Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrättartiklar
Läst 9420 ggr
[TrevorS]
5

Havremjölk - hemligheten

Hemligheten till den perfekta havremjölken är inte så krånglig eller så svår som man kan tro. Vanligaste problemet när man gör havremjölk är att den kan bli "slemmig" och tjock när man kokar den. För att slippa detta och få en bättre och godare mjölk bör havren rostas.

Görs på havre, alltså inte havregryn. Testat med havregryn och får en "gröt" på plåten istället. Kanske om man inte blöter dem och kör kortare tid. Men tveksam till att det blir bra.

Skölj havret noga i ljummet vatten och låt rinna av i ett durkslag, lägg ut havren på en ugnsplåt och rosta i 100°C i cirka 60-70 minuter. Ha ugnsluckan något på glänt så att fukten kan ta sig ur. Rör om bland havret då och då. Låt havret svalna och torka helt på eftervärme.

• Redigerat 2025-05-15 10:40 av Niklas
E-l-vira
0

Kan du inte skriva hela receptet? Jag gjorde på 3 dl havregryn, 15 dl vatten, 3 msk olja, salt som jag bara mixade och silade, kokade aldrig. Den blev väldigt vattnig så den vill jag inte göra om. Hur får man tag på hel havre? :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
0

Recept på havremjölk hittar du på veganen.blogspot.se

trojlik
1

Hel havre finns att köpa på granngården :)

[TrevorS]
0

Ursäkta missade den frågan, jag köper min på ICA, står bland matvetet och vid frön men inte bland nötter. Men tror de flesta välsorterade butikerna har detta. Havregryn har ju ångbehandlats och blir därför gärna lite "slemig" efter något dygn om man gör mjölk på dem. I receptet ersätter man bara havregrynen mot helt havre. Har dock inte testat med att rosta havregryn, det kan fungera bra det också, men kan inte säga säkert då jag sällan köper hem det.

E-l-vira
1

Tack! :)

Ians
0

aha det är allså på hela korn den köpta görs… för det blir inte alls det samma med den man gör av havregryn…

Detta skall jag prova!

E-l-vira
3

På granngården fanns bara 25 kilos säckar vilket kändes lite för mycket för lilla mig så det fick bli havrekärnor. (Men TrevorS du kör alltså på oskalad?) Har gjort havremjölken nu och är jättenöjd! Smakar precis som Oatlys! :D

[TrevorS]
2

De är inte själva "höljet" på sig, skakar man på dem så lossnar havret ur dem lätt och skakar man på dem så åker själva skalet upp då det är så lätt och så samlar man ihop det och kastar. Testade med havregryn men de bränns så otroligt rätt och rekommenderar varmt med vanligt havre. Skrattande

Kul att du är nöjd! Glad