Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarövrigtpålägg
Läst 7943 ggr
[TrevorS]
4

Bovetesylta - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

RECEPTET FINNS UPPDATERAT PÅ MIN BLOGG

Ingredienser:
2 dl krossat bovete
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 lagerblad
0,5 tsk salt

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienserna i en kastrull och låt koka i 5-8 minuter under omrörning. Ta bort lagerbladen och häll syltan i en smörjd form för att stelna under natten.

• Redigerat 2025-05-13 15:04 av Niklas
[TrevorS]
1

Hittade faktiskt ett liknande recept, men jag kör på det ovan, detta under känns som det är för mycket vätska i, men den fungerar säkerligen lika bra. Bovetesylta 1978

Anterrabae
0

vilken färg får syltan. Den låter god.. men känns grå.

Kanske lite rödbetai för en mer rosa ton?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Här får du se, inte min bild.

Anterrabae
0

Jag får inte sen den bilden, kommer upp en sida där det står forbidden och att jag inte har tillstånd att se.

//Ida

[TrevorS]
0

Testa den här länken, bilden längst ner är det.

Hittade en annan bild här också.

Anterrabae
0

ouh, Lite läskig ser den ut.. men inte så grå som jag trodde. Ser faktiskt lika slemmig ut som sylt ju Flört

Det känns som att den måste testas bara för det! Jag gillade sylta.

//Ida

[TrevorS]
0

Receptet finns nu uppdaterat på min blogg. Var faktiskt riktigt gott. Funderade på om det fungerar att halvera bovetet och tillsätta sojafärs i blandningen. Får se hur jag gör.

Dock lite nyfiken på receptet där man använt dubbelt så mycket vätska om det fungerar lika bra, kan faktiskt fungera tror jag.

Anterrabae
0

#7 det måste ju bero på hur geleeig man vill ha den! Jag gillar min sylta matig.

//Ida

[TrevorS]
1

Kan ju lova att den är riktigt matig, man blir rätt mätt på den av väldigt lite. Inte tungt mätt men mätt. Skrattande

Anterrabae
0

Det är bra, men då var det inte den med dubbla mängden vätska va? Den syltan jag gjorde var också matig :) Nästa gång ska jag nog testa att lägga i grönsaker också, typ fräst/lättkokt grönkål borde passa bra :)

//Ida

[TrevorS]
1

Har inte testat med dubbel vätska, känns som man måste röra i den för annars lär väl allt sjunka till bottnen innan den stelnar. Receptet på min blogg är det jag kört på och som är på ilden.

Finhackade morötter som man stekt tills de blivit lite mjuka är en toppenfyllning. Skrattande