och matar katterna med dem eller om du köper döda?

BARFmycat
0

Ja självklart, de är döda, naturligtvis.
Jag har själv avlivat dem. Det finns ett undantag i djurskyddslagen vad det gäller levande förda, och det är att man får ge vissa arter av spindlar och skorpioner levande sk pinkies, dvs musungar, och det är för att de inte äter dött. Annars ska alla foderdjur vara avlivade innan de ges.

[TrevorS]
0

Så du föder upp djur till enbart föda menar du? Så om vi säger såhär, du skaffar ett djur som äter katt, skulle du då föda upp katter för att sedan döda dem för mat då?

BARFmycat
1

Nej jag har inte förr upp dem, jag tog dem från jobbet när jag jobbade med möss. De skulle avlivas ändå, så jag tog dem då de ändå skulle kastas.

Jag skulle aldrig skaffa ett djur som enbart prederar på katter (fö så finns inget sådant djur). Men om det fanns ett sådant djur och jag absolut ville ha det, så skulle jag då ställa mig frågan vilket jag vill mest;

Ha det djuret och utfodra det med katter som det ska äta?
Inte ha det djuret och inte utfodra det med katter?

Skaffar man ett djur så skaffar man sig också ett ansvar, som det är ens plikt att axla. Det är ingen som tvingar en att köpa djur, det är ett val man själv gör, precis som valet att vara Vegan. Det är upp till varje individ att själv avgöra.

Vad som däremot inte är acceptabelt är att skaffa sig ett djur, veta om dess behov, och totalt ignorera dessa för att man själv har andra personliga värderingar.

sighni
0

#16 Det där med lågprisfoder till katter håller jag inte med om. Är de inte billiga just för att köttandelen är låg eller av dålig kvalité? Dessutom har de oftast för hög mg-halt vilket kan orsaka urinsten. Det är inte att förakta.

#21 Vad jobbar du med? Där du får tag på möss?

Jag har också en hund med foderallergi. Hon tål inte kött. Hon äter specialfoder där det animaliska proteinet är hydrolyserat men har ätit veg. foder kompletterat med kokta ägg. Det fungerade bra men av olika skäl bytte jag till detta specialfoder.

Hundar/vargar äter förutom kött (det dödade bytet) även maginnehållet vilket är vegetabilier i smält form. Hunden behöver inte lika stor andel animalisk föda som katten utan mår bra av en veg. del i sitt foder.

Tyvärr är njurproblem väldigt vanligt på gamla katter vilket ofta tillskrivs deras stora köttkonsumtion.

BARF är väl inte heller helt "rumsrent" överallt. Den  "metoden" har väl rätt många kritiker.

BARFmycat
0

Jag tror att de hålelr sig bra mycket friskare på de fodren, än de här veganfodren.. Och jag föraktar sånt foder, missförstå mig inte, men hur mycket det än bär emot att säga så är de bättre än att bara ge veganskt.. Visst, magnesiumhaklten är en risk, men jag tror att det är betydligt mer risker för bristsjukdomar/ sjukdomar med det veganska fodret.

Karolinska Institutet. Har en känsla av att det inte är så populärt at nämna det här dock..

Nej jag är väl medveten om det där med vegetabilier från maginnehållet, det är jätteviktigt.

Det du nämner nu saknar belägg överhuvudtaget, det är bara antaganden.
Ja, BARf har fått jättemycket kritik av okkunnigt folk inkluderat veterinärer, som får alldeles för lite foderutbildning. Det betyder inte att det är dåligt!

Kattmynta
0

#22, Att vargen äter innehållet i magsäcken på sitt bytesdjur är inte sant. Det man hittar efter ett slaget djur är just innehållet från magsäck/tarmar. Själva magsäcken äter vargen.

Enligt bla. Runar Naess.

sighni
0

#23 Finns det några foder som är veganska? Jag känner nog bara till vegetariska foder.

Jag tror inte att någon som haft en hankatt med urinsten tycker det var så bagatellartat.

Arbetar du med djurförsök på Karolinska institutet?

Jaså. Min erfarenhet av katter är att det är vanligt med njurproblem hos gamla katter och förklaringen antas vara hög köttkonsumtion. En människa med njurproblem ska äta en lågproteinkost och rekommenderas att minska sin köttkonsumtion. Någon veterinär här?

Det betyder inte att andra människors åsikter om foderval heller behöver vara dåligt för just deras djur.

#24 Det finns nog olika åsikter om det.

BARFmycat
0

Ja det finns det, jag har hittat det.

Jag tror snarare att det beror på ett helt liv av dehydrering eftersom katter som äter torrfoder är nästan kroniskt uttorkade eftersom de dricker för lite, och därför får de njurproblem.

Jag har arbetat med det, eller snarare med skötseln av mössen, sen började jag i Disken där jag jobbade mest med robotar och var stand-in som djurskötare ibland. Jobbar inte där längre däremot.

Kan ju finnas en miljon anledningar till det, och jag tror inte att hög köttkonsumtion är en av dem. Tror du det så är du fri att göra så.

Jag anser att det är så, för mig är BARF den ultimata dieten, se bara hur det går till i naturen.

sighni
0

#26 Dehydrering är säkert inte den enda anledningen till varken urinsten eller njurproblem. Urinsten bildas av mineraler. Det finns som bekant olika former av urinsten. Struvit som bildas av mg är vad jag förstått den vanligaste. Tyvärr är det nog så att katter generellt dricker för lite. Det är ett problem. Urinen behöver också bli surare för att förhindra att urinsten uppstår ( om vi pratar om struvitstenar).

Jag vill rekommendera alla som är intresserade av foderfrågor att läsa följande böcker:

Kattägarens kokbok och hundägarens kokbok. Båda är skrivna av Marie Sallander, Marie Corneliusson och Anna von Porat.

Marie Sallander är husdjursagronom och var 2000 när boken skrevs doktorand i hundens näringslära.

Böckerna innehåller näringslära för hund och katt och recept för den som vill laga mat själv eller göra godis till sitt husdjur

BARFmycat
0

Nej, man kan ju naturligtvis inte sätta en diagnos på alla med njrproblem, men en stor del beror troligtvis på det..

Om jag också får rekommendera lite böcker (tyvärr på eneglska) så vill jag varmt rekommendera;

Kymythy Schultze
Natural nutrition for dogs and cats
(84;- exklusive frakt på Adlibris)

Francis M Pottenger Jr, MD
Pottenger's cats: A study in nutrition
(120;- inklusive frakt från Amazon)

E-l-vira
0

Nu är den här tråden visserligen snart tre år gammal, men jag kan inte låta bli…

3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Så långt är alla med. Men vad innebär "anpassat efter det djurslag som utfodras"? Hundar och vargar är olika arter och "hundar" utfodras bara av människan så det finns väl knappt något som är "naturligt". Men majoriteten är ju överens om att det som vargarna äter är det som är naturligt för våra hundar. Vad äter vargarna? Det är väl harar, rådjur, älgar och bär? Varken Royal Canins, Hills eller ICA basics hundfoder innehåller något av det. Om vi inte bryr oss om arterna så är det kött och vissa vegetabilier hunden ska ha. Bland de flesta torrfoder och blötfoder är andelen kött otroligt låg. För att dölja det skriver företagen "Kött och köttbiprodukter" vilket kan innebära ett par procent kött och så alla köttbiprodukter… Ull, klövar, fjädrar, näbbar… det mesta i kategorin "köttbiprodukter" är för hunden OSMÄLTBART.

Huden behöver protein, vitaminer, mineraler, fett och kolhydrater. Om den får det i rätt propotioner har man anpassat födan efter djurslag. Både om proteinet kommer från animalier eller vegetabilier.

Jag tror defenetivt att man kan göra vegansk hemlagad mat till sin hund som är bättre än det mesta fodret man kan hitta i en djuraffär! Men man måste tänka på att bara för att något innehåller t.ex. protein är det inte säkert att hunden kan tillgodogöra sig det proteinet.

Själv utfodrar jag min hund med "putskött" (rester från slaktaren så som lunga, strupe, lever, hjärta…), vom, grötris och ånkokade grönsaker. Det jag skrev ovan kom liksom medan jag skrev, vågar inte göra min hund till Vegan. Men om någon har ett recept tar jag gärnadel av det :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus