Från kött till vegan?
Finns det någon som gått från köttätare till strikt Vegan utan att vara vegeterian först?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Tror många går igenom en övergångsfas där man fortsätter med mejeriprodukter och ägg tills man fått igång rutinen.
Annars är ju det här en bra början.
Jag gick från kött till fisk & kyckling sen till lakto-ovo-vegetarian
& sen Vegan.. mest för att göra det bekvämt för mig själv &
för att inte oroa mammi.
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Vad är lakto-ovo för nåt? ;-)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#4 Man äter mjölkprodukter och ägg :)
(Lakto - mjölk, ovo - ägg)
Aha okej. Tack. :-)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Bra fråga Ratzo.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ratzo:
Så länge du ser till att få i dig näringsriktig kost och tar B12- vitamin- tillskott så är det inte farligt.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ok, jag tänkte köpa dessa, tror du de funkar? :
I can't drown my demons, they know how to swim.
Ratzo: Tyvärr är jag inte så insatt att jag kan svara dina fråga. men jag hänvisar til dig två på forumet som kan det här med vegankost och häsla. De är Desk och Sarah. Därför tycker jag att du ska ett pm till dem. De heter Desk och Sarah, de är duktiga på det här med Vegan och kost och höra om ovanstående piller fungerar. Desk är t. ex både Medarbetare på Hälsa och på Kost.
Ratzo, finns några trådar här är en om B12 på tablett, som är mycket efterfrågad och nydligen godkänd att sälja i Sverige.
Finns lite flera butiker i den här tråden som säljer b12.
Tack
I can't drown my demons, they know how to swim.
Dock funderat på hur man klarade sig förr när innan man kände till b12, hört så många historier att många fick leva under fattiga tider på rotfrukter och inlagda saker men inte alls mycket kött ibland under flera år eller ens ofta. Inte hört så mycket om de bieffekter man skulle få av b12-brist. Så är det lite kul eftersom många läkare säger dessutom att man inte växer när man inte får i sig b12 från animalier. *host host*, jag är 196. 
#16. Ja det blev väl till och med olagligt att spotta på golvet under 1900-talet (eller var det 1800-talet?). Annars hade många höns innomhus av någon märklig anledning. Man spottade ju ut snus på golvet, för man täckte ju bara över med jord och trampade ner lite då och då innan man skaffade "riktigt golv".
Sökte runt lite om att stanna i växten, hittade bara wikipedia och några andra sidor (som inte är den bästa källan).
Ursäkta, blev kanske lite off topic nu.
Jag fortsätter off-topic -tråden om det är ok?
Trevor, när jag var ung hette det att vegetarianer (altså vegetarianer inte veganer) kunde få proteinbrist och var tvungna att planera sina måltider oerhörtv väl för att så att man kombinerade olika proteinsorter för att man skulle få fullvärdigt protein. Det är inga läkare som påstår längre. Jag är född 1978 om någon undrar hur länge sedan detta var. Jag undrar vad de säger om B12 om 20- 30 år? Sjävklart uppmanar jag ingen att inte äta b12- tillskott. Jag tycker att så länge som det inte är säkerställt att vi kan få B12 från vegetabilisk kost så ska veganer äta b12- tillskott.
Det jag vet om b12 är att det sägs vara massor av olika "bieffekter" när man inte får i sig tillräckligt av dem. De lagras om man får i överskott och används av kroppen vid senare tillfälle (enligt läkare) vilket jag tror på. Men sedan så har det (som jag förstått) ändrast mycket på vad de ska vara, allt från och då inte glömma att det ändras hela tiden mellan deprission, mindre röda blodplättarna, gör att man blir svagare, stannar i växten, hindrar upptaget av järn, blodsbrist, ökar chansen att få infektioner i kroppen, lättare få tarmsjukdommar, ökar risken att få cancer, lätt att bli yr.
Så ändrar de tillbaka sig, ändrar sig igen och fram och tillbaka. Så tror jag inte riktigt man vet de exakta bieffekterna då många som slarvar med kosten inte bara är vegetarianer. Stött på flera som är tungt medicinerade för deprission som äter nästintill endast kött och ingenting därtill. Har inte sett många studier, men när man gör på stor skala man man vrida dem hur man vill till bådas för och nackdelar.

Jag tror inte det är så vanligt att gå från blandkost direkt till vegankost om man inte väljer vegankost pga hälsoskäl t.ex. Om man har reumatiod artrit t.ex. och har stora problem med det. Då kan man vara motiverad att göra en drastisk koständring fast då är det en glutenfri vegankost som gäller.
Vad gäller B12 är det något som det pratas mycket om nu. Jag minns inte att det var så mycket prat om B12- eller vitaminer- och mineraltillskott på 80-talet när jag började äta vegetariskt.
Min första bok som hjälpte mig i början heter "Ät vegetariskt" och är skriven av Ingrid Stén. Den kom ut 1978. Hon skrev också "Naturnära mat utan mjölk, smör och ost" som kom ut 1980. I den sistnämnda boken skrivs att för att få i sig tillräckligt med B12 " När det gäller vitamin B12 som vegankost innehåller mycket lite av, så kan man för att vara på den säkra sidan äta mer mjölksyrade grönsaker och groddar som livsmedelsverket konstaterat innehåller vitamin B12. (….) Även persilja innehåller vitamin B12."
Om dessa påståendena fortfarande håller är osäkert. Björn Petersson skriver i boken "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" (1999) att han är tveksam.
Vi behöver ytterst lite B12 och bäst är väl att äta berikade produkter eller kosttillskott.
Det gäller fö även vitamin D och B2.
Det handlade vad jag minns mest om hälsan vid valet av att äta vegetarisk kost under 70-80-talet. Böckerna som skrevs hade den utgångspunkten i alla fall.

Så länge man har de rätta kunskaperna och ingen fysisk åkomma som gör att man inte kan tillgodogöra sig tillskott lär det vara riskfritt. Men det är inget jag skulle rekommendera en yngre person utan tillräckliga kunskaper både i teori och praktisk handling. Det som kan oroa är såklart om en tonåring slutar äta animalier och inte äter fullvärdigt vegetabiliskt. Att bara plocka bort animalierna och äta mer av resten är naturligtvis inte hållbart, speciellt inte för en växande person.
Sen är det nog så att på restaurang, skola etc. så finns inte kunskapen i tillräckligt mått. En enstaka måltid spelar det ju ingen roll för men om det regelmässigt är så t.ex i skolan att det vegetariska alternativet (om det finns) inte är fullvärdigt plir det problematiskt. En helt vegansk kost kräver trots allt en rejäl dos kunskap och förståelse för att det kräver betydligt större variation och komponerande för att bli bra.
Ett sätt kan ju vara att kostregistrera i t.ex matdagboken 2-3 månader så man får svart på vitt, vad man får i sig. Man får bära med sig hushållsvågen helt enkelt, på samma sätt som när vi deltar i vanliga riktiga kostundersökningar. Man måste bara tänka på att RDI för ungomar är högre än för vuxna och att det bygger på blandkost. Många värden bör vara högre för vegetabiliska versioner. Gäller både vitaminer och mineraler.
Medarbeterare på Kost
#22 i skolan finns ingen kunskap alls om mat verkar det som… iallafall inte på högstadiet. När jag va på gymnasiet så serverade de jätte mycket bra mat, bland annat kikärter och linser och massor av olika grönsaker. Dessutom var potatisarna inte hårda och raktigenom gula, de såg faktiskt ut och smakade som potatisar.
Men trots att jag inte var Vegan under den tiden så åt jag aldrig skollunchen.
Jag fick gå till dietist när jag blev Vegetarian. Om ens barn vill bli veganer så kan man ju boka möte med en dietist, då kommer barnet och föräldern få nog med information för att klara en vegansk diet.
Bara för att svara TS, jag gick från köttätare till Vegan direkt. Plockade först bort ägg och mjölk pga intoleranser. Sen försvann resten också. Jag äter veganmat av hälsoskäl. Min kropp klarade i te av att hantera animalier. Vad gäller B12, så skulle jag som flera här säger inte chansa. Har en far som fick b12-anemi i samband med cancerbehandling och då är han inte Vegan. B12 och Järn är tillsammans med en hel del annat byggstenar för att kunna tillverka blod. Utan B12 dör man, men vart gränserna går vet jag inte :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#25 Vad kul!
Jag läste artikeln om fiskar här och bestämde mig efter det! Annars har jag varit Segan (fisk + veganskt) en ganska lång tid. Men som jag lade av med kyckling när jag va ungefär 13, fiskarna verkar bli ännu värre behandlade så…
Orkar inte läsa hela konversationen.
Men speciellt som tjej (köttätande eller inte) så har man oftast (inte alltid) lättare att få B12-brist, vilket kan resultera i sprutor regelbundet.. (eller bara någon enstaka gång)
B12 är ju för blodet..
(hoppas inte jag misstar mig & har blandat ihop vitaminerna nu)
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.