Vegansk trerätters nyårsmiddag
Kan man få lite tips på vad man kan bjuda på till nyår? Har tänkt att göra trerätters. Några bra tips som även kan passa köttisar? :)
Vi tänkte köra med tapas, så lätt att plocka ifrån. Även gjort en vegansk ost, lite för sent nu bara att göra den då, men finns ju andra goda saker man kan plocka ur.
En god sallad med ris och veggobitar är också gott.
Tacos är också perfekt så kan man plocka till sig vad man vill.
Förslag:
Förrätt:vegansk creme ninon- soppa (mycket popular festsoppa särskilt i nyårsammanhang)
Huvudrätt: Citron och oreganopanerade veganska grönskasbiffar serveat med hasselbackspotatis och vegansk brunsås
Efterätt: vegansk pannacotta
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Från Vegan. nu beskrivs denna festliga veganska meny från en som älskar kött. Tyvärr utan recept men det kankse kan fungera som inspiration trots att flera inslag inte är rätt säsong just ug
Förrätt 1
vitlöks och chili gratinerade sötpotatisskall Med taggsvamp, färska hasselnötter, kvittenäpple & malt
Förrätt 2
Små pankofriterade miniauberginer med svartpepparglaserade
morötter i olika färger, samt sojamjölk skummad apelsinbuljong
Varmrätt
Hemmagjorda kikärtsbiffar stekta i vildpeppar
Mogna fläderbär med saltrostade rödbetor & steksky med sherryvinäger
Efterrätt
Svenska vildäpplen,
Jordärtskocka, vanilj, lagerblad & äppelmust med en sorbe med smak av granatäpple.
En klasisk förrätt som är lätt at veganisera är avokado med löjrom.
Byt ut löjrommen mot vegansk tångkaviar. Det borde gå hem hos blandkostarna med.
En annan nyårsmeny du kan bjuda på är denna:
Crostini med cannelliniröra, Jordärsskocka med kokosmjölkoch stekta skogschampinjoner serverad med en rustik baguet med olvilja och balsamvinäger, butternutsquash-risotto med spenat serveat med en sallad på ramnsallt, romano-paprika, avokado och granatäpple, vaniljapannacotta på sojagrädde med passionfruktstäcke. Recepten hittar du här: http://matarkivet.wordpress.com/2012/01/08/en-vegansk-nyarsmeny/
Oj va mycket inspiration! Tack så jätte mycket för de bra tipsen :)
Såg tyvärr inte detta förens i dag ;)
Nyårsmiddagen blev vegetariskt på förätten och efterätten i alla fall. Sushi och kokosmjölks pannacotta. Till huvudrätt fick jag ge med mig för mina vänner ville inte komma om det blev bönor till huvudrätt. Så det blev hjortgryta till dem och pepparstekta linsburgare till mig ;)
du kan ju alltid fira trettondagsafton med trerätters om du vill ;)
Synd att dina vänner inte ville koma vöer om det belv bönor till huvudrätt. Men de kanske åtminstone åt mer vegetariskt om de blev vegetariskt till förrätt och huvudrätt.
Ja man får introducera dem lite i taget ;) De käka ju i alla fall sushin. Lite smått misstänksamma miner men inget klagande ;)