Ja det är en helt ny flora av mat, fibrer och kolhydrater protein som magen ska lära sig. På vilket sätt konstlar den?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jadå! Speciellt om du inte är van att äta mycket baljväxter och så sedan innan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Den låter, och är orolig och är inte som den ska va om man säger så ;)
Har ingen aning om vad du äter men vanligtvis blir man dålig första tiden det för magen ställer om sig. Tänk på att äta varierad kost. Äter man något nytt kan man bli lite gasig oavsätt om det är vegetabilier eller animalier.
Jag kanske bara fått någon bakterie. Jag har ätit varierat tycker jag men men har iofs varit på en yogaworkshop två dagar i rad kanske är det som dragit igång magen… men det går väl över :)
Jag vill inte säga bu eller bä, men tror som de ovan att det är att magen anpassar sig. Men om det inte lugnar sig på en vecka kanske du borde kontakta en doktor eller rådfråga sjukvårdsupplysningen. Får man fråga hur matchemat ser ut om dagarna?
Det har varit mest som nedan:
Frukost:
sojayoghurt, ett glas apelsin juice, en espresso med soja mjölk, en hemma gjort knäcke macka (solrosfrön, mjöl, sesamfrön, olja, salt, vatten) med mjölkfritt smör och grillkrydda.
lunch:
pasta/ sallad / spenat, tofu, soja kyckling/ basilika puckar.
middag:
samma grönsakspaj, svampsoppa, spenatsoppa,
typ 4 mellanmål, frukt/hemmagjord knäckemacka.
Jag får magknas av för mycket sojabaserade produkter, jag äter sällan soja (förutom mjölk på gröten) mer än två dagar i rad. Havregrynsgröt brukar ordna upp det hela. Men magar är ju väldigt individuella.
Ja soja har jag ju ätit väldigt mycket av…. mjölk, smör, yoghurt, i all mat typ…. så jag kanske ska variera lite med havre och ris produkter och så….
Prova och se hur det går, magar är ju som sagt var väldigt olika. Du kan ju göra nöt och frö mjölk, ta lins och bönbiffar istället för tofu och sojakyckling, eller bara ha linser eller bönor med vinägrett som tillbehör. Jag upplever att stora vita bönor kidney och borlottibönor är snällare mot min mage. Att tugga noga är också en bra grej…
Tack för tipsen!!
Kom på nu att jag har ju ätit mina hemmagjorda knäckemackor frukost lunch middag mellanmål i typ 1 vecka… bestämde mig för att bli Vegan då jag precis handlat mat som allkostätare och va pank :D(Y) (har äntligen handlat massa bra gott veganskt!!!) och det är ju rätt mkt fiber o så som säker fuckade magen. sen som sagt jag har varit på yogaworkshop och stått på huvudet och gjort rygglyft och massa saker som kastar omkring kroppens innehåll så den kanske fick igång allting och gav mig en detox kur :D
aadlihtam: om du ätit mycket fibrer och inte druckit tillräckligt mycket vattensärskilt om du inte är van vid fiberrik kost så kan magen lätt fuckas upp, den är helt enkelt inte van vid så mycket arbete…
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jag dricker sjuuuukt dåligt ! Då ska jag genast ändra det… jag dricker kanske 2-3 glas vatten om dagen………. plus kaffe och 1 halvt glas juice. not enough
Kaffe är vätskedrivande bara så du vet. Hur mycket vätska man behöver är ju indiduellt och man ska räkna in den man får via maten. Men om du förut inte åt så mycket fibrer (knäckebröd är fibereikt och ditt lätt extra fiberikt. Min mage brukar protestera de dagar jag äter för många knäckebröd) så är det mycket viktigt att även dricka mer så här i början.
Många som övergår till en mer fiberrik kost (oavsett om den innehåller animaler eller ej) får problem med magen då de missar att dricka vatten.
Gasig kan magen också bli om t.ex går från en kost med få fibrer till en kost med mycket fibrer. Det är normalt i början av en sådan övergång. Håller det i sig behöver man dock se över vad man kan göra för att åtgärda problemet. En alltför fiberrik kost är inte heller bra. Alltid i lagom mängd. Men vad som är lagom är olika.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Tack för alla tips! :D Nu när jag har pengar så ska jag inte överkonsumera knäckebröd mer haha.. Och jag ska dricka mer vatten och äta mer varierat. Kaffe dricka jag BARA 1 espresso till frukost för att inte få huvudvärk så där är ingen överkonsumtion.
tack för alla tips!