Nybörjare
Har rätt nyss bestämt mig för att bli Vegan. Innan det var jag allätare.
Det är lite kämpigt just nu för att jag absolut inte är något fan av bönor, kikärtor, ärtor m.m… Dock kör jag på! Är det någon här som blivit Vegan fastän de inte gillar maten? Isåfall, hur gick det för er? "Vänjer" man sig vid det och tillslut tycker man att det är gott?
Sen.. Har fått för mig att alla naturgodisar går att äta som Vegan - även de som innehåller yoghurt. Har nämligen fått för mig att det inte är vanlig yoghurt. Någon som vet om detta stämmer?
Tacksam för svar! Kan nämligen inte alls mycket om detta och känner mig lite vilse haha:)
Jag har aldrig gillat bönor och sådant tidigare.
Men så fort jag började experimentera med maten blev det roligt att laga veganskt och roligt att äta!
Sen vänjer man sig vid smaken/konsistensen.
Okej vad skönt! Får väl helt enkelt hitta något som passar mig :)
Ja precis!
Och sen blir smaken och konsistensen olika om man tillexempel gör grytor eller burgare av det.
Det är bara att testa sig fram. Och variera massa.
Vad jag vet så är yoghurten inte vegansk..
sen finns det naturgodis med honung - inte veganskt.
& jag var inte heller något fan av linser/bönor/ärter förut.
Men sen när man lär sig att laga maten så blir det gott.
Övning ger färdighet.
Appen "djurvänligt" av djurens rätt (både till Android & iPhone) är en bra vän att ha med sig. Olika djurvänliga sminkmärken, bra veganmat (kakor, godis osv)
Mycket bra stöd & trevliga människor. Hjälpsamma också!
Uppmanar dig även att låna veganska kokböcker.
T.ex. Vegania, Vego paradiso & Pillans vegankokbok.
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Tack så mycket! Då ska jag kolla noga när jag köper naturgodis :)
Jo, jag får ta å läsa på. Jag är dock inte Vegan fullt ut, kan tyvärr inte det… Men jag undviker kött (såklart), ägg (för det mesta) och all mjölk, ost osv förutom smör då jag äter det ekologiskt. Vet inte riktigt om det finns något namn för det haha…
Finns lite trådar om just godis och även lista i pdf med veganskt godis i vanlig matbutik. Ska se om jag kan leta fram.
Tror ditt alternativ skulle vara ersättningsprodukter, för visst äter vi annat än bara bönor och ärtor. 
Vill hänvisa till vår braiga artikel med massor av goda julrecept nu när det är på gång.
Jag är Vegan nu men var tidigare Vegetarian. Tyckte om linser men inte bönor när jag skulle bli Vegetarian. Personligen tyckte jag att det var mycket lättare att äta dem mosade/mixade. Det är ju tråkigt att äta bara mosad/mixad mat så jag varierde mig men om jag gjorde t.ex. en gryta så mosade jag bönorna på min tallrik men lät d andra vara. Idag kan jag äta dem som de är :)
Du behöver inte svara, bara jag som är nyfiken, men hur kommer det sig att du inte kan vara Vegan fullt ut?
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#7 Jag kan svara. Äter för det första mediciner som gör att jag måste äta "ordentligt". Sen hade jag ätstörningar för några år sedan, vilket gör att kroppen inte riktigt fungerar som den ska idag och jag kan rasa i vikt hur snabbt som helst. Måste äta ganska mycket fett och så för att kroppen ska fungera. Jag är underviktig nu men inget allvarligt. Går jag dock ner mer i vikt så kan det bli ganska allvarligt.
Men det stoppar mig inte :) Jag vill inte längre äta djur som haft det så svårt som dom faktiskt har det på slakterier. Jag mår helt enkelt bättre psykiskt av att avstå från allt sånt, även om jag inte gillar vegan-mat (än). :)
Glöm inte bort att äta ordentligt. Ett bra tips är att titta runt här bland artiklarna, en bra början kan vara att man fortsätter med sin tidigare kost och ersätter produkterna till en början innan man får in vanan.
Ätstörningar är aldrig kul att ha, bra att du får hjälp av medicin som gör det möjligt för dig att äta bättre. Ett bra tips är att man finner en "matkompis" som man äter tillsammans med om dagarna. På så vis blir det oftast bättre.