TEST AV VEGUSTO OSTAR
Hej alla!
Jag har köpt ostpaketet från Vegusto och tänkte här förmedla vad jag tycker om deras ostar, efterhand som jag smakar och använder dem.
OST 1: No-Moo, Arom
Utseende: Mer ostlik än sojaostarna man kan köpa i livsmedelsafärerna. en blandkostare låter sig dock inte luras om du ställer fram hela biten. Under lite grönsaker, så kanterna inte syns, kanse…
Hyvelbarhet: Mycket lätt att hyvla fina
Smak: Smakar mer ost än "riktig" ost ( jag är inte Vegan än, så jag äter fortfarande riktigt ost.. Men nu behöver jag inte det längre. Jag har hittat en mycket bra ersättr
Konsistens: Är lite mjukare än koost, men tugg och mouthfeel är helt.
Doft: Doftar lite starkt och konstigt
Betyg: 10 av 10
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Utseende: Denna ost liknar inte en ko- ost i utseende. Ostens gula färg är för brunaktigt.
Hyvelbarhet: Mycket lätt att hyvla fina skivor
Smak: Smakar mer ko-ost än de sojavarianter som jag testat. Denna variant är en vuxenost, åt mer lagrad håll. Jag tycker personligen inte att den passar som ost på macka (vilket är formen jag har testar ostarna i nu, tänkte pröva i matlagning längre fram). En annan köpare av osten Nico Lucco säger att denna ost är #supergod att riva över spaghetti med sojafärssås!" , vilket jag också tror den passar bättre till.
Konsistens: Den smular sönder i munne och lämnar en inte helt igenom eftersmak. Förra osten Arom hade ju rätt konsistens och mouthfeel för ost. Den här Pikant har inte rätt mouth-feel för ost.
Doft: Doftar precis som Arom lite starkt och konstigt. Men denna Pikant har också en doft som påminner om parmesans och andra matlagningsostar, så den konstig lukten smälter liksom lite grann in i matlagningost- doften
Betyg: 5 av 10
Utseende: Denna ost är den ost som hittils mest liknar vanlig ko-ost, detta enda konstiga är att den lite prickig av anansens.
Smak: Fruktansvärt Jag kastade hela osten efter två tuggor. Först smakar osten illa och sedan blir det bara värre…
Konsistens: inget omdöme kan ges här på grund av den fruktansvärda smaken
Doft: Doftar som gouda-ost och anansans samt lite av den konstiga och starka doften jag beskrivit tidgare
Betyg: 0 av 10 (här skulle jag är i ärlighetens namn ge - 10 poäng, men har jag bestämt mig för en skala mellan 0 - 10 får jag väl hålla mig til den.
OST 1: No-Moo, Valnöt
Utseende: ser ut som en ko-ost med valnötter i skulle kunna se ut (har i ärlighetens namn inte sett en ko-ost med valnötter i)
Smak: Helt ok. Nu hör det till saken att jag inte är något fan av valnötter. Men tycker man om valnötter så är det är nog osten för en. Den passar dock bättre (är nog mer gjord för det) på en ostbricka än på en knäckebrödskiva (som jag åt den)
Konsistens: smular sönder lite i munnen men det skulle ko-ost med nötter i också göra, så konsisens får sägas vara ok.
Doft: Doftar mest valnöt och under valnötsdoften finns den lite konstiga lukten som jag nämnt tidare
Betyg: 4, 5 av 10 (OBS! jag tycker inte om valnötter överhuvudtaget, så det påvekar mitt betyg)
Intressant! Tack för recentionenen. Detta får jag nog kolla mer på. Jag saknar ost. :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Anterrabae: Och de är glutenfria!!!! Paketet kom dagen efter jag beställde, så bra leveranstid är dete också. Det enda nackdelen är priset, men alla veganska ostar är ju dyra…. Det kommer fler recensioner här, jag har inte betat av hela ostpaketet än.
Åh vad bra med glutenfritt! Jag ser fram emot resten av recentionerna. :) Jo vegan-ost är dyrt! I och för sig är inte vanliga animaliska ostar särskillt billiga heller.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har i och för sig bara smakat den med örtsmak men är inte särskilt imponerad. Tyckte det smakade mest potatis (och örter såklart!
) med litet hårdare och "tuggigare" konsistens.
# Elefanta: Min recension av ostarna ovanför är ju mina subjektiva åsikter. Men jag tror ändå att det kan hjälpa andra att besätmma sig om de ska testa ostarna eller inte.
Just Örtsmaken fanns inte med i mitt ostpaket. Men jag tycker ostarna smakar väldigt olika. T. ex golden- varianten var så äckligt att jag var tvungen att kasta skiten direkt. smakade inte alls ost utan bara äckligt. Personligen är jag inte så imponerad av soja-ostarna som finns på marknaden (som många andra tycker om).
Konsistens är ju dock i alla varianter smuliigare än de flesta ko- ostar.
Men för mig personligen fungerar det som ersättningsprodukter.