TV-licens
Känner mig grundlurad.
Jag har en 9 årig gammal dator som inte klarar av att spela film. Men det spelar ingen roll man måste ändå betala tv-licens enligt ny lag.
Ringde för att titta upp hur man slipper tv-licens och vad som gällde strax innan jul. Fick då som svar att man kan skaffa en datorskärm utan tv-mottagare och blurayspelare utan kanalväljare och ej med tv-mottagare eller inspelningsbar funktion, köpte detta och har ingen tv-mottagare i lägenheten.
Men det spelar nu inte längre någon roll, för det räcker att man har en dator även om den inte klarar av att spela film eller har internettuppkopplning ens.
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/
Jag har aldrig varit intresserad av SVT och bojkottat dem i många år eftersom jag inte vill ta del av deras utbud då jag inte uppskattar den typen av film.
Ledsen att man måste betala enligt lag trots att man inte ens kan titta på dem.

Nu var det ju reklamfinansierade TV4 som började sända hela kanaler direkt i höstas som gjort att tolkningen utvidgats. Lagen i sig är inte ändrad. Att SVT börjar sända också medför alltså inget nytt.
Men naturligtvis bör det vara skattefinansierat och inte avgiftsfinansierat som många inkl. piratpartiet vill. Man vill ju inte ha en snigel på ögat !
Medarbeterare på Kost
Lagen är ju ändrad enligt radiotjänst om du går in på länken. Läser man svaret så spelar det ingen roll om man har en gammal dator så länge det är en dator. eller man skulle kunna köpa till något för att kunna se måste man betala tv-licens.

Njae… det är ju ingen ny lag utan samma från -89
Lagen är tänkt att vara teknikneutral och det är väl tolkningen av lagen som ändrats. Nu har man ju sagt från Radiotjänst att man ändå inte kommer att jaga de med dator även om de tolkar det som att de borde betala.
Man avvaktar ett nytt beslut om hur allt ska finansieras. Det låg ju ett förslag om att lägga ner Radiotjänst och skattefinansiera från årsskiftet. Beslutet om det sköts fram i tid och Radiotjänst har sagt att under tiden kommer man inte kräva datorägare med internetuppkoppling på TV-avgift.
Inte heller tolkar man smartphones som mottagare även om det objektivt såklart borde vara så. Bara att koppla ihop den med en stor "dum" skärm så har man ju en IP-Tv lixom…
Du kan nog lugnt sålänge, se det som, att du inte behöver betala för bara dator utan tv-mottagare, lixom du inte behöver betala om du har en radiomottagare… 
Egentligen är det ju en Radio & TV-avgift….
Medarbeterare på Kost
Fast grejen är när jag pratad med deras kundtjänst att de kommer att börja sända utbudet på nätet så kommer allt som har en internetuppkopplning att räknas som tv-mottagare. Detta har 2 olika personer från radiotjänst sagt till mig. Så om man har en iPhone eller Surfplatta måste man betala även om man inte har internetuppkopplning eftersom de lanserar en app som gör det möjligt att titta på svtplay samt att telefonerna stödjer detta.
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/
Exempel på tv-mottagare:
- tv
- digital-box
- dator/surfplatta, läs mer om villkor för avgiftsplikt här
- video med kanalväljare
- inspelningsbar dvd-spelare
Vet inte riktigt vad jag ska tro om jag ska vara ärlig, alla säger olika överallt också.
De har redan varit här vid flera tillfällen och knackat på dörren, obehagligt när man inte vet vem det är och de ringer på hur länge som hellst. Har inte blivit bemött på trevligt sätt heller utan väldigt obehagligt och aggressivt. Men har ingen tv, men har en blurayspelare kopplad till en datorskärm vilket ingen av dem har en tv-mottagare för att slippa betala tv-licens.
Enligt tidningarna behöver du inte vara orolig än, Trevor. Det kommer inte jaga personer som inte har TV att betala TV-licens ännu. Det var någonting med det slutgiltiga lösninen inte var klar och innan dess behövde man inte oroa sig. Men som någon kommenterade tidigare, lagen inte är ändrat.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Ja SVT kommer att börja sända live. Men TV4-gruppens alla 11 kanaler sänds redan strömmat live sedan i höstas. Det mesta som premium iofs men 30 dagar fritt. Och det mesta som play i efterskott.
Efterskottstittande på play räknas dock inte som tv-tittande utan förutsättningen är att alla ska kunna se det samtidigt, dvs det ska vara live.
Dock om man kan se det i efterskott har man ju ändå en tv då man skulle kunnat titta på liveutsändning med samma utrustning :-)
Ja det är ju själva begreppet tv-mottagare som man förtydligat vad som det menas med. Kan man titta på liveutsänd-tv i en mottagare har man en tv-mottagare. Och det oavsett hur det tekninskt går till. Att man sen inte tittar på dumburken eller inte har möjlighet att använda den som tv spelar ingen roll.
Man kan ha en tv men ingen antenn eller inte tillräcklig mottagning (radioskugga)…. man har ändå tv:n
Man kan ha en jättesnoffsig proffsdator men ingen internetuppkoppling eller för långsamt bredband så att det inte funkar… man har ändå själva tv:n
Trevor det är bara att ignorera jobbiga personer som knackar på. De som gör de här kollarna på uppdrag av radiotjänst jobbar på samma sätt som telefonförsäljare, på beting. Inled aldrig ett samtal med sådana !
Förr eller senare måste de bli en skattefinansierad lösning.
Jag läser nästan aldrig och har ingen dagstidning…
Men ändå är jag med via skattsedeln och betalar presstöd.
Medarbeterare på Kost
Då är det lugnt om man surfar via mobilen på internet då via datorn? Den klarar ju inte stömmande då 3g inte funkar här. Men fick betala i ett år nästan för de såg in tt det stod en skärm och skickade faktura. Men det var en datorskärm men de sa att det var ord mot ord då kontrollanten påstått sig sett mig titta på tvn, trots det var en datorskärm till dator. Blivit illa behandlad, utskälld mm. Men sist så ringde de på dörren kl 10 på kvällen som dårar i 20 minuter. Hade till och med polis på telefon. Den personen var aggressiv och påstod att jag tittade på tv. Han tittade innan dessa in genom fönster genom att gått in på min altan.
Ja, enligt tidningarna är det lugnt än så länge. Dessutom har tv-pejl enligt samma källa inte utrustning för att kolal om du har tv-tittarvänlig utrustning så att åsga.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Det är bara att strunta i att betala. Radiotjänst skulle aldrig gå vidare om man inte betalar. Ring dom och säg att du inte har tv om du får nåt sånt.
Spelar ingen roll vad en kontrollant säger. Det har inget bevisvärde då de inte har rätt att spionera såvida du inte frivilligt släpper in dom. Spelar alltså ingen roll och personen i fråga t.o.m. filmar dig genom fönstret tittandes på TV ;-) Det betéendet kan dock vara brottsligt !
Jag skulle möjligen polisanmäla kontrollanten. Dom har ingen laglig grund att agera så som den personen gjorde. Trakkaseri är vad det är !
Medarbeterare på Kost