LYXIGA VEGAN - RÅVAROR - LISTA
Hej! När det gäller blandkostare är det tydligt vilka råvaror (från djur) som räkans som lyxiga som t ex oxfilé och anka . Därför kan det kanske vara knepigt att komma på vilak grönsaker förutom avokado och sparris kan ses som lyxiga. Här nedan är en lista jag kommit på. Det är på listan på grunt av något/några av dessa kriterier: vackert, sällsynt, dyrt, är finast av sitt slag, har traditionellt använts i mat som räknat som lyxig/gourmetmat.
Modifiera gärna min lista, om duvill
LYXIGA RÅVAROR TILL VEGANMAT
AVOKADO
PUYLINSER
SPARRIS
SUGARSNAPS
SOCKERÄRTER
ÄRTSKOTT
VITLÖKSGRODDAR
SPARRISSKOTT
SANGOSKOTT
RÖDKÅLSGRODDAR
RÖDBETSGRODDAR
RUCCOLASCOTT
ROSABIGRODDAR
LÖKGRODDAR
MANGOLDSSKOTT
SVARTKÅL
BLÅ KONGO
MANDELPOTATIS
SÖTPOTATIS
POLKARÖDBETA
KOROGI
SVARTROT
CARMINE
EKBLADSSALLAT
FRICCILE/KRISPSALLAT
ISSALLAT/GLACIAL
ROSSISALLAT
MACHESALLAT
KANTARELL
KUNGSMUSSLING
PORTABELLO
SHITAKE
BANANBLAD
KRONÄRTSKOCKA
ZUCCHINIBLOMMA/SQUASHBLOMMA
ÄTLIGA BLOMMOR
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Trevliga ingredienser. 
Tack TrevorS!
Tryffel glömde jag ju…..
Då äter jag lyxmat varje dag (avokado)
Kan man räkna Tzay som lyxmat? Det är ju ganska dyrt.
Väldigt är det i alla fall gott, äter det ofta 
# Det kan du väl göra om du vill. För mig är det iofs inte bara vilka ingredinser man använder som avgör om det blir lyxmat eller inte, utan hur man använder dem. Avokado räknar jag som lyx, trots att jag äter det väldig ofta, då det på 70-80-talet sågs som väldigt exlusvit. Men jag ser inte avokado som lyx mat, när jag bar hackar ner det i en sallad (trots att den då är väligt god ) men om man serverar den som en förrätt med någon trevlig röra i, då ser jag det som lyx-mat. Men vad som är lyxmat för en annan bör inte var den för vara den för annan.
Det håller jag med om. Hur man använder ingredienserna spelar stor roll. Även den enklaste vardagligaste potatis kan bli lyxig om man exempelvis bakar den och fyller med en god röra