Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 3156 ggr
[Qimsid]
0

D-vitamin och B12

Har kollat på lite olika sidor och råd och rön om dessa vitaminer. Beställde nu hem D3-tillskott för jag är verkligen aldrig i solen, min sömn är sjukt dålig och jag mår värre än vanligt och är så trött och seg i huvudet.

Har bara sett D2 tillskott i våra veganprodukter typ rismjölken. Varför inte D3-an som sägs vara den viktigaste? Jag tror jag knappt har något i mig i och med att jag är inne hela tiden och inte äter något kött eller mejeriprodukter…

och B12 verkar mysko. Tänker att berikade livsmedel duger så länge, lär ha ett förråd från mina vegetarian/demi-vegetarian-dagar. Undrar om denna grej bara är påhitt för o restrikta veganerna?

LinnMafalda
0

I den här tråden har just D och B12 tillskott diskuterats. Svaren på en del av dina frågor finns där :)

LinnMafalda
0

D3 är nästan utan undantag animalisk, därför är veganska produkter berikade med D2. Men det finns några få tillskott med D3 från vegetabilisk källa.

[TrevorS]
0

D3, är svårt att utvinna som jag förstått det ur vegetabilier(?), så man får räkna med att de är dyra eller i mindre doser i tablettform.

[Qimsid]
0

Jag köpte 120 kapslar D3 med RDI 500% tror jag det var… väl över iallafall… för c:a £5 som blev 57 svenska kronor. Jämförde dock priset här i sverige vilket var mer än det dubbla! Dessa jag köpte var veganska också!

[TrevorS]
0

#4. Från amazon.co.uk?

[Qimsid]
0

Ah jäklarnas, tittade nogrannare stod Vegetarian så det är nog från fårull.

[TrevorS]
0

Osäker på om det är fettet från fårull i tabletten då det vanligtvis används i flytande form och svårt att få stelt. Räknas det som vegetariskt egentligen när det är från fårull?

[Qimsid]
0

#8, Ja det bör det väl, fåret dödas ju inte, man tar ju bara ullen så det är inte så illa… Annars hade jag fått ångest som köpt det. Men jag kan ta det, tänker inte bara slänga det,slöseriii :$. Sägs att D3 tas upp bättre eftersom det är det "riktiga" så det kanske är bra o börja med… sen gå till Vegan varianten o se om man kan bedöma någon skillnad!

Kom på nu att D2 = Vegan vitamin D

D3 = solljus/fårull vitamin D, icke vegan

LinnMafalda
0

Jag har tagit D2 det senaste året och kollade nyss mina värden och jag hade ingen brist :) Men nu när det finns veganskt D3 har jag övergått till det.

[Qimsid]
0

#10 Vad bra! Det kanske inte alls är någon skillnad mellan dem, kroppen kan säkert göra nytta av dem lika bra! Vitashine tar du? Ska kolla upp den sen, hålla mig till D2 eller vegansk D3, men som sagt, köpte jäkla fårullen så får väl ta o käka upp dem. Kan va bra o se om man själv känner någon skillnad också =)

LinnMafalda
0

Tror det är en viss skillnad på hur mycket en tar upp. Men det verkade ju iallafall räcka bra med D2. När jag kollade sist (också vinter) hade jag låga värden. Var därför jag skärpte mig med extra tillskott utöver multivitamin. Nu kör jag på Vitashine. Innan tog jag DEVAs D2 med extra hög dos.

Denna kommentar har tagits bort.