Om veganism & barn/föräldrar.
"Hittade denna kommentar på en sida som tar upp vegetarisk kost under graviditeten, och tyckte den var så fin att jag ville dela med mig.
"Som läkare på förlossningen så måste jag bara säga att dom flesta barn (procentuellt) som föds med olika skador tillhör köttätande mammor inte vegetarianer, och ännu mer sällan veganer.
Det är så underligt att vi inom vården och inom media fortfarande skriver saker som att veganer har protein brist? baljväxter, bönor, förn och nötter är fullvärdiga proteinkällor. Faktum är att dom flesta som är veganer kan mer om kost än allätare och löper därför ännu mindre risk att föda sjuka barn. Jag äter själv fisk men är väl medveten om att EPA och DHA även finns i algolja som är mycket bättre att inta för gravida än fisk då det finns risk att dom får i sig tungmetaller och andra gifter. Hoppas att samhället snart kommer sluta att klanka ner på dessa fina kvinnor.
/SS"
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
synd att det inte finns en tydlig, säker källa liksom, hade varit skönt att trycka upp i fejset på en och annan…
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Men absolut, jättefint skrivet. Och sant! Vi vet det, även om just det inte väger så tungt..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
/vegosessan.
Ah, tack Vegosessan! Det var den jag länkat till tidigare men den bytte snabbt adress och fann den inte igen! 
#5 lugna puckar! 
/vegosessan.

If Not You, Who? If Not Now, When?