Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2190 ggr
[TrollKvinnan_66]
0

Olika måltider

tänkte om man kunde få lite tips på olika måltider…

börjar med F R U K O S T

- bovete gröt

vad finns det mera för gröt som inte är på spannmål?

- smoothies

vad finns det för olika varianter?

vad använder ni för bas och vätska?

- bröd

vad finns det för bröd att göra utan spannmål?

Har ni andra förslag så dela gärna med er…

[TrevorS]
0

Man kan göra gröt på kokosflingor, de får förvällas tills de är riktigt mjuka, därefter tillsätter man lite stärkelse som potatismjöl för att få den tjockare, behövs inte så mycket.

Teffmjöl är underbart att baka med. Det är ju ett mjöl många tar som sista utvägen när man inte till knappt något. Du kan läsa lite om Teff här.

[TrollKvinnan_66]
0

Okej, kollade och Coop hade en påse som det stod teff på som var brun, kostade 53 kr och den skall inhandlas nästa gång jag får på affären, hur bakar med det då…både med husk och bakpulver eller?

Har du tex. ett recept på scones eller muffins =)

[TrevorS]
0

Finns även i en utav Finax påsar. Tänk på att degen ska vara något blötare än vanlig deg.

Scones kör jag på olja, bakpulver, lite vatten och teffmjöl, kör oftast på det sättet att jag arbetar med händerna, är det för torrt tillsätter jag mer vätska bara och för blöt mer mjöl. Dock får man köra på hög temperatur och sänka sedan för att få den bra. Gör oftast mindre scones då.

Muffinsrecept finns inne på matbröd.ifokus.se någonstans, ska se om jag kan hitta det. Annars är det i regel 1 del mjöl med 1 del vätska och därefter bakpulver. Muffins funkar toppen med glutenfria mjölmixar eller exmpelvis teff, dock rekommenderar jag några droppar citron i teffmjölet. Även ibland gör jag muffins på teff utan socker, delar och äter dem som bröd.

[TrollKvinnan_66]
0

*tummen upp* najs skall kolla upp - tänkte handla i morgon och skall skriva lista i kväll så jag kan baka lite muffins tror jag som även kan ätas som dom är (som bröd) använder ju agavesirap som socker eller sätter i bär osv.

Vet ej vad jag skulle göra utan denna sajt och er - kram

kelfwing
1

på utanallt.blogspot.se (recept utan gluten, spannmål, mjölk, ägg, soja, mandel och jornötter) finns det recept på olika frukostar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
1

En supergod smoothie, som är lite annorlunda är med banan och sesamsmak. Mixa banan, med tahini (sesampasta) och juice, till lagom koncistens. Eller varför inte mixa med rejuvelac.

Annars är banan, hallon och rejuvelac fantastiskt på morgonen.

Tål du avokado? det är gott att ha som alternativ till banan, och passar bra att mixa med spenat och apelsinjuice i smoothien. den blir läckert grön.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Willow_
1

Äpple, avocado och kokos brukar bli fantastiskt, gärna med lite vaniljpulver också. Fixar konsistensen med vatten eller havremjölk.

En standard hos mig är annars havremjölk, jordnötssmör och banan som jag ibland smaksätter på olika sätt.