Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 5444 ggr
[TrevorS]
3

B12 på tablett!

Missat att den äntligen blivit godkänd i Sverige. B12-tabletterna!

LinnMafalda
0

Är det någon skillnad på dem och de veganlife har? Eller varför har de blivit godkända först nu?

[TrevorS]
0

Vet ej vilka veganlife har, dessa har varit mycket omtyckta, men brukar ta något år innan de kommer till Sverige.

[TrollKvinnan_66]
0

Vi äter dessa…

http://www.newnordic.se/pi/Multivitamin_f_r_Vegetarianer_120_tabletter_1934_107.aspx

letar nu även D-vitamin, omega3 och magnesium…kanske NewNordic kan ta fram flera sorter =)

[TrevorS]
0

Jag är inte så förtjust i tillskott då jag inte tror att överkonsumera vitaminer som inte behövs för tillfället inte är så bra utan bör ätas i mängd och måtta.

D-vitamin får man genom solljus, finns även d-vitaminsberikat margarin som är helt vegetabilisk.

Omega 3 finner du i de flesta oljor, lista finner du här om du rullar ner.

Magnesium finner du i grönsaker som bananer, dadlar, nötter, fullkornsprodukter, brysselkål, fikon, flera ärtor och bönor.

[TrevorS]
0

Glömde bort, D-vitamin får du bland annat från trattkantareller glömde jag ju bort, av dem man berikat vissa margarin och drycker med. Sedan finns de redan veganska på tablett av Vegan Essentails.

[TrollKvinnan_66]
0

Tackar men då dottern har järn och b12 brist pga. för rikliga blödningar så äter vi nu detta multivitamin för att se omd et blir någon skillnad, skall tas prover till veckan, hennes tarm verker ej klara av att ta vara på vissa mineraler och vitaminer - skadad av får lång utsatthet av sånt hon uppenbart inte tål och kan ta hand om i mage och tarm…

Vilka margarin tänker du då på? många av dom innehåller annat vi ej tål så just nu nyttjar vi endast kokosfett/olja och rapsolj!

Då vi ej tål nötter, linser, bönor, ärtor, banan, fikon mm. i större mängder och efter årstid (korsallergier - gummiallergi) så kan vi ej äta dagligen - nötter och skaldjur är rent farligt för oss - sväller i halsen!

Dottern skall även hållas borta från socker (kolhydrater)

såg på tex. dadel sirapen jag testat nu ett tag att den innehöll i stort sett kolhydrater =( nu kör vi med agavesirap…

[TrevorS]
0

Har du testat blutsaft? Den kan man även göra blodpudding på och ha i sås och liknande. Kostar lite men den är väldigt bra och helt vegetabilisk.

Jag har ingen superkoll, använder mig av de säkra korten i ersättningslistan när det handlar om margarin. Men de flesta har nog sojalecitin i sig. Man kan frysa in olivolja och ställa den i kylen, då blir den precis som margarin, bör dock tas ut och bre på smörgås och ställas in igen då den annars blir flytande. Finns någon tråd om det här någonstans.

Kan du kanske skriva ut lite vad det är för ämnen, för jag kan inte få grepp om allergierna.

[TrollKvinnan_66]
0

Blutsaft går inte =(

Varning: Om du är överkänslig mot rölleka eller andra korgblommiga växter (Compositae) bör du inte använda Blutsaft.

Plus jag tål ej alla röda bär och grönsaker, kan tex. inte äta vindruvor och russin - hade en partner som gillade röd vin, som jag ej kunde pussa på då svällde läpparna och munnen upp, hände någon gång då jag missat att hen druckit sitt röd vin =(

Tål inte honung heller, såg det ingick också…

Och ingen jäst - innehöll jästextrakt=?

*hm* det lär bli en lång lista =) och den varierar över årstiden tex. våren går inga stenfrukter alls men vintertid klara vi golden äpplen, päron, galia melon, lite nektarin…

vissa örter funkar inte…korsallergi

tål ej alger som är röda eller blåa, tål inte dessa färgämnen heller, alla tatueringar är svarta på mig - har lite grönt i en med det var rena turen att jag ej reagerade…

[TrevorS]
0

Samma med bjäst? Det är ser inte alls ut som vanlig jäst, samma med surdeg, fungerar inte det heller?

[TrollKvinnan_66]
0

har aldrig råkat bjäst - vet ej vad det är och surdeg som är på spannmål funkar inte (vete, råg, korn, havre)

Anterrabae
0

jag gjorde surdeg på majs och rismjöl. det viktigaste är att mjölet innehåller stärkelse Flört

Bjäst är ett b-vitamintillskott som finns i hälsokosten. den ger en väldigt ostig smak, och är inte alls som öljäst som görs på korn.

Vad är det i vanlig Jäst du inte tål? Vad händer?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrollKvinnan_66]
0

- jag vet bara att vanlig jäst funkar inte…slembildande, täpper igen - som vid mjölk, får som bihålsinflammationer fast jag ej har det =/ är osäker på vad det innehåller eller är gjort av men jag tål ej vindruvor tex. som man förr gjorde jäst av men även att det kan innehålla histamin…vet bara att det är en sak som inte funkar, som funnits där sedan jag var ung!

Kan man göra av bovete mjöl - innehåller det stärkelse nog?

[TrevorS]
0

Bovetemjöl brukar jag använda till surdeg, nackdel är att den ibland behövs "snurras runt", inte för hårt så att jäsningen dör men så att stärkelsen blandar sig noga.

[TrollKvinnan_66]
0

"snurras runt"???

Anterrabae
1

Blandas om typ. Inte häftigt, men motioneras lite ;)

//Ida

[TrollKvinnan_66]
0

Haha =) okej…hur gör man en surdeg då på detta, vad mera behövs och hur går man tillväga? Och vad bakar man sen? (recept)

Anterrabae
1

Mjöl och ljummet vatten och en varm plats. Ta 50g mjöl och ca 0,5 dl ljummet vatten typ 37 grader. Blanda slätt, den ska vara som lite tjockare pannkakssmet i konsistensen. Anpassa så den blir bra, det är viktigare än mängder. Sen rör du om den ett par gånger om dagen, förvarar i skåpet ovanför kyl/frys tex. Och matar med mer mjöl och ljummet vatten varannan dag. Inom en vecka bör den ha börjat bubbla. Glas- eller plastburk med lock trivs den bäst i. Surisar är inte kompisar med metall ;) Man kan även variera mjölet man matar med för att få en bättre och neutralare smak. Det viktigaste är att mjölet har en viss del stärkelse och kolhydrater.

//Ida

LinnMafalda
2

Att inte ta tillskott som Vegan kan bli farligt. b12 brist är du helt garanterad, och även d-vitaminbrist (som iofs större delen av sverige har under vinter). Ska du äta tillräckligt med margarin och trattkantareller är det i stort sett det enda din diet får består av. Omega 3 kan också vara bra att komplettera med ett algtillskott (DHA och EPA) eftersom kroppen inte kan omvandla så mkt av det omega 3 vi får i oss av andra oljor. Veganlife har flera bra tillskott och Vitashine har vegetabilikt d3 (den mest lättupptagliga formen). Opti3 och Nuique har båda omega3 tillskott av algolja. Veganlife har i stort sett alla de tillskotten också men att köpa direkt från tillverkaren blir lite billigare.

[TrollKvinnan_66]
0

Tackar, skall kolla igen om alla länkar!

veggie4every1
0

Vitashine D3 spray är väldigt bra Glad

Veganlife har även en B12 spray med den lättupptagliga formen av B12 som heter metylcobalamin.

#18 Har du skickat efter algolja från de företagen? Är de bra och pålitliga, snabb frakt?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

LinnMafalda
0

Jag har köpt omega från båda. Inga problem med leverans från någon. Opti3 verkar vara samma som vitashine. Köpte ett paket med både D3 och omega för ett tag sen blev riktigt prisvärd. Men jag gillar vitashines D3 tabletter mer än sprayen. Tycker sprayen är så sjukt äcklig. B12 sprayen som veganlife har är däremot skitbra. Jag är sämst på att komma ihåg tabletter och på nått vis med det lättare med spray.

[TrevorS]
0

Dock bör man ha lite koll på tabletter då vissa tabletter från USA ej är godkända i Sverige och kan stoppas i Tull och eventuellt bli straffavgift.

veggie4every1
1

# 21 Hihi, jag tycker D3 sprayen är god, så olika smaken kan vara Glad

# 22 Ja, det är ju inte roligt om det händer.

Väckarklocka

[TrollKvinnan_66]
0

Det jag funderar på är just kring veganska tillskott eller vegetariska, vad innehåller dom, vad är dom gjorda av? Då man ej tål vissa saker både animaliskt och vegetariskt

[TrevorS]
1

Kan inte minnas om det är b12 eller d-vitaminen från vissa källor som i tablettform kommer från en bakterie eller om det var en enzym som lever i jord som bildar den.

LinnMafalda
0

I b12 sprayen är det: B12 (methylcobalamin), vatten, veg. glycerin och kaliumsorbat.

**Allergy advice with Vitashine?
**Vitashine is free from sugar, wheat, gluten and dairy products. We do include natural Vitamin E (soy-derived) as an antioxidant.

Food allergies and Opti3
Opti3 is free from wheat, dairy and sugar-based ingredients. Allergies to fish oil are usually associated with proteins in fish, so such individuals should be fine to take Opti3 (although we recommend consulting your Doctor first). Opti3 does contain soy-derived Vitamin E as an antioxidant. If you do have a Soy-allergy, please seek medical advise before taking Opti3.

chilisalsa
0

Köper man utanför EU ska det ju egentligen alltid betalas tull/skatt på varan även om mycket slinker igenom.

Men du kanske menade otillåtet innehåll ?

Där gäller som med allt man stoppar i munnen att man måste läsa på. Alla former av tillskott räknas som livsmedel och måste följa svensk lag vad gäller tillsatsämnen. Håller man sig till kända större tillverkare/leverantörer lär det vara säkrare. Vitashine är ju t.ex Brittiskt och därmed EU.

Mycket går nog att få tag i från svenska vegansajter och då lär det inte vara någon direkt risk. Förutsättningen är ju att sajten är svensk och inte bara svenskspråkig såklart, eller i varje fall EU. Men levererar dom från svensk mark lär det vara lugnt.

Falska grejjer är olagligt att importera men för en privatperson händer inget annat än att man förlorar grejjen om det kollas i tullen. Man kan få krav från originaltillverkaren (t.ex Apple) om att pröjsa men det är bara att ignorera.

Det är oftast majs man låter bakterier gå lös på för att bilda B12.

Medarbeterare på Kost

[TrollKvinnan_66]
0

okej, new nordic som jag köper från nu borde ju funka då, skall kolla med dom om dom har annat också…

tål ej soja, ej heller all fisk - enda som funkat hitintills är torsk men klarade ej av omega3 kapslar med fiskolja (testat) vart så dålig i magen så aldrig mera…

Tror jag köper linfröolja och testar ha det som dressing på minda sallader =) för att vara på den säkra sidan…

Men skall kolla detta med D-vitamin under vinterhalvåret i alla fall, visst var det gjort av fårull mest och en fisk sort fanns, tror jag…*hm* nu är mitt minne skit dåligt, får kolla upp igen =)

chilisalsa
0

#25 D3-tillskott är fårull-framtaget i alla fall utom två vad gäller tillskott. Finns tillskott från fisk men det är ovanligt som rent D3. Möllers tran används av en del (och norrmän :-) men det går inte att ta i stora doser då det finns annat i det som inte bör överdoseras. Tillskott i t.ex margarin ska vara D3 från fårull löst i icke-GMO-majsolja http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/ Uråldriga råd, nivåer och varningar dock… Vegetabiliskt D2 (ergokalciferol) fungerar också men olika bra/dåligt (individberoende). Kan behövas rejält större dos för att få samma nivå calcidos 25(OH)D cirkulerande i blodet. Vill man hjälpa D vitaminet att utnyttjas bör man ha bra nivåer av främst magnesium, zink och K (1 och 2). Om man är veg och inte äter mycket syrat regelbundet kan det vara klokt med K2-supplement då vi inte lagrar det. K2-brist ger t.ex dåliga tänder på sikt.

Medarbeterare på Kost

veggie4every1
0

Vitashine D3 spray är framtaget från lichenbär. Annars innehåller också den kokosolja.

Väckarklocka

chilisalsa
0

Mja bär är det ju inte utan det är en speciell art av lichen, vilket är en lav. Och lavar är ett mellanting (symbios) mellan en alg och en svamp.

Men det är en relativt ny produkt och D3 varierar i laven. Men man påstår sig testa nivån av D3 i alla batcher man tillverkar så den lär stämma.

http://jacknorrisrd.com/?p=2081

Idén med att få i sig solvitamin från lav är gammal. Carribou-jagande unuiter har länge utnyttjat maginnehållet hos carribous för att få i sig lav. Man äter det lite som glass ungefär Förvånad

Medarbeterare på Kost

veggie4every1
0

#31 Jaha, jag var lite osäker på vad lichen var, men jag trodde faktiskt det var bär. Men då vet jag vad det är nu i alla fall.

Det är kanske bättre också ur allergisynpunkt. Om man är allergisk emot bär.

Det är förstås litchi som är bär, haha..nära nog..

Tack för att du rättade till det Glad

Väckarklocka

Anterrabae
1

Jag vill passa på att tacka för all bra och matnyttig info i denna tråd Skrattande

//Ida