Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 5506 ggr
[sagansmarsvin]
0

Hampafrön/protein

Jag har tänkt att börja använda hampafrön eller hampaprotein i mina smoothies.

Tänker då vad som är bäst. Hela frön, skalade frön eller hampapulver?

Både ur nyttighetsynpunkt och prisvärdhet.

Jag brukar undvika skalade eller malda frön pga att de härsknar snabbare.

Hur är det med hampafrön är de mer hållbara skalade eller malda än tex. linfrön?

[TrevorS]
0

De recept jag sett har det varit hampaprotein som är i pulverform man mixat med havre eller sojamjölk och banan samt smaksättning av andra bär.

Linfrön är inte så bra att äta dagligen och inte i stora doser heller.

[sagansmarsvin]
0

Ja, ofta är det just pulvret som man läser i recepten. Men jag tänker att kanske fröna är bättre, de med skal.

Eftersom jag kör dom i blendern så mals de i alla fall, om det skulle vara  svårare med näringsupptaget i hela frön.

Någon som använt hela hampafrön?

[TrevorS]
0

Som jag fattat det så använder man helt och maler ner så det är nog malt ska i blandningen med. Man kan ju titta lite på vad de innehåller för vitaminer. Helt hampa har jag haft i bröd någon gång, men blev en märklig eftersmak tyckte jag.

Är dock inte så erfaren att använda det i matlagning eller i näringsdrycker dock. Använder mest soja.

[sagansmarsvin]
1

Enligt rawfood butiken så innehåller oskalade frön 22 % protein, skalade 34% och pulver 30% eller 50% protein.

Jag får väl prova mig fram helt enkelt Glad

Hampa i bröd låter intressant, det ska jag prova någon gång.

[TrevorS]
1

Absolut, tycker jag du ska testa. Men tror hela frön är bättre i bröd än pulver vilket jag hade i. Tror därför det inte blev så gott. Exempelvis bovetemjöl i bröd är inte gott men helt bovete är supergott.