Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3909 ggr
Pelle Långlös
2012-12-18 17:46
0

Vete

Har läst i några trådar att veganer inte gillar vete. Varför inte de? Är vete "fel" mat för veganer?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[TrevorS]
2012-12-18 18:14
1

Vete är inget animaliskt så det förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån. Dock är det vanligt med att man inte tål vete, men det är lika vanligt som veganer som blandkostare. Skrattande

[Qimsid]
2012-12-18 18:29
1

Glutenintolerans kan man ha även om man är Vegan ^^ Jag tål inte vete bra alls. Tror inte heller i mitt sinne att vitt mjöl är speciellt bra för hälsan så därför väljer jag att äta annat!

kelfwing
2012-12-18 18:51
1

Ja, jag tror att du  kan ha fått intrycket av två av det mest aktiva här på sajten, Tevor och Ida är glutenntoleranta (och däför tål de nte vete).

Sen är det ju inte bra för någon att äta för mycket vete (som med allt annat) och äter du myckete seitan och seitan -produkter får du i dig mycket vete eftersoms seitan bara är vetegluten.

Sen beror du ju på om du är Vegan av etiska eller hälsoskäl. Hälsoskäl- veganer brukar ofta också undvika vitt mjöl (som t. ex vete) och vitt socker eftersom de inte är hälsoprodukter.

Men Vegan betyder sig bara att man nyttjar produkter från djur och vete är ju ingen produkt från djur.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Pelle Långlös
2012-12-18 19:51
0

Ja precis. Vete är inte något från djurriket så det var därför som jag undrade. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *