Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 6591 ggr
[TrollKvinnan_66]
1

Ernst vegetariska köttbullar

Såg ni på Ernst jul, han gjorde köttbullar, vegetariska men det var ju med ägg, han kokade brysselkål, rullade dom i mjöl sen i ägg och sist i ströbröd…Vi kan ej äta ägg…någon som har tips på vad man kan ha iställer eller kan det funka med endast mjöl (som man tål) och kanske polenta istället för ströbröd? Vi testar just nu majs, vi har spannmålsöverkänslighet och klinisk gluten intolerans…

Det såg så himla gott ut =) då han stekte på brysselkål (panerad) vart så sugen *dreglar*

[TrevorS]
1

Vatten med lite stärkelse i men bör nog stekas rätt omhående. Varför inte lite senap och veggogrädde?

LinnMafalda
0

Jag brukar dubbelpanera genom att göra en smet med mjöl och sen doppa i ströbröd. Det är ju mest att det ska vara nått geggigt som fäster som sen ströbrödet också kan fästa i. Kanske kan "linfröslem" också funka om du tål det. Eller helt enkelt bara rulla i ströbröd/polenta. Det blir inte en lika snygg och tjock panering, men lite panering iallafall. Och i bullarna kan tex kokt potatis binda.

[TrollKvinnan_66]
0

Kom på en sak igår…skall försöka i alla fall =) sen får man se hur det går…*hehe* men först i mjälet vi ny testar [Tack till TrevorS för tipset] Finax orange sen i kall kokosmjölk [istället för ägg] och så polenta!!!

Vi ser ju hur det funkar…

chilisalsa
0

Man kanske ska påpeka att brysselbullar bör undvikas i någon mängd om man går på blodförtunnande (typ Waran, warfarin m.fl)… liksom spenat, grönkål etc. och självklart natto som kan vara en K-bomb…

Medarbeterare på Kost

[TrollKvinnan_66]
0

Jaha…nu måste jag hitta nått annat än polenta som "ströbröd" också *suck* vi har testat hela veckan nu och ätit massa majsprodukter och idag har våra magar sagt upp sig, vi har båda *ajaj* i magen, dottern lös igen och skiter flera gånger, smärta och ont, jag likadant, bullrig, ont, uppsvälld - känner oss allmänt "sjuka i magen"

ALDRIG att jag testar igen, fast vi vill så gärna kunna äta som alla andra, hitta gofika, gotta, pasta, bröd osv. som inte smakar äckligt, för att jag ej kan baka…tillbaka till bas dieten och sitta här och gråta =(

*blä* ger upp nu…

[VirreVojj]
0

Vetemjöl fungerar inte kemiskt på samma sätt som andra mjöler. Det är skillnad på vetemjöl och rågmjöl eller mandelmjöl eller glutenfri mjölmix.

Kan du engelska? Dett finns jättemånga som bloggar sktibra om glutenfria veganska maträtter, bröd och fikabröd. Och bara för att du inte kan baka just nu så betyder det inte att du inte kan lära dig. Ett recept är inte svårt att följa, så länge man håller sig till det.

Och det känns ganska självklart att det inte funkar med polenta istället. Det har inte i närheten av samma konsistens som ströbröd. Jag hade testat kanske nötter av något slag, som körts till en ströbröd-liknande konsistens i en matberedare eller med en stavmixer om ni inte har det. Annars är det alltid bäst att googla på "vaddetnuärmanegentligen ska använda" +ersättning (alternativt "+glutenfri ersättning).

[TrollKvinnan_66]
0

#6 Tack för din input…men jag [kan] baka =) har gått skola för sånt, inte så det är menat men jag är sjuklig och har funktionshinder i min vardag, kropp som ger upp, händer som slutat fungerar så jag "kan inte" baka bokstavligen…och att samtidigt prova sig fram då man är less allt och inte har någon inspiration alls gör sitt också!!! [less]

Vi tål ej nötter…

Vi har allergier/intoleranser/överkänslighet - tarmsjukdom och annat!
(dottern har tyvärr ärvt det mesta likadant)

Muffins - som är vår favorit =) smakar bara blä med bovete eller teffmjöl + bakpulver, blir platta, stadiga och smakar blä (tunga att äta - fyller tarmen så det gör ont)

Bovete och teff är dom mjölsorter vi än så länge kan äta…

Bakpulver/bikarbonat

kokosmjölk/vatten ända vätskan (apelsin juice också)

Vi tål ej tillsatser, konserveringsmedel, e-nummer, färgämnen osv.

vi tål ej ägg, soja, mjölk, spannmål (havre, vete, råg, korn, hirs, majs, ris) Vi tål ej skaldjur, försiktiga med röd föda, tål ej gasbildande mat som lök, kål, paprika osv. är försiktiga med det men var så sugen nu att äta brysselkål så det skulle bli några stycken under julen men tappade helt lusten då jag alltid måste hitta alternativ, ändra i recepten, byta ut saker och orginalsmaken och allt försvinner - smakar inte gott och saknar vanlig mat!

Bara så jag känner just nu då allt blivit för mycket under kort tid!