Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 6304 ggr
[Qimsid]
2012-12-17 20:45
0

Jästextra

När det kommer till det här med jäst… och B-vitaminer. Är det någon slags jäst som inte är bra om man ska hålla sig borta ifrån och är det några som är bättre för en? Jag är i Skottland och här finns det "yeast extrakt"

innehåll = Yeast Extract, Salt, Vegetable Extract, Niacin, Thiamin, Spice Extracts, Riboflavin, Folic Acid, Celery Extract, Vitamin B12.

Hört om bjäst, vad kan man använda den till och vad heter den på engelska?

[TrevorS]
2012-12-17 20:56
0

Den heter "Nutrial Yeast". Du finner den i Sverige under namnet Bjäst, men nutrial yeast har lite fler tillsatta ämnen ibland. Skrattande

[Qimsid]
2012-12-17 21:13
0

Ah okej!! Hittade ingen nutrial jäst på Tescos hemsida. Men den här yeast extract, det känns som ett smörgåspålägg.. är den något o ha, hur smakar det och vad kan man ha det till annars? Är det bra i näringsperspektivet? :O

[elefanta]
2012-12-18 17:55
1

Du ska nog fråga efter nutritional yeast http://en.wikipedia.org/wiki/Nutritional_yeast

Engevita är väl ett märke som brukar finnas på många ställen.

Skulle tro att det andra du frågar efter är något liknande marmite http://en.wikipedia.org/wiki/Marmite. Jag har bara smakat det en gång på rostat bröd och det har en väldigt speciell smak. "love it or hate it"

[Qimsid]
2012-12-18 18:28
0

Ja det är faktiskt Marmite! Tror jag skippar det och ska kolla efter nutritional yeast istället! Kanske finns o skicka efter från nånstans! Vet inte men har hört att jästextrakt inte ska vara så bra för en?

[elefanta]
2012-12-18 18:43
0

Nu vet jag inte om du bor i en större eller mindre stad, men i mindre och medelstora städer brukar man få lov att gå till hälsokosten för att hitta näringsjäst. Så fråga på hälsokosten där du bor.

Marmite och liknande smakar ju väldigt salt men jag har aldrig hört att det ska vara farligt, allting är ju dåligt för hälsan om man äter för mycket av det.

[TrevorS]
2012-12-18 19:12
0

Ursäkta, det stämmer som Elefanta skriver, "Nutritional Yeast" heter det, inte Nutrial Yeast som jag säger. Fanns ett märke förr som hette Nutrial som gjorde Nutritional Yeast, därav säger jag det än idag. (Lite som när man var liten och alla hade eget namn för inlines, rollerblades m.f.) Inte lätt att hitta då. Flört

[Qimsid]
2012-12-18 19:35
0

Gör inget, TrevorS, hade nog hittat rätt ändå Glad

Vi bor på landet men när vi handlar åker vi in till stor stad med stora snabbköp och sådant! Men brukar skicka efter det mesta om det är något annat än mat vi ska ha!

[TrevorS]
2012-12-18 19:49
0

Finns på amazon.co.uk också med b12 man får titta flera som säljer där men ska säljas till Irland med.

[Qimsid]
2012-12-18 20:09
0

Amazon är amazing, dom har dock inte våran adress reggad så kan inte skicka efter därifrån utan lite ringa dit som min partner inte orkat fixa Tungan ute men jag ska kika runt lite!